Citroën C5 Break 1.8 16V Ligne Séduction (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 1.8 16V Ligne Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 203.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Aankoop
- 202.000 km
Ik heb deze auto gekocht bij Autobedrijf van der Aa in Schijndel.
Het is de Ligne Seduction uitvoering, de standaarduitvoering zonder boordcomputer, Cruise control en climate control maar met Airconditioning.
Het is een heerlijke grote auto. Wat een zee van ruimte heb je, zowel voorin, op de achterbank als in de laadruimte. Een perfecte auto om mee op vakantie te gaan.
Wat opvalt ten opzichte van mijn vorige auto's is de wegligging. De C5 rijdt en stuurt echt geweldig.
Wat minder tevreden ben ik over de 1.8 16V motor. Ik heb er ook een LPG G3 installatie van AG in de auto en dat maakt de auto niet bepaald een snelheidsmonster. Het verbruik op LPG is ongeveer 1 op 9. De motor verbruikt redelijk wat olie, er moet regelmatig een litertje bij.
Update
- 221.000 km
Ruim een jaar en 18.000 km verder.
De C5 blijft een fijne auto, door de ruimte en het fijne weggedrag. Maar het is wel een auto met kuren. Met name de afwerking en kwaliteit van bepaalde onderdelen is matig. De afgelopen periode heb ik de volgende reparaties gehad:
- Uitlaatspruitstuk met "losse schotjes". Komt vaak voor bij de C5. Niet vervangen, zou geen kwaad kunnen.
- Gasveren van de achterklep (deze viel steeds dicht, bleef niet meer openstaan). Komt vaak voor bij de C5. € 240,-
- Motortje snelheidsmeter defect. Komt vaak voor bij de C5. € 120,-
Bij deze kilometerstand kan dat gebeuren, maar het zijn wel typische dingen.
Verder natuurlijk ook nog het reguliere onderhoud, beurten, APK, rondom alle remmen vervangen (schijven en blokken), en de LPG installatie en Airco een beurtje gegeven.
Opvallend is ook het vrij hoge olieverbruik, 1 liter op 2500km vind ik veel. De auto is grondig nagekeken maar het is echt verbruik dus geen lekkage.
Ik heb veel plezier van de C5 want ik vind het echt een fijne auto. Ik heb wel steeds zo'n gevoel van: wat zal er nu weer stuk gaan?
Maar door de vrij hoge onderhoudskosten en het verbruik denk ik niet dat de volgende auto weer een C5 wordt. Ik hoop dat wel alle kwaaltjes nu gehad hebben en het komend jaar gewoon kunnen genieten van de auto.
Verkocht
- 230.000 km
We hebben deze auto verkocht.
De hoge kosten van de wegenbelasting, Olieverbruik, benzineverbruik, en een hoeveelheid aan kleine en grote kwalen zorgde ervoor dat we deze auto hebben verkocht.
De Citroen C5 is een fijne, confortabele wagen maar dit was een maandagochtendmodel.
We hebben nu een Xsara Break 1.6 16V met LPG installatie uit 2004. Wat een verschil. Je kan merken dat het een doorontwikkelde auto is. Veel betrouwbaarder en beter afgewerkt. Wel een maatje kleiner dan de C5 maar dat voel je ook in de portemonnee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.