Citroën C4 2.0 HDiF 16V Exclusive (2007)

autoreview

Citroën C4 2.0 HDiF 16V Exclusive (2007)

Signalement

UitvoeringC4 2.0 HDiF 16V Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Citroën C4 2.0 HDiF 16V Exclusive

  • 90.000 km

laatste update 6 januari 2010:

7 januari wordt de C4 ingeleverd bij de lease maatschappij. Kijkend naar 90.000 km rijden en genieten; een hele fijne rijders auto die mij de afgelopen 3 jaar veilig, in Duitsland heel snel, en met lage kosten heeft vervoerd. Op de kleine storing van de cruise control na, geen problemen gehad. Een echte aanrader dus, ondanks dat niet Citroen rijders zullen zeggen; een Citroen is geen auto, je moet VW of anders rijden. Nou, deze C4 heeft bewezen dat ie het heel goed heeft gedaan, maar ik hou dan ook veel van het franse comfort.

Ik hoop de komende 4 jaar veel plezier te beleven aan mijn nieuwe lease Fiat 500, die alleen v.w.b. de bijtelling en de lage lease kosten is gekozen. (en niet schijnheilig voor het milieu)Zodra die 4 jaar voorbij zijn, is er meer duidelijkheid over rekeningrijden etc. en dat gaat dan mee bepalen welke auto ik dan ga rijden. Uiteraard zal ik zodra de Fiat 500 binnen is een nieuwe review maken.

Updat 10-09-2009:

Ik kan het toch niet laten, snel een korte update. 1 week geleden, vanwege trillen in het stuur, tussen 110 en 140 km/u maar naar de dealer gereden. Nieuwe voorbanden erop en probleem opgelost. De 17 inch 205 banden zijn van het 'w' type, oftewel zacht, waardoor er sneller slijtage van de banden optreedt. Ik weet dat de Continental banden die ik op de VW Passat had langer meegaan, maar Michelins horen nu eenmaal gevoelsmatig op een Citroen, dus....

Verder vandaag naar het schadebedrijf moeten gaan, een "handige harry" die achteruit tegen de voorkant van mijn C4 is gereden. Op het 1e gezicht weinig schade, maar toch de bumper, spoiler, parkeersensor links defect en de bumper in zijn geheel naar binnen geduwd, waardoor de speling tussen spatbord en bumper veel kleiner is.

De komende dagen rijdend in een Fiat Bravo 1.4 Tjet, ook niet verkeerd, kan ik alvast wennen aan het Fiat gevoel.

Update 18 juli 2009:

Km stand nu 78.000 km. Nog 12.000 te gaan (eind december 2009) en dan wordt de C4 ingeleverd bij de lease maatschappij. De laatste grote beurt zal ik dus niet meer meemaken. Nieuwe auto is besteld, een Fiat 500 1.2 dualogic sport, met alle opties. Vanwege het werk, met stickers, als reclameauto. De C4 bevalt uitstekend, ben benieuwd hoe de 500 gaat bevallen. Is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, maar de 30.000 km zit ik hoofdzakelijk alleen in de auto en kostentechnisch scheelt het 60% in de leaseprijs. Dit is de laatste review, zodra de 500 is afgeleverd zal ik daar uiteraard ook een review van bijhouden. Ik hoop dat de review van de C4 is bevallen. Tot januari 2010!

Update 25 januari 2009:

review op puntjes bijgewerkt.

Afgelopen week exact aan de snelheden gehouden: het verbruik is dan 1 : 16.4. (n.b. alle verbruikscijfers met automatische airco aan, ingesteld op 22 graden, verlichting (xenon) altijd aan) Ik neem aan, dat als ik daar rekening mee zou houden het verbruik nog iets lager zou kunnen zijn. Dit laatste ga ik niet uitproberen want het klimaat in de auto en de zichtbaarheid vind ik veel belangrijker.

Update 12 december 2008:

Km stand is nu 60.000 km. De grote beurt is naar behoren uitgevoerd. Met nieuwe ruitewisserbladen en nieuwe banden achter, kan ik de komen de 30.000 weer vooruit. Problemen hebben zich niet voorgedaan, electronica zoals cruise control, airco etc. werkt zoals het hoort. Ga me het komend jaar bezinnen, eind 2009 weer een nieuwe lease C4, maar dan met automatische versnelling of toch de nieuwe C5, uiteraard ook met automaat. Qua budget maakt het niet zoveel uit, dus....

Verbruik blijft rond de 1 op 16, olieverbuik weinig tot niets. Zodra er bijzonderheden te melden zijn, pas ik de review weer aan.

Update 23 juli 2008:

Km. stand is nu 48.000. Nadat de voorbanden zijn vervangen is het trillen in het stuur weg. Hier heb ik een korte periode last van gehad, komt waarschijnlijk door de vele drempels waardoor de banden iets vervormen en een trilling geven? Ik heb de afgelopen periode alleen nog maar bij de lokale Shell getankt. Het verbruik is niet anders, nog steeds 1 op 16 (6.25 l per 100 km) Ook het olieverbruik is nog steeds nihil, dus wat mij betreft prima. Afgelopen periode in Duitsland vol gas gegeven, nu de motor echt los is, is de max. snelheid (op de teller) 226 km/u. (berg af, wind in de rug) Verder hebben zich geen problemen voorgedaan, dus de betrouwbaarheid blijft uitstekend. Zodra de 60.000 km beurt is uitgevoerd zal ik de review aanpassen.

Update 26 maart 2008:

Km. stand nu 39.000. Dinsdag 1 april worden de voorbanden vervangen, rij nu bijna op de indicatieblokjes, dus dat wordt tijd. Uiteraard worden de originele zomerbanden gemonteerd, Michelin Ecxalto 205/50 ZR17. Verder geen bijzonderheden, alles functioneert perfect. Verbruik nog steeds 1 op 16 (oftewel 6.25 l per 100km) en olieverbruik verwaarloosbaar. Op naar de volgende beurt die bij 60.000 km moet worden uitgevoerd.

Update 24 november 2007:

Km. stand nu 30.000. Op 23 november de 1e echte beurt laten uitvoeren bij Koelman in Maastricht. Naast de normale werkzaamheden bij een beurt, alleen de ruitenwisserbladen laten vervangen, de rest was helemaal in orde. De reparatie aan de cruise control, zie vorige update, heeft echt geholpen, valt nu niet meer uit. Verbuik is nu rond de 1 op 16, is hoger dan in het boekje, maar dat is natuurlik gemeten onder ideale omstandigheden. Ik ben er niet ontevreden over, zeker als ik het vergelijk met de VW Passat 1.9 TDI SW (110 pk) die ik als lease auto in 1998 / 1999 heb gereden. De C4 heeft hetzelfde gewicht, /- 1375 kg, is door de extra airbags, esp, abs, bas etc. in ieder geval veel veiliger en ook nog eens veel pittiger. Toerental bij 140 km/u was bij de Passat 4.000, nu bij de C4 2.700. (bij 3.000 toeren snelheid nu 170!)

Update 22 september 2007:

Km. stand nu 23000. De cruisecontrol doet het weer. Bij Koelman in Maastricht is de unit aan het stuur vervangen en de schakelaar aan het koppelings- en rempedaal. Uiteraard onder garantie. Tevens een software update voor de automatische airco geinstalleerd, blaast nu weer zoals het hoort, om de temperatuur snel op peil te krijgen. Door het panoramisch glazen dak wordt de auto sneller warm, dus het is echt geen overbodige luxe dat de airco weer normaal functioneert. Verbruik blijft rond de 1 op 17, ook met Vpower. Dus snel weer goedkopere diesel getankt, de rijstijl is niet anders. Over 7000 km de 1e beurt, pas dan de review weer aan.

Update 9 augustus 2007:

bij km stand 17.500 de eerste keer een storing van de cruise control. Had verwacht dat deze storing d.m.v. een standaard update van de software tot het verleden zou behoren. Las op het citroen forum dat de problemen al een aantal jaren bekend zijn, Citroen, doe er af fabriek wat aan! Verder geen problemen, verbuik nu rond de 1 op 17, gewone diesel geen V power of zo.

Het toerental nu verhoogd naar 4.000; op de teller een snelheid van 220 km/u Wat daar in werkelijkheid van overblijft geen idee. In het boekje staat 207 als top. Het was in ieder geval snel genoeg. (de snellere auto's komen je dan zelfs nog voorbij, met snelheden die ik alleen maar kan raden, zelf nog nooit gereden)

Update 8 juni 2007:

Nu de 15.000 km op de teller staan. Motor begint losser te worden, verbruik is inmiddels gedaald naar 1 op 16. Denk dat het daar bij blijft omdat de rijstijl nu aangepast is. Schakel nu bij 2000 toeren naar de volgende versnelling, en probeer op provinciale wegen bij 75 tot 80 al in de 6e versnelling te rijden. Motor pakt dankzij het hoge koppel van 320 Nm altijd goed op. Olieverbuik is te verwaarlozen, problemen heb ik, maar ik had niet anders verwacht, ook nog niet gehad. Ben enige weken geleden naar Italie gereden en heb in Duitsland constant 160 gereden, uiteraard gebruik gemaakt van de cruisecontrol. Ik moet zeggen dat mijn passagiers het pas opviel na een blik te hebben geworpen op de snelheidsmeter.

Voorlopige conclusie: nog steeds een mooie kar en wat een genot om mee te rijden.

Update 13 maart 2007:

De eerste 5.000 km zitten erop. Kan nu een goed beeld schetsen van hoe de auto bevalt. Diverse trajecten gereden, ook in Duitsland op de Autobahn. Wat mij opvalt, in vergelijking met mijn vorige C4, is dat het interieur niet meer kraakt en dat het motorgeluid beter buiten blijft. Verder functioneert alles zoals het hoort.

In Duitsland het toerental in de 6e versnelling verhoogd naar 3.500 toeren, tot mijn verbazing reed ik toen 190 km/u. (in mijn vorge C4 was de snelheid toen net 120 km/u) Wat daar aan echte kilometers aan overblijft weet ik niet, volgens het boekje is de top 207 km/u Geen vuiltje aan de lucht, ook nu geen hinder van motorgeluid. Wind en afrol geluid van de banden hoorde ik wel, maar bij die snelheid is dat wat mij betreft, geen probleem.

Ook het verbruik valt mij reuze mee, gemiddeld 1 op 15,5. Ga de komende kilometers eens echt opletten op het toerental en het nieuwe rijden eens toepassen, ben benieuwd wat dan het verbruik wordt. Olieverbruik tot op heden nog geen druppel, verdere bijzonderheden heb ik ook niet.

Ook de geluidsinstallatie is een echte aanrader. Het volume past zich aan afhankelijk van het geluid in het interieur. Vooral de JBL woofer in de kofferbak heeft echt meerwaarde. Lijkt op een concertzaal als je het volume kunt verhogen zonder vervorming van de lage, midden en hoge tonen.

Conclusie: mooie kar en een echte aanrader!

Update 6 februari 2007:

Controlebeurt laten uitvoeren, geen bijzonderheden. De Zweedse instelling laten instellen, werkt prima, na starten van de motor gaat de verlichting altijd aan. Als je erom vraagt bij de dealer verwijzen naar appelverlichting inschakelen. Kan trouwens bij alle modellen met licht- en regensensor, dus ook de C2, C3, C4 Picasso, C5 en uiteraard de 6.

Update 1 februari 2007:

De eerste 2.000 km staan op de teller. Maar meteen een afspraak gemaakt voor de 1e controlebeurt. Heb op het Citroen forum gelezen dat de automatische verlichting aan te passen is door via de dealer de Zweedse instelling in het systeem te zetten. (BSI?) Meteen naar gevraagd, is het licht altijd aan. Vind ik wel zo veilig. Vorige week een uitstapje gemaakt op de duitse autobahn: toerental verhoogd naar 3.000 in de 6e versnelling, snelheid 170 km/u. En dat met een nog niet ingereden diesel, wow! Het enige dat opviel was wind- en bandengeluid, de motor niet te horen, compliment dus. Olieverbuik nog geen druppel, verbruik nu rond de 1 op 15. Neem aan dat als de auto echt is ingereden, /- 20.000 km, het verbruik nog zal dalen.

Update 15 januari 2007:

De nieuwe (lease) C4 op 9 januari 2007 afgeleverd via Koelman in Maastricht. Auto was, zoals het hoort, schoon en compleet. Dus geen ergernis over een ontbrekende lade onder de bijrijderstoel of zo. De C4 geleverd met alle opties; Panoramadak, lederen bekleding met electrische verstelling van de bestuurderstoel, beide voorstoelen electrisch verwarmd, geheugeninstelling bestuurderstoel (te programmeren op de 2 afstandbedieningen, heel gemakkelijk!), parkeersensoren voor i.c.m. alarm en lane departure warning system, Navigatie gecombineerd met handsfree telefoon en JBL geluidsinstallatie, Xenonverlichting die meedraait en natuurlijk alle andere extra's die sowieso op een iets luxere C4 horen. (licht- en regensensor, cruisecontrol, zelfdimmende binnenspiegel, bediening aan het stuurwiel, etc.)

Vanwege de goede ervaringen met mijn vorige C4 (een Coupe 1.6 16V VTR ) ben ik erg benieuwd naar de kosten e.d. De eerste kilometers bevallen prima, maar dat zijn er nog geen 1.000, dus nog geen beoordeling gegeven.(voorlopig alles voldoende) Dat komt wel als de eerste 5.000 km er op zitten.

De 2.0 HDI met 136 pk is ook terug te vinden in de C5, C4 Picasso, Ford Mondeo, Peugeot 308 en Peugeot 407. (in het boekje staat 138 pk maar 100 kw x 1.359623 = afgerond 136 pk)
PROBLEMEN (79.000 km)

Bij km stand 78.500 nieuwe voorbanden erop laten zetten i.v.m. trillingen in het stuur tussen de 110 en 140 km/u.

Tot km stand 76.000 geen problemen meer gehad. Prima auto!

Bij km stand 17.500 uitvallen cruise control. Deze wordt in augustus bij Koelman in Maastricht gerepareerd. Tevens software update van de automatische airco.

Bij km stand 39.000 worden de voorbanden vervangen, voor zover dat dit een probleem is.....

Bij km 60.000 zijn de achterbandenvervangen, voor zover dat een probleem is.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.