Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 100 Plus (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | C3 Aircross 1.2 PureTech 100 Plus |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 2.000 km |
Value for money
- 1.000 km
Na 1.000 kilometer te hebben gereden hierbij een 1e indruk. Auto ziet er mooi uit en krijg veel positieve reacties (je ziet mensen denken 'wat is dat voor auto'). Je zit wat hoger en het voelt als een grote, stoere SUV. Prachtige wieldoppen waardoor het lichtmetalen velgen lijken, slim gedaan. Stoelen zitten ook na 2 uur nog prima ondanks de afwezigheid van een lendensteun. Achterbank is zeer comfortabel en fijne diepe zit, passagiers zitten prettig.
De Plus uitvoering is voor ons luxe genoeg met automatische LED verlichting (een verademing trouwens na 25 jaar halogeen), goed werkende regensensor, scherm met draadloze android verbinding, radio met 6 speakers (klinkt prima), donker getint glas achter, 4 elektrische ramen, verwarmde buitenspiegels en lederen stuurwiel. De 1.2 turbomotor lijkt qua karakter op een diesel, 205Nm en korte schakelwegen. Voldoende vermogen en trekkracht. Op de snelweg tot 135 km per uur comfortabel, daarboven rumoeriger door de motor en grotere wielen (ik heb all-seasons, daar kan het ook aan liggen). Binnenkort een langere rit naar A'dam en dan nog eens beoordelen.
De auto vervangt onze (sportieve) Ford C-max uit 2015 1.0 Turbo, is net zo ruim inclusief kofferruimte. Wel iets smaller, 4 volwassenen is wel de max.
De maandelijkse lasten zijn lager: iets zuiniger, iets minder wegenbelasting, iets lagere verzekeringspremie vol-casco, goedkoper in onderhoud, maximaal 8 jaar garantie en net zo ruim (dit was ook een voorwaarde met 2 jongvolwassen kinderen met rijbewijs die de auto soms mogen gebruiken voor uitwedstrijden voetbal en hockey). Het verbruik is gemiddeld nu 1 op 14.5 (ietsje beter dan de Ford). Ik had iets zuiniger verwacht, maar we kunnen gelukkig nog steeds goedkoop tanken net over de grens.
De aanschafprijs is relatief laag, dus niet alles lijkt duurder te worden. Opvallend verschil is wel dat je geen Europe service meer kunt krijgen na de 2 jaar fabrieksgarantie. Dus we gaan weer naar de ANWB. Ford had dit wel (na 10 jaar dealeronderhoud nog steeds Ford Assistance Europa, een goede verzekering zonder kosten). Ik ben benieuwd hoe andere merken hier mee omgaan.
Waar is op bespaard: wat harder plastic op de deuren (niet storend), achterklep niet elektrisch en moet je handigheid in krijgen om te openen en te sluiten (niet zwaar trouwens).
Dure accessoires, bijvoorbeeld een middenarmsteun kost 330 euro incl. montage en een draadloze telefoonlader 370 euro incl. montage. Een afneembare trekhaak kost daarentegen maar 556 euro incl. montage. Dus daar denken we nog maar even over na. Samengevat is het een erg comfortabele auto om rustig mee te toeren met prima wegligging (ook in de bochten strak genoeg), prima vering (niet zoals een BX dus gas los bij drempels) en een redelijk geluidsniveau.
Tot slot grappig om te vermelden is dat de auto ook 'sfeerverlichting' heeft in de vorm van kleine lampjes (links en rechts onder de ventilatieroosters) die een zacht, wit 'sterachtig' licht uitstralen op het stoffen dashboard. En dat links op het dasboard een uitsteeksel zit waar niemand van weet waarvoor dit dient. Ik vermoed zelf dat je hier een houder voor een telefoon op kunt plaatsen. En kijk eens in het dashboardkastje, daar zit nog een easter egg ...
Verbruik gedaald
- 2.000 km
Verbruik en geluid
Verbruik boordcomputer van 1.000 tot 2.000km (25% snelweg, 75% stad): 1 op 15. Redelijk dus. Brommerige geluid verdwijnt iets naar de achtergrond, acceptabel tot 125 kilometer per uur, daarboven neemt het aantal decibels in de motor toe. Dus gewoon houden aan max snelheid dan een zeer relaxte auto.
Auto rijdt als een diesel met veel koppel (200Nm!) onderin en vraagt om snel op te schakelen. Hij doet me qua motor sterk denken aan de Skodia Fabia 1.2 TDI Greenline waar ik 3 jaar in heb gereden. Als je hieraan gewend bent kun je vlot en redelijk zuinig rijden dus. Verder doortrekken in de toeren (zoals ik gewend was met Ford C-Max 1.0 Turbo motor) heeft geen zin en ook niet nodig.
Wegligging en comfort
Wegligging in bochten is best strak en bijna sportief te noemen ondanks hogere koets. Geeft in ieder geval vertrouwen, zeer veel grip bij nat weer (ik heb wel all-seasons trouwens). Na ritten van tot 3 uur stap je nog redelijk uitgerust uit, zitcomfort voorin is ruim voldoende. Ik mis nog geen middenarmsteun. Achterin blijft me verbazen, zeer ruim en fijne achterbank voor passagiers. Jammer dat de autoruiten niet automatisch met 1 druk op de knop omhoog gaan, dit is soms wel ergerlijk en gewoon een slechte besparing.
Systemen
Geluid radio is fijn. DAB instellen gaat goed. Regensensor werkt goed. Start stop systeem ook, is vlot. Zondag eens kijken of de wielrenner erin past.
Telefoon laadt snel op met apart aangeschafte kabel (die hadden ze ook er wel bij mogen doen trouwens). Wel opmerkelijk is als je telefoon met kabel aansluit Google Android vaak wegvalt en opnieuw opstart, maar dit kan ook aan mijn telefoon zelf liggen (laadpoort is volgens mij beschadigd). Draadloos verbinden gaat zonder problemen of uitval trouwens. Menu structuur is eenvoudig trouwens.
Prijzen
Ik zag dat de prijs is gestegen. Ik heb er zonder opties EUR € 27.980,00 voor betaald. Deze auto is op 1 juli jl. weer 4,8% duurder geworden wat neerkomt op € 1.350 meer betalen (€29.330,00 totaal). Salarissen stijgen minder hard ...
Tot zover weer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Citroën C3 Aircross Max | Achteruitrijcamera | Automatisch dimmende binnenspiegel | Automatisch inschakelende verlichting
- 2025
- 10 km

Citroën C3 Aircross Max | Achteruitrijcamera | Automatisch dimmende binnenspiegel | Automatisch inschakelende verlichting
- 2025
- 10 km

Citroën C3 Aircross 110PK Max - NIEUWSTAAT - HOGE INSTAP - TREKHAAK!
- 2024
- 19.595 km
Lees ook

De basisversie van de Citroën C3 Aircross is flink goedkoper dan de Opel Frontera – Back to Basic

Deze gebruikte SUV's hebben hoge instap en zescilinder

Test: Mitsubishi Eclipse Cross - Alles elektrisch, minder stekkeren

'Rivian ontslaat nog eens honderden medewerkers'




