Citroën C5 2.0 HDiF 16V Ligne Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 2.0 HDiF 16V Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 32.000 km
Afgelopen week eindelijk mijn nieuwe auto kunnen ophalen zodat ik na 8 maanden de voorloopauto gedag kon zeggen. Wegens de ellenlange levertijden van de Ford Mondeo diesel automaat deze in mei omgewisseld voor de Citroen C5 en op 4 juli stond deze klaar om het asfalt te gaan verkennen.
De uitvoering is een 2.0 HDI ligne business uitvoeren met automaat. In deze versie kan ik ook zeggen dat ik hem full options heb aangezien de enige opties nog half leren bekleding en metallic lak was.
Het is een donkerblauwe sedan geworden.
Het voordeel van deze uitvoering in de automaat variant was dat ook de electronische handrem erbij geleverd werd en natuurlijk de hydractieve vering inclusief sportstand.
Door het leerpakket erbij te nemen werd ook de middenconsole verstelbaar dus dat was ook een aanvullend pluspuntje. Vond ik de stiksels van de stoffen bekleding wel erg goedkoop aandoen in deze uitvoering, wordt dat door het leerpakket volledig gecompenseerd. Vind dat zeker een aanrader. Heb trouwens ook als accessoire de zonnegordijnen achterin besteld voor de kinderen. Dit is helaas niet vanaf fabriek te leveren op deze uitvoering, maar met deze accessoire krijg je gordijnen geleverd die je in zijn geheeld voor de ramen kunt plaatsen. Ziet er goed uit en is erg prettig.
Op naar het rijgedrag:
Eerste indruk, wat is die wagen mooi stil. De automaat schakelt heerlijk soepel en voor je het weet rijd je veel te hard. Kreeg zeer positieve feedback terug van het aanwezige telefoonsysteem. Deze geeft blijkbaar weinig rijgeluiden door. De vering werkt uitstekend, maar vind persoonlijk de sportstand prettiger rijden. Ben blijkbaar door alle duitse auto's de laatste jaren een iets stuggere vering meer gaan waarderen.
Tweede indruk is dat het wel een enorm zware wagen is. De diesel kan hem goed hebben, maar maakt er geen snelheidsmonster van, maar een prima combinatie en een stuk vlotter dan de voorloopauto. Op kenteken gaat deze dus over de 1700 kg heen. Daar kun je bijna twee BX-en van de eerste generatie in kwijt.
Het interieur is natuurlijk smaakafhankelijk, maar ik vind het bijzonder goed geslaagd. Stoelen zijn goed, wat meer verstelmogelijkheden was mooi geweest, maar ze zitten uitstekend en geven mij voldoende steun. Vooralsnog een wagen waar ik veel plezier aan kan beleven.
Toch een paar puntjes van kritiek, want voor een auto van deze lengte en breedte vind ik de afmetingen achterin en de inhoud van de kofferbak teleurstellend. Dit wist ik natuurlijk op voorhand, maar ik heb ondertussen een paar testen gelezen waarin de ruimte royaal wordt genoemd, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. De Ford Mondeo en VW Passat bieden namelijk veel meer ruimte achterin. Het afwezig zijn van deze ruimte komt vermoedelijk door de behoorlijk grote neus van de C5. Als je de binnenruimte van de C5 vergelijkt met bijvoorbeeld de Audi A4 dan wint de C5 het vermoedelijk, maar nu is de Audi A4 ook al geen toonbeeld van (been)ruimte op de achterbank.
Tot op heden gelukkig nog geen storingen geweest, al heb ik wel het vermoeden dat de navigatie twee keer de weg is kwijt geweest waarbij de pijlen bleven hangen, maar de kaart het verder prima deed. Zal dit in de gaten houden.
Kan op dit moment nog echter niets zeggen over het olie- en/of benzineverbruik maar zal dat zeker in gedachten houden.
Voor de waarderingen op dit moment zal ik de meeste zaken als goed beoordelen.
Over betrouwbaarheid valt nog weinig te zeggen en als ik de leaseprijs zie dan vind ik de gebruikskosten zeker voor een Citroen erg goed uit de bus komen.
Update na 4000 km:
Na 4000 km begin ik steeds enthousiaster te worden over deze wagen. Hij rijdt heerlijk stil en begin het model steeds mooier te vinden. De vering staat echter nog wel op de sportstand.
Ondertussen het oliepeil een paar keer gecontroleerd en er is nu 0,25 liter uit. Dit valt me nog reuze mee en ik verwacht dat dit langzaam zal afnemen.
Een tegenvaller is wel het verbruik. Wat heeft die C5 een dorst als je een beetje doorrijdt. Is trouwens wel de eerste auto die ik tegenkom waarbij de verbruiksindicatie vrijwel precies overeenkomt met het daadwerkelijk verbruik. Een pluim voor de Franse electronica experts. Ik geef toe dat ik meestal te hard rijd op de snelweg (waar ik ook meer dan 90% van de tijd rijd), maar met een snelheid tussen de 140-150km/hr ligt het verbruik rond en soms zelf onder de 1:13. Rijd je 110 km/hr is 1:18 echter geen uitzondering. Ik vraag me af of de 2.7 diesel hier niet voordeliger is, maar dat is vooralsnog een vraag.
Het boekje voor de NaviDirect is blijkbaar niet op voorraad en wordt nog nageleverd, dus een aantal opties moet je zelf uitzoeken en proberen, maar grappig detail is de spraaksturing. Heb dat nu min of meer aan de praat en het werkt behoorlijk goed.
Ander puntje is de jukebox mogelijkheid. Je kunt hiermee CD's kopieren naar de harde schijf, maar dat duurt wel enorm lang. Je kunt ondertussen nog wel naar de radio luisteren, maar als je een standaard audio CD neemt, kost het bijna 1 uur voordat deze helemaal gekopieerd en gecomprimeerd is. Dus niet een gevalletje even gauw kopieren....
Met de navigatie geen problemen meer gehad.
Tot zover deze update.
Update voor 32.000 km
Ruim 7 maanden verder waarbij ook een vakantie naar Frankrijk heeft plaatsgevonden.
Hoe heeft de C5 de eerste 30.000km doorgemaakt. Eigenlijk zonder bijzonderheden. Het boekje is nageleverd en het blijkt dat de software van de spraakherkenning soms moeite heeft om het gesproken woord te begrijpen, maar toch werkt het prettig.
Na 30000 km heb ik 1 liter olie bijgevuld en ben daar bijzonder tevreden over. Tot op heden geen rare rammels, kraakjes of piepjes, dus kwalitatief zit het nog steeds goed in elkaar.
Wat ook is gebleven is de enorme dorst. Heb me er maar bij neergelegd dat met mijn rijstijl/snelheid het verbruik rond de 1:13 zit.
De auto blijft heerlijk stil en de vering staat nog steeds in sport. Hoewel de 140pk de auto goed voort kan bewegen zou een extra 20pk toch niet misstaan, maar een mens moet wat te zeuren hebben natuurlijk ;)
PROBLEMEN
- 32.000 km
Misschien een hangende navigatie.
De software in de radio/navigatie vertoond toch af en toe wat kuren. Zo af en toe hangt het hele systeem en kun je alleen het geluid nog regelen. Tot nu toe is het nog gelukt om het systeem zich zelf te laten herstellen, maar weet niet of dat komt omdat de software het probleem herkend of doordat ik met alle macht probeer de radio uit te krijgen.
Afgezien daarvan volledig probleemloos.
Tussenstand met horten en stoten
- 54.000 km
Na 1 jaar Citroen C5 kan ik helaas niet zeggen dat het een probleemloos jaar is geweest. Na het af en toe wegvallen van de navigatie en/of bevriezen van het complete audio/navigatiesysteem begon bij 37.000 de eerste echte storing op te treden. Op weg naar huis van een dagje dierentuin begon plotseling de auto diverse piepjes te vertonen voor de volgende storingen:
- Emissiesysteem
- ESP/ASP
- Automatische handrem
- Versnellingsbak
De auto leek in een soort noodloopsituatie te komen en wilde niet harder meer dan 130 (en dan na heel lang aandringen). Het service lampje lichtte op en bijna elk oranje (niet rood) waarschuwingslampje was aangesprongen. Met 2 kleine kinderen aan boord de keuze maar gemaakt de weg te vervolgen ipv het risico te nemen te stoppen en wellicht de auto nooit meer aan de praat te kunnen krijgen.
Bij thuiskomst bonkte de automatische bak enorm tijdens het verzetten van de pook naar P en de auto maar afgezet. Nadat de kinderen naar binnen waren, de auto maar gestart en alles leek weer als vanouds hoewel het Emissie systeem nog steeds een probleem had.
De volgende dag auto gestart en uit de garage gereden met de emissiestoring. Nadat iedereen was ingestapt opnieuw de auto gestart en voorwaar de storing verdwenen.
Tot ongeveer 47000 km geen problemen meer gehad totdat ik bij deze kilometerstand opnieuw een soortgelijke storing kreeg, maar nu sloeg ook de moter af en ging het oliepeil controle op rood en werd ik gemaand te stoppen. De auto naar de kant laten rollen en na opnieuw starten waren de meeste storingen muv het emissiesysteem verholpen.
Vanaf toen werd het redelijk drama en trad er ongeveer om de dag een storing op waarbij de auto af en toe dus ook uitviel (en altijd op ongelukkige momenten).
Na bezoek aan de garage bleek de C5 zoveel storingen te hebben dat er door de monteur gaan beginnen aan was. Advies was om bij de eerstvolgende storing een nieuwe afspraak te maken. Hoewel niet echt blij, was het verbazingwekkend hoe goed de auto opeens reed nu alle storingen uit het systeem waren verwijderd. Zelf de automatische airco functioneerde beter. Echter later op de dag werd ik gebeld door de dealer die contact had gezocht met Citroen Nederland en hebben samen besloten de centrale kast te vervangen (complimenten voor deze proactieve actie).
Bij 52000 km is de kast vervangen en tot op heden rijdt de auto weer als nieuw.
Naast deze ongelukkige storingen, bevalt de auto prima, al is de lak erg krasgevoelig. Verbruik gaat zelfs beter nu (rond de 1:14) en olieverbruik is nihil.
Op dit moment wel aan het twijfelen of de volgende weer een C5 of Franse auto wordt, maar dat gaat de toekomst uitwijzen.
Een volgende mijlpaal
- 130.000 km
Na de laatste update waarbij Citroen pro-actief de centrale computer vervangen had ging het fluitend richting de 100.000 km. Hoewel ik nog steeds de vering een tikkeltje te comfortabel vind (zelf op sportstand) is de C5 een prettige auto om mee te rijden en ook heel erg practisch. Tijdens wat verbouwingen is het verbazingwekkend te zien wat ik er allemaal in heb vervoerd. Ook de hydraulische vering heeft wederom zijn unieke prestaties laten zijn nadat ik wel een hele zware vracht tegels heb vervoerd. Dit was met geen enkele andere luxe auto gelukt... chapeau !!
De enige storing was af en toe het spontaan resetten van de radio, maar verder vlekkeloos ..... tot ongeveer bij 117.000 km waarbij opeens weer een electronische storing de kop opstak. Het was de versnellingsbak, met emissiesysteem en handrem. Hmmm, auto uitzetten, minuutje wachten, starten en daar gaan we weer. Uiteindelijk kwam het verschijnsel na 7000 km weer opnieuw terug en begon het nu zelfs weer heel regelmatig terug te keren namelijk elke dag. Grootste zorg is dat de moter ook afslaat, dus dat kan vervelende situaties opleveren. Op dit moment staat de auto in de garage voor zijn grote beurt en zijn ze druk aan het storingzoeken.
Hoewel ik geloof dat dit niet een structureel probleem is van de C5, maar meer mijn exemplaar, ga ik straks toch overstappen naar een ander merk. Echter niet alleen vanwege deze storingen want zelf Japanse auto's zijn hier niet ongevoelig voor :), maar ook de combinatie van een wat strakkere vering en een extra stukje degelijkheid in afwerking.
Ben erg benieuwd hoe de operatie gaat aflopen en benijd de garage niet om dit op te lossen. Geef deze zeker complimenten hoe ze dit aanvliegen!
Afscheid
- 170.000 km
Het is tijd geworden om afscheid te nemen van de C5. Hoewel de kilometerstand al bijna het einde van het leasecontract heeft genaderd is de echte reden een verandering van baan.
De laatste periode zijn er weinig zaken veranderd. Er is nogmaals een nieuwe hoofdcomputer geinstalleerd omdat de storingen weer terugkwamen en recentelijk had de automaat ook problemen om uit de Parkeerstand gehaald te worden. Zal wel een likje vet ergens nodig hebben.
De hele periode bezien was de C5 niet storingsvrij, maar is het wel een hele practische auto gebleken (dankzij de hydraulische vering). De kofferbak stelt je instaat veel mee te nemen en de opening is in Sedan versie erg groot. Qua weggedrag blijf ik de auto iets te soepel vinden, maar het enige storende vind ik het bonken van de voortrein als je een verkeersheuvel afgaat.
Ga wel even de gebruikskosten aanpassen, want bij nader inzien is een verbruik van krap 1:14 plus kosten voor centrale computers aan de hoge kant.
Prive zou ik deze auto niet aanschaffen met name vanwege het verbruik en de massa van het voertuig, maar qua gebruiksgemak, ruimte e.d. is het als lease auto een prima wagen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroen C5 2.2 HDiF 16V Exclusive (2007)

Citroën C5 1.6 HDiF 16V Ligne Prestige (2005)

Test: Citroën C5 (2004)

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto

Stellantis gaat middelgrote bestellers bouwen in Turkije
