Citroen C4 PureTech 130 Shine (2021)

autoreview

Citroen C4 PureTech 130 Shine (2021)

Signalement

UitvoeringC4 PureTech 130 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst6.600 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Quelle Voiture

  • 2.333 km

Het moment voor een nieuwe leaseauto brak onlangs aan. Mijn werkgever is om qua elektrisch rijden maar een aantal factoren (niet bij huis kunnen opladen, fast charge wordt niet gewaardeerd, vakantieritten in combinatie met gelimiteerd bereik en de perverse prikkel die je door de nog lage bijtelling krijgt om maar even een auto van 60k op de stoep te zetten) maakten dat ik nog éénmaal fossiel ben gegaan en eens kritisch naar veel voor een lage bijtelling ben gaan kijken (binnen de 22% dan dus wel).

Na een totaal niet prikkelende rit in een EV uit de VAG groep (de arme dochter uit het land van Praag en Pils met verwijzingen naar een al even saai zingende Ierse zangers) ging ik , EV-moe, toch maar eens kijken bij een lokale Peugeot/Citroën dealer naar iets met een E10-tankdop. Daar wél goed geholpen en onder de trap van de showroom had zich een toch niet al te verlegen Citroën C4 verstopt. Shine uitvoering, Elixer rood, panorama dak, zwart leer, alle denkbare veiligheidssystemen en dat alles voor nog steeds een normale catalogusprijs.

Na een proefrit was ik om en na wat schermutselingen in het bestelproces rijd ik sinds 1 november in ongeveer de uitvoering die ik wil. Volgend jaar komt er nog eentje met zwart leer voor mij, "bestelfoutje bedankt", maar: uiteindelijk netjes opgelost en aan Citroën zelf ligt het zeker niet.

Als je een wat uitzonderlijke autokeuze maakt moet je je wat gelach van collega's laten welgevallen en zoek je op internet natuurlijk naar bevestigende reviews en dito filmpjes. Laat ik om te beginnen een aantal fabels de wereld uit helpen die ik daar tegenkwam:

Wegligging, besturing en zitting
Als een Rolls Royce, permanent abonnement op het vliegend tapijt van Aladin in de Efteling, totaal heerlijk. Alle VAG fans die (veel te) veel geld hebben betaald voor een wegligging die een niergordel noodzakelijk maakt mogen wat mij betreft een keer meerijden: wat een genot. Overhangen in de bochten? Kom nou zeg. Drempelvrees kennen we niet meer, besturing is heerlijk licht en toch nauwkeurig en op de snelweg strak genoeg. De zittingen bevallen uitstekend en volgend jaar dus nog een beetje beter. Over het niet kunnen vinden van een zitpositie kan ik niet meeklagen met verwende recensionisten: ik zat in mijn Octavia juist altijd te zoeken. De hogere zit is perfect zonder dat je het gevoel hebt op een bok te zitten. Bij het instappen merkte ik wel een relatief lage daklijn maar dat kwam vooral doordat het dankzij de vorige auto in mijn rug geschoten is, waardoor ik mijn hoofd verder moest buigen dan eigenlijk kon. Maar dat is ook verleden tijd, zowel de Octavia als de rugblessure.

Zicht naar achteren
Veel tests mekkeren over een slecht zich naar achteren. Inderdaad bevindt er zich een spoiler op de achterruit. Maar laat dat nu precies de positie zijn van de koplampen van een achterligger. Die priklichtjes vallen dus mooi weg. En: de ruitenwisser blijkt inderdaad niet nodig. Zicht rondom is dus helemaal prima.

Prestaties
Een driecilinder 1.2 PureTech motor van 130pk heeft geen moeite met de C4. Het roffeltje laat zich horen bij inspanning maar daar wil je eigenlijk zover mogelijk van wegblijven: gewoon lekker cruisen in het land van 100km/u. En dat alles tegen een net verbruik van 1:17,5. Is het een beest van een motor? Neen. Is dat nodig? Neen. De geluidsisolatie van het interieur is echt veel beter voor elkaar dan die van mijn voorganger.

Rijsystemen
Hier en daar lees je over niet altijd even trefzekere rijhulpsystemen. Mijn ervaring is tot nu toe alleen maar positief: de adaptive cruise control maakt dat ik nooit meer bonnen scoor, de lane assist geeft vriendelijk wat tegenstand bij onbeknipperde strookwisseling, de blik volkomen op de weg want head-up display, de parkeercamera houdt mijn supermooie 18inch velgen heel en de piepertes zijn talrijk maar altijd terecht en creatief! O ja: als er al een melding verschijnt, is deze ook op tijd weer weg: bij voorgaande auto's leek de vermeldingstijd afgestemd op dyslectische medeweggebruikers en zorgde dat je 5-10 seconden niets anders kon doen met je boordplank. Conclusion: comfort, comfort, comfort.

Velgen
Een heel fijn pluspunt is het feit dat, waar de velgen 18 inch zijn en daarmee gevoelig voor pijnlijke parkeerschades, de wangen van de banden net iets breder zijn. Samen met de topview camera maakt dit dat je het trauma van een stoeprand-die-het-wint-van-een-aluminium-velg niet meer mee hoeft te maken.

Keyless entry
Werkt ook als een zonnetje. Bij VAG loop je altijd nog te zoeken naar je afstandsbediening en in het donker naar het juiste knopje te tasten, nu kom ik aanlopen en word ik met een kloeke piep begroet, oortjes klappen uit en gaan. Zo ook bij het afscheid: piep-piep en op slot. Ik weet dat oudere Franse modellen dit allang standaard hebben, ik ben blij weer eens Frans te kunnen rijden.

Een paar puntjes, want anders lijkt het wel heel veel op een advertorial. De schakeling van R naar D gaat soms via de N, en dan moet eerst weer het rempedaal in om de versnelling te kiezen. Bij het achteruit inparkeren richt ik veiligheidshalve de rechterbuitenspiegel even naar beneden, die vervolgens bij een nieuwe rit ook zo blijft staan. Als dit automatisch kon zou dit nog mooier zijn. En de koppeling met Apple Carplay of Android Auto moet ik nog inrichten, dat lijkt niet helemaal plug-n-play. En ik vind dat je de start-stopknop wel lang moet indrukken voor start enne.... stop.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik na de eerste dikke 2000km een gelukkig Citrofiel aan het worden ben. De glimlach die ik in de showroom van oor tot oor had voor alleen al het model, de kloeke coupélijn en de algehele présence, is er nog elke dag. Ik houd u op de hoogte beste lezer!

Blijvend succes

  • 6.600 km

Ook na ruim 6000 kilometer blijft de ervaring top! De rijsystemen maken dat je zelden de behoefte voelt om te planken, het verbruik blijft binnen de perken (wat heel fijn is gegeven de E10 literprijs), de ruimte is verrassend praktisch (na de Octavia vreesde ik pleinvrees in te moeten ruilen voor claustrofobie, niets blijkt minder waar) en ook Android Auto is inmiddels aan de praat. Punt van aandacht hiervoor: een ECHT goede USB C kabel (alleen de linker-USB aansluiting werkt als car connector) en dan gaat het allemaal vanzelf.

Helemaal vergeten te melden de vorige keer: eindelijk een automatische grootlichtassistent die voor zowel bestuurder als tegenligger perfect werkt: de Octavia was daarin erg bescheiden, waardoor ik te vaak het gevoel had in het duister te tasten, de Qashqai dáárvoor had daarentegen teveel branie, met regelmatige knipperkanonnades tot gevolg.

De verbrede bandwangen houden de parkeerschade aan de blitse velgen tot nu toe beperkt tot nul en de wisserloze achterruit werkt zoals de Franse ingénieurs het bedacht hadden: chapeau!

Tot de volgende 6000 geachte lezer, of misschien ook niet: mogelijk maakt tweede "Rouge Elixer" met wel de juiste bekleding haar opwachting vóór die tijd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.