Citroen C4 1.6 16V Caractère (2007)

Steviger dan verwacht

Citroen C4 1.6 16V Caractère (2007)
Citroën bouwde vroeger eigenzinnige auto's, maar heeft ook lange tijd vooral zouteloze modellen geproduceerd. Tegenwoordig geeft het z'n auto's gelukkig weer iets eigens mee. De C2, de C3 en de C3 Pluriel waren de eerste, de C4 zet Citroëns vormgevingstaal door.

Dankzij de vloeiende belijning en details met een unieke vormgeving is de C4 een elegante en stijlvolle verschijning. Het gaat te ver om bij dit model van eigenzinnigheid te spreken. De vormgeving van de C4 is in tegenstelling tot de concurrentie echter wel onderscheidend.
Eenmaal in de auto blijkt de bewegingsruimte op de achterbank in de C4 krap. Als een lange bestuurder op zijn plek zit, dan rest er voor de passagiers op de achterbank niet veel ruimte. Bij het in- en uitstappen stoot je bovendien vrij eenvoudig je hoofd tegen het fraai gewelfde dak. Voorin geldt dat nog sterker.


Digitaal
Het eigenzinnige en individualistische dat Citroën ooit kenmerkte, en dat de fabrikant de laatste decennia verslonsde, keert weer terug in de ontwerpen, dat hebben we al geconstateerd. Terwijl de uiterlijke vormgeving van de C4 nog compromissen vertoont, kent het interieur enkele excentrieke trekjes. Ronde klokken en meters heeft de Citroën niet. Het dashboard bestaat uit een viertal digitale schermen. Centraal boven op het dashboard staat het centrale informatiepaneel, met onder meer de snelheidsmeter en de brandstofmeter. De bovenkant van het paneel is open, zodat het licht erin kan vallen. Rijd je een laagstaande zon tegemoet, dan wordt het scherm van achteren verlicht, en is het prima afleesbaar. Zo heeft Citroën op een speelse manier een bekend nadeel van digitale displays ondervangen; namelijk dat ze slecht af te lezen zijn bij bepaalde vormen van invallend zonlicht. De
toerenteller zit in een apart display achter het stuur. Het stuurwiel zelf is een kunstwerkje, een merk als Citroën waardig.
Het hart ervan zit gefixeerd, de stuurrand draait eromheen. Het voordeel daarvan is dat alle functies die vanaf 't stuurwiel te bedienen zijn (claxon, radio, enz.) altijd op dezelfde plaats zitten, ongeacht de stand van het rad. Door alle bedieningsknoppen doet het stuur wel tamelijk druk aan. De stoelen van de C4 bieden – hoe kan 't ook anders in een Franse auto – veel comfort. Ze zijn vrij zacht en de zittingen zijn vrij kort. De ondersteuning van het lichaam is voor verbetering vatbaar.


Comfortabel
Zoals je van een Citroën verwacht, biedt de C4 veel comfort. En dat zit 'm natuurlijk niet louter in een stil interieur. Het rijgedrag is te kenschetsen als comfortabel. Maar de Citroën wordt nooit week. Integendeel. Hij voelt steviger aan dan je verwacht van een Citroën. Korte oneffenheden in het wegdek worden zelfs duidelijk voelbaar doorgegeven aan de inzittenden. De C4 ligt solide op de weg en laat zich vertrouwenwekkend een bocht in jagen. De koets wil best op één oor gaan hangen en je voelt vooral de achterkant aan de binnenzijde van de bocht uit de veren komen, maar het zaakje begint niet te zweven. De C4 stuurt opvallend direct. Iets om rekening mee te houden, temeer daar de besturing sterk bekrachtigd is en dus ook licht werkt.

De versnellingsbak steekt niet onder stoelen of banken dat hij van PSA-makelij is. De pook voelt losjes en kwetsbaar aan en maakt lange slagen. De bak is gevoelig voor kraken, behandel 'm dus met enig beleid. Dan doet-ie z'n werk zoals je van 'm verwacht.

Signalement

Merk Citroen
Model C4 1.6 16V Caractère
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.270 mm / 1.769 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.608 mm
Massa leeg 1.175 kg
Laadvermogen 557 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.511 kg / 637 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,5 s / 5,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 14,1 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km

PRIVATE LEASE Citroën C4

DirectLease
Citroen C4 PureTech 100 Feel (5D/6H)
€ 459
 
Citroën
Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine Pack Business (5D/CVT)
€ 543
 
Arval
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 582
 
Alphabet
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 659
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.