Citroën C5 2.2 HDiF 16V Ligne Prestige (2005)

autoreview

Citroen C5
Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 2.2 HDiF 16V Ligne Prestige
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hoewel het bouwjaar van mijn exemplaar 2005 is, is hij in februari 2006 op kenteken gezet. Hij is een half jaar bereden door een vertegenwoordiger van Citroën Nederland en vervolgens via de Citroën dealer in Coevorden bij mij terecht gekomen. Jammer alleen ik dat op de terugweg van de dealer naar huis al direct een sterretje in de voorruit kreeg.
Gezien het feit dat dit mijn zevende Citroën en mijn tweede C5 is, zal duidelijk zijn dat het merk mij bevalt.
De 2.2 liter HDI motor is in combinatie met de automatische versnellingsbak lekker vlot en ook bij hogere snelheden bijzonder stil. De automaat schakelt soepel en bijna onmerkbaar. Je hoort alleen wat knorrende geluiden als je op lage snelheden in de tweede versnelling rijdt. Handig is de sequentiële stand. Je kunt dan de versnelling ’vastzetten’ als je op een snelheid rijdt waarop hij de hele tijd heen- en weer schakelt. Handmatig schakelen heb ik natuurlijk geprobeerd toen ik de auto net had, maar verder gebruik ik het nooit.
In vergelijking met de eerste versie van de C5, veert dit model wat stugger. Dat is even wennen in het begin maar na een paar weken wennen voelt de auto comfortabel aan. De actieve vering reageert snel op veranderende wegkwaliteit. Dat is vooral goed merkbaar als je over verkeersdrempels rijdt. Als de voorwielen er overheen zijn is de achterkant al opgepompt voordat ze de drempel raken.
Zuinig is de auto allerminst. Op de snelweg op cruisecontrol haal je 1:16 maar gemiddeld is 1:13 het best haalbare. Stadsverkeer is door de automaat funest voor het gemiddelde verbruik.
De bediening ziet er door alle knopjes ingewikkeld uit maar dat valt erg mee. De belangrijkste functies worden allemaal tegelijk op het display getoond en voor de details kiest je één van de functies op de console. Erg handig is de gescheiden temperatuurregeling voor bestuurder en passagier. En geloof het of niet, het werkt echt.

PROBLEMEN

De auto heeft inmiddels de eerste grote beurt gehad en afgezien van een paar defecte stadslichtjes waren er geen bijzonderheden.
Het eerder genoemde sterretje in de voorruit is met hars gevuld.
Het blijft een franse auto, dus hier en daar ontstaat wel eens een rammeltje maar dat herstel ik gewoonlijk zelf.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.