Citroën C4 1.6 16V Image (2008)

autoreview

Citroën C4 1.6 16V Image (2008)

Signalement

UitvoeringC4 1.6 16V Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf209.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's

  • 209.000 km

Onlangs heb ik een C4 aangeschaft. Ik heb gekozen voor de C4 (niet de coupe, maar de hatchback) gewoon omdat ik het een mooi model vond. Op internet vond ik geen grote spookverhalen over deze auto en de motor die er in zit. Ik ben altijd wat huiverig voor (grotere) Franse auto's maar in dit geval durfde ik de gok wel aan.

De eerste km's:
Ik heb inmiddels een paar ritten gereden en wat meteen opvalt, is het windgeruis. Het lijkt bij de voorste zijruitjes die nog vóór de spiegel zitten weg te komen en het is best wel nadrukkelijk aanwezig. De komende tijd maar eens rondsurfen op internet of daar iets aan te doen is.
Op een gegeven moment kwam ik niet meer vooruit bij 110 km/u. Ik denk dit is niet goed, de auto houdt in. Bleek dat je met de cruise control ook een snelheidslimiet in kunt stellen. Dan kun je het gaspedaal intrappen wat je wilt, maar je gaat echt niet sneller dan de ingestelde limiet. Ik heb dit nog niet eerder gehad op een auto en moet zeggen dat ik dit best wel een handige optie vindt. Sowieso vindt ik de cruise control heel efficiënt werken, je hoeft niet elke keer opnieuw in te stellen als je het contact uitzet of op de rem trapt. De laatst ingestelde snelheid blijft staan en met één druk op de knop op het middenstuk van het stuur zet je hem aan of uit.
Dat niet-meedraaiende middenstuk is wel even wennen. Als je aan het stuur draait en tegelijkertijd de knoppen wilt bedienen voor bijv. de radio, glijden je duimen van de knoppen af. Behalve dan dat het een leuke gadget is, zie ik er absoluut de toegevoegde waarde niet van in. Volgens mij is het daarna ook niet meer op een Citroën toegepast.
Met mijn lengte van 1,88 m. kan ik, in tegenstelling tot mijn vorige auto, niet echt een ideale zitpositie vinden. Ik mis steun in de onderrug. Dit is toch wel een beetje een tegenvaller aangezien ik wel veel km's moet maken.
Het compleet digitale dashboard is wel mooi, geen enkel analoog metertje meer. De centrale snelheidsmeter unit went snel. In het donker licht alles mooi geel op. De radio en climate control werken prima en ook de ergonomie is goed voor elkaar.
De C4 rijdt pittiger dan mijn vorige auto, terwijl die dezelfde cilinderinhoud en aantal pk's had. De algehele kwaliteitsindruk van de C4 is oké, met name binnenin, maar als je het portier dichtslaat, hoor je wel verschil tussen de C4 en mijn vorige (Duitse) auto.
Momenteel heb ik last van een irritante rammel uit de achterwielophanging die ik tijdens de proefrit niet zo nadrukkelijk had opgemerkt. Het lijkt wel of het erger wordt. Ik heb de auto zonder garantie gekocht, dus binnenkort maar eens naar mijn garage om te kijken wat er aan de hand is.
Wordt binnenkort vervolgd...

Na 20000 km

  • 230.000 km

Ik ben volgens mij de enige in Nederland die deze auto mooi vindt. Iedereen die ik tegenkom, inclusief mijn eigen familie, vindt het geen mooie auto. Ik vind hem juist wel mooi gelijnd, met die afgeronde achterklep.

Inmiddels heb ik de eerste 20.000 km erop zitten! Deze auto heeft mij verrast, met name op het gebied van comfort en gebruiksvriendelijkheid. Ik heb een vrij uitgebreide uitvoering, maar alles wat je nodig hebt, zit er op, en het zit op de juiste plaats.

Pluspunten:
- Vooral in vergelijking met mijn andere auto valt mij op dat alle opties doen wat ze moeten doen en op het juiste moment. Zo gaat de automatische verlichting ook echt aan wanneer het nodig is, dus niet wanneer het al half donker is.
- Follow-me-home verlichting, ook te bedienen vanaf de afstandsbediening. Heel handig als je in het donker je auto op een parkeerplaats zoekt.
- De dashboard verlichting is, op de snelheidsmeter na, uitschakelbaar. Erg sfeervol in het donker. Als je dan even de temperatuur bijstelt, dan gaat de dashboard verlichting kort aan maar daarna weer vanzelf uit.
- De ontwaseming is perfect, na een halve minuut al vrij zicht.
- Als je de motor uitzet met de ruitenwissers nog aan, gaan deze netjes terug in de ruststand en blijven niet halverwege het raam plakken.
- De in het midden geplaatste digitale snelheidsmeter went heel snel, perfect afleesbaar en afstelbaar voor de cruise control. Je wilt eigenlijk nooit meer anders.
- Pittige motor, gem. verbruik van 7,6l / 100 km (1 op 13) (veel snelwegkilometers).
- Heel veel opbergvakjes.

Minpuntjes:
- Het enige wat is mis is een richtingaanwijzer die automatisch 3 keer knippert wanneer je afslaat.
- Het klepje van het middelste opbergvakje gaat niet meer open.
- Windgeruis, volgens mij veroorzaakt door de afdichtingsrubbers bij het voorste zijruitje. Maar je went eraan en dan hoor je het niet meer...
- Ik kan niet echt een goede zitpositie vinden met mijn 1,88 meter (ik heb er overigens geen last/pijn van).
- Afgelopen zomer af en toe storing aan de cruise control gehad. Even aan en uit zetten en dan doet hij het weer. Schijnt een kwaaltje te zijn en schijnt aan het gaspedaal te liggen. Laatste maanden geen last meer van gehad.
- De rammel… (zie onderhoud).

Om eens, met de woorden van Doug DeMuro gesproken, een paar handige “corks and features” te noemen:
- Zet je hem in zijn achteruit, dan klinkt een kort piepje.
- Twee handige laatjes in het dashboard, ideaal voor winkelwagen muntjes.
- Het instruktieboekje kun je bovenin het dashboardkastje vastklemmen, zodat het nooit in de weg ligt. Ook kun je het dashboardkastje koelen met de airco aan.
- Geen analoge meters/klokjes in het dashboard, alleen maar digitaal.

Problemen/onderhoud:
Geen echte problemen, wel normaal onderhoud.
- De motor maakt een fluitend geluid. Ik dacht dat het door een kapot lagertje in de dynamo kwam, dus die heb ik vervangen, maar nog steeds een fluitend geluid. Ik denk nu dat het gewoon bij de motor hoort, want ik hoort het bij andere C4’s ook wel.
- De druklager van de koppeling is aan vervanging toe, te horen aan een metaalachtig geluidje bij het schakelen, maar het wordt niet erger, dus ik laat het voorlopig maar zo.
- De rammel achter zit er nog steeds. Ik heb de schokbrekers achter vervangen, maar geen resultaat. Ik verdenk nu de rubbers in de draagarm. Het wordt echter niet erger en met de radio aan hoor je het niet, dus voorlopig laat ik het maar zo.
- Ik heb de foutcode P1338 gehad, d.w.z. misfire op de 2e cilinder en slecht starten na een paar dagen stilstaan. Waarschijnlijk binnenkort een nieuwe bobine.
- Na 20.000 km heb ik de olie vervangen. In die 20.000 km heb ik maar één keer een halve liter olie hoeven bijvullen (wat overigens aangegeven wordt op het display in het dashboard).
- Er zat speling op de stuurstangen, dus die zijn vervangen. Daarna is de auto opnieuw uitgelijnd.
- De distributieriem zit eraan te komen, en ja wat doe je dan met 230.000 km op de teller en een lage restwaarde?

Samenvattend nog zeer tevreden over de auto, en wordt vervolgd...

Naar Afrika

  • 240.000 km

Alweer bijna een jaar geleden heb ik de auto ingeruild / ingeleverd / afgevoerd of hoe je het ook maar wil zeggen, maar daarover later meer.
Na de auto bijna een jaar in bezit te hebben gehad, zat er logischerwijs een APK aan te komen. Daarvoor moest toch nog wel het e.e.a. gebeuren, waaronder 2 nieuwe achterbanden, want die waren scheef afgesleten. Daarnaast was de distributieriem aan de beurt. Dus... met 240.000 km wat doe je dan? Inruilen of investeren? Ik heb voor dat laatste gekozen.
Doorslag daarbij gaven de verkeerd afgesleten achterbanden en de nog altijd aanwezige rammel in de achterwielophanging. Ergens op internet kwam ik een bericht tegen dat bepaalde Peugeots problemen met de achteras hadden. Dit bleek een constructiefout. De wielen staan dan niet meer helemaal 100% recht onder de auto. En laat de C4 nu dezelfde achteras hebben. En bij mijn auto stonden de achterwielen ook niet meer helemaal recht, vandaar het scheef afslijten en zeer waarschijnlijk ook de rammel.
Dit was voor mij de reden om maar afstand te doen van de auto. Dat was nog best moeilijk gezien de hoge km stand en een aflopende APK. De enige manier om er nog iets meer voor te krijgen dan de sloopwaarde was om hem in te ruilen, dus dat heb ik maar gedaan. Sinds mei vorig jaar ben ik in het bezit van een Citroën DS3 (binnenkort hierover ook een review). Ik kreeg nog 1000 euro inruil voor mijn C4. Ik vroeg de dealer wat hij met de auto ging doen. "De wordt morgen opgehaald en gaat naar Afrika" zei hij. Inmiddels rijdt deze auto daar dus ergens rond. Vreemd om te zien is dat bij de RDW de kilometerstand ineens onlogisch is, dus waarschijnlijk nog even snel teruggedraaid voordat hij het schip op ging. Ach, dat kan toch niemand daar controleren zullen ze wel gedacht hebben. Op zich wel een triest einde voor een auto waar ik veel plezier aan heb beleefd en die je nog regelmatig ziet rijden.
Al met al, als ik alle kosten bij elkaar op tel (verzekering, wegenbelasting, benzine, onderhoud en afschrijving), kom ik voor deze C4 op een bedrag van 21 cent per km. Dat is 4 cent meer dan mijn vorige auto, een Seat Leon, maar met deze C4 had ik dan ook een hogere afschrijving.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

DirectLease
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 509
 
Citroën
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 513
 
Arval
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 548
 
Alphabet
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 659
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens