Citroën C3 1.4 HDi Ligne Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.4 HDi Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nieuwe baan, nieuwe auto, zoals dat echter wel vaker gaat, rij ik gedurende mijn proeftijd eerst een huurauto. Ik kom uit een nogal complete Audi A3 2.0 TDI en noem me verwend maar ik was enigszins teleurgesteld toen ik op mijn eerste werkdag de sleutels kreeg van een 3 jaar oude peugeot 206. Ik had alles verwacht, een Golf, Astra, 307, Megane en noem alle andere jongens en meisjes uit het C-segment maar op maar geen 206.
Ik ben 1.90m lang, maak dagelijks aardig wat kilomters en in de peugeot kon ik maar geen comfortabele houding vinden. Overigens reed de 206 beter dan ik had verwacht. Enfin, toen ik pijn aan mijn rug begon te krijgen heb ik gevraagd of ik de 206 kon inruilen. Geen probleem gelukkig, ik kreeg hier van multirent een erg complete spiksplinternieuwe Citroen C3 voor terug.
Smaken verschillen maar ik denk dat de C3 geen prijs zal ontvangen voor het prachtige design. Verder is de 1.4 HDi motor ronduit traag en geen aanrader voor mensen die van doorrijden houden. Op de snelweg iemand inhalen is iedere keer weer een avontuur. De stoelen zijn zonder overdrijven de beroerdste die ik ooit in een auto ben tegengekomen (en ik heb een Smart en een Suzuki Alto gereden). Ze zijn weliswaar met mooi velours bekleed maar zitten echt vreselijk. Na een half uur in de C3 krijg ik al last van mijn onderrug en dit is met het spelen met de stand van de stoelen niet op te lossen. Mijn partner die 1.86m meet kreeg ook vrijwel direct last van haar onderrug in de C3.
Scherp sturen doet de fransman ook al niet, het lijkt wel of de voorwielen in slowmotion reageren op bewegingen aan het stuur en bochten zijn alles behalve een feest. Verder is het openen van de voorruiten levensgevaarlijk omdat de knoppen hiervoor bijna op de bodem van de auto liggen en je dus flink moet bukken om erbij te kunnen. Doordat de auto iets hoger ligt is deze nogal gevoelig voor zijwind.
Is de C3 dan alleen maar pure ellende? Nee, er zijn ook positieve kanten aan de C3. In tegenstelling tot wat zijn buitenkant doet vermoeden is de C3 van binnen een erg ruime auto, de gebruikte materialen zijn in vergelijking met de concurrentie prima en de cruisecontrol is tot op de km nauwkeurig in te stellen (handig bij trajectcontroles)Desondanks denk ik dat er voor om en nabij de 20K veel beter rijdende auto’s te koop zijn.
In ieder geval kijk ik nu al uit naar de dag dat ik de C3 kan inleveren bij de autodealer waar ik de auto van mijn keuze kan ophalen. 1 ding is in ieder geval zeker, dit wordt geen C3...
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
