Citroën C3 1.6 e-HDi 90 93g Selection (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 93g Selection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
eerste ervaringen
- 505 km
Gisteren mijn nieuwe c3 airdream opgehaald. Na het nodige rekenwerk hadden we besloten een zuinige diesel aan te schaffen. Vanwege een rugprobleem stap ik niet makkelijk in alle auto's. Wat overbleef was de Fiat Punto en de Citroen C3. Omdat ik de C3 wel heel erg mooi vond is het die geworden. We hebben het zenith dak, dat is heel erg mooi. De auto viel niet tegen. Het is een leuke uitvoering met climat control, middenarmsteun en bluetooth ondersteuning. Sommige functies moet ik nog even ontdekken. Er zat alleen een Frans instructieboekje bij. Beetje slordig. Gelukkig geeft het display wel Nederlandse teksten ;-)
Gisteren van Noord-Groningen naar de Randstad gereden en vandaag terug. Niets dan lof. De auto rijdt echt heerlijk. Wel even wennen dat ik weer moet schakelen. Nu bij een niet ingereden auto is hij al erg zuinig. Op een totaalafstand van 500 km geeft de boordcomputer een gebruik aan van 4,6 liter op 100 km. Heen op de snelweg veel op de cruisecontrol gereden op 120 km/u. Vandaag rustig aan gedaan. Op de snelweg steeds 90 of 95 op cruisecontrol. Dat resulteerde in 3,8 l/100km! En bij inhalen ga ik dan echt wel even naar 120 om de boel niet op te houden. Ben benieuwd hoe dat wordt bij ingereden motor. Het start/stop systeem werkt prima. Zelfs als je vooraan bij het stoplicht staat kan je het je veroorloven om de wagen in z'n vrij te zetten. Leuk dat je op het display kan zien hoe lang de motor gedurende de rit stil heeft gestaan.
Minpuntjes: weinig opbergruimte. De ruimte in de midden-armsteun is wel erg klein. Maar ja, bij renault vind je overal kastjes en dat is toch wel handig. Ook ontdekte ik dat je bij de interval stand van de ruitenwisser het interval niet kan regelen.
Na wat meer kilometers zal ik wat uitgebreider verslag doen.
Tweede tanbeurt
- 1.400 km
Het uur der waarheid. De auto weer zelf volgetankt. Het werkelijke verbruik komt uit op 1 op 21,6 (4,6 / 100). Volgens de gebruikersmeter van de auto 1 op 23,2. De helft van de afstand is op de snelweg gereden. De rest op binnenwegen en door dorpen (waaronder veel korte ritten).
Ik ben nog steeds heel tevreden. De auto rijdt echt prima. Ik vraag me wel af of het werkelijk waar blijkt te zijn dat de auto zuiniger gaat rijden na een paar duizend kilometer, maar daar komen we vanzelf achter.
Nog een klein minpuntje ontdekt. Het Zenith dak is echt heel mooi. Nadeel bij veel zon is dat de zonnekleppen wel erg klein zijn. Er is zelfs een kier tussen de stijl en de klep. Kan je net last van hebben.
Brandstof verbruik
- 4.500 km
Nu een paar duizend kilometer gereden. Echt niets dan lof voor de auto. Het werkelijke benzineverbruik over de hele periode is 1 op 21,7. (bijgehouden op www.autoverbruik.nl) De auto zelf zegt steeds dat hij een kilometer meer haalt uit een liter. Ik rij veel korte stukken, maar ook wel lange ritten op de snelweg. De eerste kilometers is het verbruik uiteraard veel hoger. Bij ritten van zo'n 50 kilometer over binnenwegen is 1 op 25 zeker haalbaar.
Na de winter
- 8.000 km
De auto bevalt nog steeds prima. De winter heeft hij prima gepresteerd met winterbanden. Het overall gebruik is 1 op 20,8. In de winter gebruikt hij dus wat meer brandstof. Laatst een lang stuk 130 gereden. Als je dan kijkt naar het gebruik ben je weer gemotiveerd om het wat rustiger aan te doen. Opvallend is dat het start/stop systeem bij strenge vorst maar heel kort afslaat als je lang voor een stoplicht staat. Overigens vind ik het perfect werken. Aan het feit dat de motor weer aanslaat als je je gordel losmaakt wen je snel. (eerst motor uitzetten dus)
Na vakantie met caravan
- 15.000 km
Inmiddels iets meer dan 15.000 km gereden. Nog steeds heel blij met de auto. In de afgelopen vakantie met de caravan (Eriba van 750 kg) naar Frankrijk geweest. We hebben 2.500 km gereden. Het merendeel met caravan. Voor de auto is de caravan geen probleem. Het gebruik viel me niet tegen. Bij 90 km/u (volgens tomtom) is het verbruik in NL ongeveer 1 op 15. In Frankrijk gemiddeld 1 op 13. Daar reed ik op de peage meestal zo'n 95 km/u. Geen getallen om nerveus over te worden.
Over de hele periode is mijn gebruik nu 1 op 19,84 (bijgehouden op www.autoverbruik.nl). Op zomerbanden zonder caravan is het gebruik ongeveer 1 op 21,7.
Ik dacht overigens dat de auto pas bij 20.000 km een beurt moest hebben, maar de auto gaf aan dat het bij 15.000 km al tijd is. De melding komt volgens de dealer van het 'olie verouderinsgssysteem'. Mooi verhaal, maar die 20.000 km kunnen we dus met een fikse korrel zout nemen lijkt me. (of zie ik iets over het hoofd?)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.