Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)

autoreview

Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: -36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De C5 break biedt, zeker in de exclusive uitvoering, ontzettend veel ruimte, luxe en comfort voor het geld.
Al helemaal wanneer hij 2e hands wordt aangeschaft, in mijn geval nog geen 3 jaar oud en 155dkm op de klok, voor een scherpe prijs. Ik was niet bang voor de kilometers omdat ze er in zo’n korte tijd op zijn gezet door de 1e eigenaar die er heel zuinig op was, en dat blijkt:
Ik heb hem nu 2 jaar en heb vrijwel probleemloos en naar volle tevredenheid gereden.

Plussen:
- Luxe (ontzettend veel opties standaard op de exclusive, b.v. xenon, 8 airbags, LM velgen met TP sensoren etc)
- Ruimte (1 v/d grootste stationwagons die je kunt kopen)
- Comfort (uiteraard de hydropneumatiek maar ook interieurstilte op de snelweg en de enorme ruimte om je heen)
- Betrouwbaarheid (exemplarisch? Je hoort veel negatieve C5 verhalen maar ik heb er gelukkig nauwelijks problemen mee gehad)
- Kosten (1 op 9 op LPG gemiddeld, relatief licht, onderhoud is zo’n 350 euro per jaar bij de dealer (30dkm))

Op de hieronder genoemde keerring en LPG euvel, heb ik er helemaal niets negatiefs mee ervaren. Alles werkt zoals het zou moeten en de auto voelt nog enorm solide en stabiel aan. Geen enkel kraakje of rammeltje na 2 ton, dat was vroeger wel anders bij Franse auto’s. Van binnen en van buiten zouden de meeste mensen deze auto niet op meer dan 80dkm schatten.

Ook ben ik te spreken over het veersysteem. Uiteraard puur op comfort afgestemd, maar m.i. nog beter dan bij de goedkopere C5s omdat bij mijn type de veerkarateristiek wordt aangepast aan het rijgedrag. Je kunt hem ook handmatig op ’sportief’ zetten, maar dat heeft nog steeds niet veel met echte sportiviteit te maken. Mij is het veersysteem heel goed bevallen, maar het is wel iets dat van persoon tot persoon verschilt.

Uiterlijk: De C5 wordt niet veel geroemd om z’n uiterlijk, en persoonlijk vind ik een gemiddelde C5 (zeker sedans) er ook niet echt uitspringen. Ik vind zelf echter mijn auto een van de mooiere, vanwege de kleurstelling, aluminium dragers en exclusive LM velgen. Ik vind het interieur ook mooi, hoewel een beetje saai in deze kleurstelling (alles grijs) en het nep-hout (altijd op exclusive uitvoering) staat me ook niet zo aan.

***********
Update Juni 2008:
***********

Ik heb de auto uiteindelijk bij ruim 220dkm verkocht, begin 2007. Aan een collega, iets wat ik zeker niet zou doen als ik geen vertrouwen had in de auto.

Ik heb de balans opgemaakt na ruim 2 jaar C5 rijden. Ik mag van geluk spreken, de kosten zijn echt enorm laag gebleken (mede dankzij scherpe inkoop, G3 en nauwelijks onverwachte kosten) en ik vraag me af of ik gewoon heel veel geluk heb gehad of dat de C5 echt beter is dan algemeen wordt verondersteld.

De nieuwe C5 is net uit terwijl ik dit schrijf. Prachtige auto! Veel mooier dan het exemplaar dat ik had. Ben ondertussen BMW fan geworden (zie andere reviews) maar als ik nu opnieuw een auto zou kiezen zou ik toch zeker een luxe uitvoering van de nieuwe C5 (2.2biturbo?) heel sterk overwegen...

Mijn advies aan potentiele gebruikte C5 kopers: Gewoon doen, liefst een model van na 6-2002. Heel veel fijne auto voor weinig geld.

PROBLEMEN

Eigenlijk zijn er 2 echte problemen geweest:

1) Keerring tussen motor en versnellingsbak ging lekken bij zo’n 180dkm. Dit gebeurde op vakantie. Het is een heel arbeidsintensieve reparatie, maar we hadden geluk dat het uitgevoerd kon worden door een autobedrijf waarvan de eigenaar goed bevriend was, waardoor het goed en goedkoop gefixt is. Daarna nooit meer olieverbruik gehad.

2) Na 190dkm begon de motor op gas soms wat minder mooi te lopen. Soms viel het vermogen opeens weg, daarna was het als bij toverslag weer terug. Heel storend, en de dealer heeft er lang naar moeten zoeken. Oorzaak bleek de lambdasensor, hij loopt nu weer perfect (geen verschil merkbaar tussen benzine of gas).

De kleinere problemen:
- De ruitensproeiers sproeien soms de voorruit niet. Dan werken alleen de koplampsproeiers en de achterruitsproeier. Paar keer gehad, nu lijkt het weer OK (niets aan gedaan).
- Het seperaat te openen ruitje v/d achterklep weigert soms open te gaan. Bekend C5 probleem.

Ik wil nog 1 punt noemen. De auto is enorm op comfort afgestemd, waardoor hij ook vrij gevoelloos is. Bijna amerikaans, hoewel het onderstel zeker beter is dan een gemiddelde amerikaan. Maar als je een communicatieve auto zoekt waar je messcherp mee kunt gooien en smijten, dan moet je zeker geen C5 nemen. Als je een comfortabele ruime kilometervreter zoekt (combinatie comfort, stoelen, en ’zoef-factor’) dan is er denk ik geen betere te vinden in deze (prijs)klasse. En al helemaal niet als je van luxe en veel knopjes houdt (ik ben zelf ook een beetje gadget-freak).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.