Citroën C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 75 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
Heerlijke wagen
- 2.600 km
Vandaag was het dan eindelijk zover.... en heb ik de C3 mogen ophalen bij Citroën Roggeveen.
De Citroën rijdt heerlijk, de motor trekt hem zonder enige moeite of lawaai door het verkeer. De remmen bijten graag en het geluid van de radio is voldoende.
Qua ruimte passen er prima vier personen in.
Het start/stop systeem went snel, voor je hem in z'n eerste verzet kan zetten staat de motor alweer aan, in het dashboard zit een klokje geïntegreerd die bijhoudt hoeveel minuten/uren het start/stop systeem heeft bespaard.
Ik ben vorige week ook nog langs de Citroën dealer geweest voor een set winterbanden en dat voel ik meteen qua wegligging, de wagen stuurt een stuk stugger.
Cruiser
- 8.600 km
Na 8600 kilometer op de teller kan ik al wat meer vertellen over de wagen .Zo kan je bijvoorbeeld zonder sleutel de radio activeren met een druk op de volume knop. Ook verhoogd de radio het volume naarmate het toerental toeneemt (om het motorgeluid te onderdrukken).
Over de 1.6 E-hdi ben ik nog steeds tevreden het doet zijn werk stil en soepel. Als je 130 km per uur rijd draait de motor 2600 tpm bijvoorbeeld. Het gemiddelde verbruik is momenteel 5,2L p/100km (afwisselende rijstijl).
1 Jaar in bezit!
- 21.000 km
Sinds afgelopen oktober heb ik de auto precies één jaar in bezit. De C3 rijdt nog altijd zo soepel als de eerste rit.
De auto was toe aan een kleine onderhoudsbeurt (20.000km). Naast reguliere zaken zoals filters, vloeistoffen etc.. heb ik twee minder belangrijke zaken aangegeven waar e.v.t. naar gekeken kan worden:
- Defecte 12v autolader;
- Lampje in het dashboard kastje brandde niet meer.
Verder zijn er winterbanden onder gezet en was het dimlicht lampje linksvoor opgebrand, precies toen ik voor een familie bezoekje aan de grens van Frankrijk was. Omdat het juiste exemplaar niet om 22.00 s'avonds te verkrijgen was ben ik maar met één dimlicht lampje (af en toe bij gestaan door mistlicht) in de hevige regen door de donkere Belgische snelwegen naar huis gereden. Het is met opgevallen dat er met één koplamp toch redelijk veel licht word gegeven. Dus vooralsnog geen schokkende defecten.
Tijdens de onderhoudswerkzaamheden kreeg ik een C4 1.6 16v uit 2006 mee. Wat opviel was dat het stuur niet mee draaide (even wennen). Toch was ik blij dat ik weer mijn C3 mocht ophalen ;)
Update 34.000
Helaas reed er laatst iemand bij de supermarkt volop met een trekhaak in mijn voorbumper. Gelukkig dat ik boodschappen in de auto aan het laden was, want een briefje plakken lijkt mij met de huidige crisis niet toepasselijk. Tijdens het aanrijden was er een grote knal te horen die voorbijgangers lieten omkijken. Achteraf viel het allemaal wel mee, de bumper staat wat scheef en er zitten schrammen op (zie foto 3).
De dealer heeft de schade tussen de €200 / €250 getaxeerd.
Het gemiddelde verbruik is momenteel op 5,2L per 100km met afwisselende rijstijl op Shell V-power diesel. Over dat laatste, merkte ik dat er weinig verschil in zit. Over BP Ultimate heb ik nog enigsinds mijn twijfels, maar andere premium brandstoffen hebben nauwelijks effect voor mijn gevoel. Dus ben ik maar gewoon de reguliere brandstoffen gaan tanken.
Mijn eigendom
- 141.000 km
Het is alweer een hele poos geleden dat ik een review heb geschreven over de C3.
De C3 heeft ondertussen een klein gedeelte van Europa ontdekt. Zo ben ik ermee op vakantie geweest naar Munchen, Parijs (3x) en een familiebezoekje in Portugal.
De wagen gedraagt zich op reis zeer volwassen en ook volgeladen (elektrische koelbox, koffers & drie inzittenden + airco aan), draait de 1.6 e-hdi zijn hand niet om voor steile heuvels etc. Zelfs in Duitsland zonder moeite lange stukken 180 km/u getuft. Rond deze snelheid voelt het alsof er een begrenzer een einde maakt aan de pret. Je voelt de auto letterlijk trekken en opeens stopt het.
Soms verbaas ik me over de 92 pony's waarover de auto beschikt. Zo stond ik laatst naast een vriend bij het stoplicht (Seat Leon 1.8 20VT 180 PK) om eens voor de gein een sprintje te trekken. Tot mijn verbazing bleef de C3 tot aan 70 km/u hem naast hem rijden. Daarna vloog de Seat langs en maakte ik geen schijn van kans. De C3 is nooit ontworpen als strepentrekker. Maar zowel hij als ik waren verbaast over de acceleratie in de eerste meters, in gedachte dat beide wagens evenveel koppel hebben (230 nm).
De auto is zo goed bevallen dat ik heb besloten om de wagen op te kopen van mijn werkgever bij 120.000. Na een goed gesprek heb ik de wagen mogen overnemen met een setje nieuwe Michelin banden en remschijven rondom.
Aangezien ik de wagen nieuw heb mogen ontvangen weet ik exact wat er is gebeurd. Uiteraard rijd ik ook wel eens door of gedraag me niet aan alle regeltjes ook ik ben niet heilig. Maar ik weet wel dat de auto altijd netjes warm is gereden, onderhoudsbeurten tijdig zijn uitgevoerd en de wagen alleen wordt gebruikt voor lange afstanden etc.
Uiteraard was de C3 bij 120.000 km toe aan een grote onderhoudsbeurt. Dit is dan ook uitgevoerd en zijn alle vloeistoffen, filters etc.. vervangen. Ook heb ik een aircoservicebeurt laten uitvoeren en een flesje Wyns diesel reiniger in de tank gegoten. De reiniger is zeer effectief en de motor start (nog) soepeler op bij een koude start, ook de reactie op het gaspedaal is er beter op geworden.
Mijn 2e stap na aanschaf is de typerende E-hdi wieldoppen vervangen voor iets leukers. Aangezien ik een grote voorstander ben van origineel heb ik een poosje rond zitten kijken voor Citroën velgen. Het type Citroen Clover vind ik prachtig staan onder dit model. Helaas heb ik geen setje op de kop weten te tikken. Wel heb ik de wieldoppen ondertussen vervangen door de Citroen Aero wieldop. Oogt het in ieder geval iets beter.
Mijn laatste stap na aanschaf is de auto showroom klaar laten poetsen. Dit is zeker aan te raden, de wagen werd compleet gereinigd en gepolijst en zelfs de motorruimte blinkt weer en staat de wagen er weer fris bij.
Het gemiddelde verbruik (als je een beetje oplet) is 4,4L / 100 km. Ter indicatie: als ik de C3 in Rotterdam helemaal voltank en volgeladen vertrek naar Parijs, is de tank bij aankomst precies op de helft.
Over een week staat een vakantie naar Kroatië op de planning van +/- 2500 km. Ik zal proberen om regelmatig een update te plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.