Citroën C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)

autoreview

Citroën C3
Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3Citroën C3Citroën C3

Signalement

UitvoeringC3 1.6 e-HDi 90 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste rijervaring

  • 100 km

AANKOOP

Mijn vorige auto was een Honda Civic Hybrid uit 2007. De nieuwe auto moest weer een schone en zuinige auto zijn. Maar ik wilde nu op diesel rijden. Ik heb nog even gedacht aan de belastingvrije diesels van de Volkswagen-groep. Maar over die 3-cylinder diesels hoorde ik veel negatieve verhalen. Toen Citroën de C3 en DS3 met e-HDI motor aankondigde werd mijn aandacht meteen getrokken, want ik heb een warm hart voor dat merk. Een proefrit in een DS3 met 1.6 HDI motor (de e-HDI was er toen nog niet) heeft me overtuigd. Ik koos uiteindelijk niet voor de DS3, maar voor de C3. Ik heb de auto besteld in oktober, maar moest 5 maanden wachten om erin te rijden.

EERSTE RIJERVARING

De hogere zitpositie, gecombineerd met de panoramische Zenith voorruit, geeft een ruimtelijk gevoel met veel overzicht over het verkeer en de omgeving.

De motor is zeer flexibel: veel trekkracht in de laagste toeren, maar kan ook lekker doortrekken. Je krijgt niet de indruk dat je met een afgeknepen ultrazuinige motor rijdt. Het Start&Stop systeem werkt prima. De motor hoeft nauwelijks op te warmen voordat het systeem in werking treedt.

De auto heeft veel gadgets aan boord, die bediend worden via het MyWay navigatie- en hifisysteem. Maar de bediening vergt gewenning. Het is lastig dat het scherm geen touch-screen functie heeft. Je moet alles bedienen met een draaiknop. Niet erg intuïtief.

Als ik meer kilometers gereden heb zal ik een nieuwe review schrijven.

Ervaring na 1 jaar en 45.000 km

  • 45.000 km

PRESTATIES

De C3 e-HDI wordt vooral in de markt gezet als zuinige auto. Toch is het ook een hele vlotte auto. Het vermogen is groot genoeg voor een auto van dit formaat. Je hebt altijd het gevoel dat er genoeg reserve over is. Een stoplichtsprintje of een inhaalmanoeuvre is nooit een probleem.

De auto leent zich uitstekend voor 'het nieuwe rijden'. De motor heeft ook bij lage toerentallen voldoende kracht, zodat je snel naar de volgende versnelling kunt schakelen.

VERBRUIK

De auto wordt vooral voor woon-werk-verkeer gebruikt. Daarbij rij ik voornamelijk op de snelweg. Op een gemiddelde is het verbruik 5,2 liter per 100 km. Ik rijd dan het grootste deel van de rit 120 km per uur op de cruise-control. Als ik mijn best doe om zuinig te rijden lukt het me om 4,8 liter per 100 km te halen. In dat geval rijd ik nooit sneller dan 110 km per uur. Dit zijn nette verbruikscijfers, maar liggen wel hoger dan de fabrieksopgave.

Het Stop&Start systeem werkt prima. De motor gaat uit als de versnelling in de 'vrij' staat en de snelheid lager is dan 20 km per uur. De motor komt ongemerkt weer tot leven zodra je het koppelingspedaal intrapt. Dit geeft geen enkele vertraging.

Als je het systeem bij het file-rijden optimaal wilt gebruiken moet je wel veel tussen vrij en 1e versnelling schakelen. Dat is wel belastend voor de rechter-arm. Tegenwoordig biedt Citroën de C3 e-HDI ook aan met een automatisch bediende versnellingsbak. Helaas kon ik daar destijds niet voor kiezen.

COMFORT EN UITRUSTING

Ik vind dat de versnellingsbak te zwaar schakelt.

Het MyWay navigatie- en entertainmentsysteem functioneert op zich prima, maar kent ook minpunten:
* geen touch screen
* geen streaming audio via Bluetooth
* geen iPod of USB aansluiting, enkel een 3,5 mm plug.
* de kaarten zijn verouderd (en nieuwe kosten 195 euro)
* nummerherkenning werkt niet bij alle telefoons
De geluidskwaliteit van de 6 speakers en subwoofer is uitstekend.

De Zenith-voorruit is geweldig in de winter, maar in de zomer doe ik het zonnescherm meestal dicht. Anders wordt het te warm.

Ik heb niets aan te merken op de Airconditioning.

De volgende voorzieningen ontbreken:
* kledinghaakje
* make-up spiegel
* bekerhouders
Het feit dat er geen enkele bekerhouder is vindt ik een groot gemis!

ONDERHOUD EN MANKEMENTEN

Er is een probleem geweest met het motortje van een zijruit. Dit probleem is onder garantie verholpen. Verder zijn er geen problemen geweest.

PLUS- EN MINPUNTEN

Pluspunten:
* prijs-kwaliteit verhouding
* fiscale voordelen
* Start&Stop systeem
* krachtige motor
* redelijk brandstofverbruik
* comfort

Minpunten:
* zware bediening versnellingsbak
* MyWay navigatiesysteem mist voorzieningen
* geen bekerhouders

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.