Citroën C4 Picasso 2.0 16V Exclusive (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 2.0 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 69.810 km |
KM-stand laatst | 93.500 km |
Eindelijk m'n zweefmobiel.
- 69.000 km
Nadat de Materia achterin te klein was geworden voor twee kleine kinderen en hun noodzakelijke toebehoren, werd de zoektocht naar een nieuwe auto weer opgestart. In eerste instantie zijn we gaan zoeken naar een volle Volvo V70N vanwege de goede ervaringen met de 850. Een paar keer proefgereden en toen besloten toch voor een hogere auto te gaan in verband met rugproblemen van mijn vriendin. De Materia beviel wat dat betreft erg goed.
Dat het een Franse auto moest worden was inmiddels wel duidelijk. Ik werk al vele jaren voor eerst PSA en toen Renault. Ik hou van comfort en luxe en geef niets om wegligging en vermogen. De C4 Picasso en de Scenic 3 bleven uiteindelijk over. Daar het een rijkelijk uitgevoerde auto moest zijn viel de Scenic uiteindelijk buiten budget; deze is pas leverbaar vanaf 2010.
De Picasso dus. Een automaat en een exclusive-uitvoering, dat waren de eisen. En dan niet de veel voorkomende robotbak, maar gewoon een volautomaat. Binnen m'n zoekstraal stonden er twee te koop, een bij een particulier en een bij de dealer. Beide met nagenoeg dezelfde lage km-stand.
Uiteindelijk bij de dealer gekocht, iets duurder maar het half jaar garantie en het navigatiesysteem gaven de doorslag.
Wat een luxe. Deinend op de luchtvering, rustig met honderd km/u op de rechterbaan. Dat is voor mij autorijden. Alles wat ik kan bedenken is aanwezig. Voorruit loopt door tot boven m'n hoofd en daarna begint het panoramadak. 's Avonds omlijst door LED-sfeerverlichting. Nutteloos maar prachtig. Vier dashboardkasten waarvan er eentje een koelkast is. Enorme franse stoelen die prima zitten, ook met mijn 1.97 meter. Meedraaiende bi-xenon, ook achterin gescheiden climatecontrol en zo kan ik nog wel even doorgaan met gadgets die niemand echt nodig heeft maar o zo leuk zijn.
Ik vind hem prachtig, ik begrijp dat de rij-eigenschappen, die in de buurt komen van de amerikaanse auto's die ik hobbymatig rijd, niet iedereen zullen bekoren. De 2.0l motor met automaat op een gewicht van meer dan 1500 kilo is geen zuinigheidswonder, maar als je gewoon rijdt zoals de auto bedoelt is is 1:12 als gemiddelde te doen.
Sturen gaat erg licht. Bekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Op het stuur, waarvan alleen de ring ronddraait, zitten zoveel knoppen en functies dat de armdikke gebruiksaanwijzing regelmatig moet worden geraadpleegd. Dat zal wel wennen.
De automaat schakelt soepel over, maar niet minder merkbaar dan de veertig jaar oude 3-traps automaten die ik gewend ben. Dat is trouwens meer een compliment voor die oude bakken dan dat het een nadeel voor de recente automaten is.
Auto is erg stil. Ik rij nooit hard, heb geen last van windgeruis. Audio/navigatie/boordcomputer/telefoon zijn gecombineerd en spraakgestuurd. Bediening vergt wederom enige studie. Geluidskwaliteit is erg goed.
Geplande garantie
- 71.000 km
Vandaag terug naar de dealer om onder garantie een nieuwe voorruit te plaatsen. Dit was al afgesproken bij aflevering, er zat een sterretje in ter grootte van een 2 euromunt recht in m'n gezichtsveld.
Wanneer ik bij het naderen van een rotonde of kruising gas losliet en daarna weer wilde optrekken had de motor de neiging om in te houden en te gaan stotteren. Na een seconde verdween dit weer en trok hij weer gewoon goed op. De garage heeft nieuwe software-updates geplaatst voor zowel motor als bak en het probleem is nu voor 100% verdwenen.
Een paar dagen heeft het linkervoorportier geweigerd te reageren op de centrale deurvergrendeling. Met de sleutel ging hij gewoon open. Dit probleem heeft zichzelf weer opgelost.
We zweven voort.
- 80.000 km
Geen grote problemen. Ik heb de wielen opnieuw laten balanceren vanwege trillingen boven de 100 km/h. Deze zijn volledig verdwenen nu. Ook heeft het navigatiedisplay een keertje alleen maar streepjes gegeven. Na een keer opnieuw starten (reset?) was dat weer in orde.
Deukjes opgelopen wegens een op hol geslagen winkelwagentje en een verdwaalde vuurpijl(!). De uitdeuken-zonder-spuiten-specialist heeft deze volledig weggewerkt.
Verder is er wat blanke lak van de achterbumper gesprongen toen ik wat groene algresten uit een richel probeerde weg te spuiten met de hogedrukspuit in een wasplaats. Pijnlijk. Ik vermoed dat de bumper ooit is overgespoten geweest op deze plek.
Verbruik is teruggelopen tot rond de 1:10 terwijl de auto toch echt alleen gebruikt voor de langere stukken. Maar de huidige brandstofprijzen maken een hoop goed.
De auto bevalt nog prima, vooral de enorme binnenruimte is ideaal. De kinderen achterin hebben zeeën van ruimte, ondanks dat mijn stoel vrijwel op de achterste stand staat. Passagiers hebben sowieso weinig te klagen, nu ze ook voorzien zijn van een geïntegreerd dvd-syteem. Ook het centrale scherm in het dashboard kan de dvd's weergeven die achterin bekeken worden.
Nog wat pietlut-klachtjes: De automatische verlichting mag van mij iets eerder inschakelen. En de automatische ruitenwissers iets eerder stoppen. Misschien is dit in te stellen bij de dealer.
Klaar voor de vakantie
- 85.000 km
Over enkele dagen mag de de Picasso ons naar het zuiden van Frankrijk vervoeren dus even de puntjes op de i gezet. De sleutel had een nieuw batterijtje nodig volgens een melding op de display. Verder stopte de radio na dertig seconden al met spelen als de motor niet liep en vervolgens melde de auto een te lage accuspanning. Accu laten doormeten en deze bleek inderdaad aan vervanging toe. Ook olie is bijgevuld en een aircocheck is uitgevoerd. Een uitstroomtemperatuur van 6,8 graden bij een buitentemperatuur van 21 graden is prima.
Al met al doet de auto het nog prima naar wens.
Over 5000 km is het tijd voor een kleine beurt.
APK
- 91.000 km
De C4 heeft de drieduizend vakantiekilometers er probleemloos opzitten. Een buitentemperatuur van 41 graden en een helling van 12%, de auto gaf geen krimp. De kleine elektrische storinkjes in portiervergrendeling en navigatie hebben zich niet meer voorgedaan. Waarschijnlijk is hier sprake van het zelfherstellend vermogen waar franse electronica om bekend staat.
Tijd voor een tweejaarlijkse beurt en APK. Twee oranje lampjes waren te wit geworden en de binnenste remslang linksachter moest vervangen worden wegens roestvorming. Verder geen klachten en geen aanmerkingen. De Citroen rijdt prima. Op naar de ton.
Verkocht
- 93.500 km
Na twee jaar was het tijd voor iets nieuws. Met de Picasso was niets mis, maar de oerdrang die menig autoliefhebber zal kennen werd te hevig; er is zoveel leuks om eens te proberen in autoland.
Een Citroendealer heeft de auto gekocht. Hij was er blij mee, want volgens hem is er een groot tekort aan nette occasions in Nederland die goed in hun opties zitten.
Ik rij nu in een oude wens: een amerikaan voor dagelijks gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.