Citroën C4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Prestige (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 83.215 km |
KM-stand laatst | 155.500 km |
- 135.000 km
In 2009 heb ik deze C4 gekocht ter vervanging van mijn Citroen Xsara 1.9D. De keuze voor het merk, want komende uit een "Citroen familie" (en ja, ook de schoonfamilie ...) stond al redelijk vast. Je koopt een auto die niet te duur is voor datgene dat ie te bieden heeft. Je koopt iets dat niet “standaard” is en neemt daarmee soms wat eigenaardigheden op de koop toe. Nu maar eens proberen om mijn eerste review te produceren na ongeveer 55000 kilometer.
De keuze:
Vanaf het begin dat de C4 op de markt kwam vond ik hem gelijk mooi, en dat moet met deze auto dan ook wel. Het is een beetje van: je vindt hem mooi of je vindt hem lelijk. Ik behoor dus tot de 1e categorie. Daarnaast rij ik zo'n beetje 25000 kilometer per jaar (privé) dus een diesel kon er wel weer uit, en daarbij vind ik een dieseltje heerlijk relaxed rijden. Ik gekeken naar de 92 en 110 pk versie en nadat ik in de 92 pk versie gereden had wist ik dat dit voor mij ruim voldoende zou zijn. Het scheelt natuurlijk wel dat je daarvoor in een 1.9d gereden hebt, dan ben je wat sneller tevreden. Uiteindelijk mijn huidige C4 gevonden en mijn "good old" Xsara nog prima in kunnen ruilen.
Uiterlijk en comfort:
De kleur is Gris Fer metallic. Het uitrustingsniveau is sober, dat wil zeggen dat dit denk ik de meest standaard uitvoering is van de C4 die gemaakt is. Voor mij echter zit alles wat ik nodig heb en gebruik, er op. Airco, cruise control en radio cd (beide bediend vanaf het stuur) elektrisch bediende spiegels en ramen, wat wil een mens nog meer. Wat natuurlijk het meest in het oog springt zijn de digitale tellers en het stuur met de vaste kern. Aan beide was ik zeer snel gewend en het bevalt prima. Zeker de digitale kilometerteller vind ik zeer prettig. De stoelen zijn redelijk stevig en in hoogte te verstellen. Ze zitten redelijk goed en bieden genoeg ondersteuning. Toch moet ik bij lange ritten (vakantie) wel regelmatig even stoppen omdat ik dan wat last van de onderrug krijg. Achterin zit ik nooit, maar ik hoor geluiden dat mensen daar prima kunnen zitten. Een armsteun was niet aanwezig in deze versie maar heb ik voor aflevering in laten bouwen, ik kan niet zonder …. De achterruit is niet groot maar biedt voldoende zicht. Het zicht rondom heeft ook wat gewenning nodig. Soms verdwijnt er nog wel eens wat in de dikke A stijl, opletten dus !! De buitenspiegels zijn goed van grootte en bieden dus prima zicht. Het interieur is niet van hele duurzame materialen gemaakt maar is ook geen hele erge plastic ervaring. Na bijna 6 jaar is het nog wel kraak en piep vrij. Heb zelf nog een parrot ingebouwd om dure boetes te voorkomen. De radio geeft voor mijn ongetrainde audio oren een prima geluid.
Rijeigenschappen:
Tja, wat moet je daar van zeggen. Ik ben maar een “gewone” automobilist die zijn auto niet tot het uiterste laat gaan om te zien wanneer er overstuur, onderstuur of meer van dat soort Top Gear achtige termen gaan plaats vinden. Daarom maar gewoon mijn ervaringen. Zoals genoemd rijd ik 1.6Hdi met 92 pk. Deze motor heeft voldoende power om de 1250 kilo te verplaatsen. Hij rijdt heerlijk soepel en vooral tussen 80 en 120 vindt ik de auto lekker vlot. De versnellingsbak doet waar hij voor is en laat zich goed bedienen. De auto heeft wat mij betreft een prima wegligging voor zover ik dat kan beoordelen. Ik stuur in ieder geval veilig en vertrouwd door lange bochten en heb nooit het gevoel dat er rare dingen gaan gebeuren. De vering is redelijk stug vind ik en bobbels en oneffenheden worden dus wel degelijk doorgegeven aan de gebruikers van deze auto. Qua geluid ben ik ook tevreden. Wel hoor je wat rijwind en boven de 150 wordt de motor ook wel wat rumoerig. Daaronder is het alleszins redelijk te noemen. Al met al is het een prima auto om je prettig mee te verplaatsen in het alledaagse verkeer. Verbruik is gemiddeld zo’n 1: 18.5 en met de 60 liter tank kan ik zo’n beetje 1050 kilometer sturen voordat ik aan moet leggen bij een tankstation.
Betrouwbaarheid en kosten:
Tijdens de proefrit had ik een raar geluid gehoord dus hier zou naar gekeken worden. Helaas was dit bij het afhalen van de auto nog niet opgelost. Achtereenvolgens zijn de lagers van de versnellingsbak en van de aandrijfas vervangen. Deze laatste bleek uiteindelijk het euvel te veroorzaken. 2 weken nadat ik de auto had kreeg ik een storing van de cruise control. Dit blijkt een bekent euvel bij de C4 en de knoppen op het stuur werden onder garantie vervangen. Dit gebeurde dus allemaal tijdens de eerste kennismaking weken met mijn C4. Het begin van ….. ? Gelukkig niet, vanaf die tijd geen storing meer gezien en doet ie alleen nog maar waar ik hem voor gekocht heb: rijden !! Bij de eerste beurt + APK zijn de remschijven + blokken vervangen en heb ik 4 nieuwe banden laten monteren, kosten: €1000 Afgelopen winter heb ik er winterbanden onder laten zetten. Verder alleen de kosten voor olie en wat filtertjes om de 15000 km. Met andere woorden: het waren 55000 probleemloze kilometers.
Conclusie:
Ik ben overall zeer tevreden over mijn C4 en rij er dagelijks met nog veel plezier mee rond. De kosten blijven tot nu toe zeer goed binnen de perken en ik denk voorlopig dan ook nog maar niet aan inruilen. De restwaarde van “ons” mooie merk is natuurlijk niet om hoog van de toren te schreeuwen. Bij 240000 moet er een nieuwe distributie riem op en voordien hoop ik weer genoeg gespaard te hebben voor een volgende Citroen. Ik zal vanaf nu proberen om een update te geven als er wat te melden valt. Opmerkingen en/of vragen zie ik hieronder wel verschijnen.
kleine beurt
- 146.000 km
De C4 was weer toe aan een kleine beurt. Deze worden gedaan door een familielid in de Volvo garage. Geen bijzonderheden te melden. Nieuwe filters en olie: kosten €75
Wel zitten er 2 nieuwe voorbanden aan te komen. Ik denk dat ik die nog maar vervang voordat ik op vakantie ga naar het thuisland van de C4. Ook zijn de achter remmen schoon gemaakt omdat ze flink piepten.
Blijf dus een tevreden rijder ....
piepende remmen
- 148.000 km
De rem rechtsachter ging nu ook piepen als er niet geremd werd. Dit bleek om een aanlopende remklauw te gaan. Deze is vervangen, kosten €160
Wat mij betreft heeft dit geen invloed op de betrouwbaarheid, een kleinigheidje ....
vakantie
- 152.000 km
Met de C4 naar zijn thuisland geweest. Iets meer dan 3000 kilometer gereden zonder problemen. Gemiddelde verbruik op de boordcomputer was precies 1 op 20. Daarbij veel 140 gereden op de franse tolwegen. Wat er voor mij uitspringt is de heerlijk werkende en zeer makkelijk te bedienen cruisecontrol. Wat een genot op deze relatief rustige wegen !! Ook qua prestatie heeft de C4 het prima gedaan. Heuvel op in de 5e versnelling is geen probleem en hij tokkelt rustig door op de ingestelde snelheid. Echte bergen hebben we niet gehad dus daar kan ik niets over zeggen. Airco werkt prima en het meegekoelde dashbordkastje is ook prettig. Wat niet zo goed beviel is de zitpositie. Ik krijg snel last van mijn nek/schouder is gebleken in de C4 (na een uur of 4). Dit lijkt te komen omdat ik de hoofdsteun niet goed in kan stellen. Met een extra opblaaskussen in mijn nek veel minder problemen gehad op de terugweg ...
Al met al heeft hij zich prima gehouden. Op naar de 160.000 ...
Het afscheid komt er aan
- 155.500 km
Vandaag is de kogel door de kerk. Er zit denk ik wat onderhoud aan te komen (gloeibougies/schokbrekers en de kilometerstand loopt gestaag door dus ik heb mijn C4 ingeruild. Hij gaat weg voor een andere Citroen, namelijk een C5 Tourer 1.6 Hdif Ligne Business. We hebben binnenkort ook wat meer ruimte nodig en dit model heeft me vanaf het begin aangetrokken. Tijd om afscheid te nemen van de C4. Bijna 3 jaar gehad en me nooit in de steek gelaten tijdens de pakweg 72500 km die ik ermee heb gereden. De sterren die ik er in het begin aan heb gegeven blijven dan ook onverminderd van kracht. Al met al een prima auto gebleken met dito motor. Ik zal proberen om als laatste nog een kleine opsomming te maken van de kosten in deze jaren (hoop dat ik daar geen spijt van krijg ;-)
Afschrijving: €5300
Revisie remklauw achter: €121.36
Beurt + 4 banden + 4 remschijven en blokken: €920
Nieuwe accu: €52.50
Aantal beurten en APK's (door zwager gedaan): plusminus €250
Nieuwe remklauw achter: €72
Gemiddeld 1 op 19 gereden (schatting) is 3815 liter diesel x €1.20 (gemiddeld ?) = €4578
Verzekering: €1435
Belasting: €3220
Totaal: €15967.80 = €0.22 per kilometer.
Geen gek resultaat wat mij betreft. Ik zal proberen van de laatste aankoop ook een review te schrijven. Qua comfort en ruimte ga ik er flink op vooruit. De betrouwbaarheid hoop ik ook weer mee te kunnen maken in mijn "nieuwe" citroen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.