Citroën C3 1.4 e-HDi 70 Collection (2012)

autoreview

Citroën C3
Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3Citroën C3Citroën C3

Signalement

UitvoeringC3 1.4 e-HDi 70 Collection
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 1.4 liter HDI

  • 10.000 km

2 Maanden met de 1.4 liter diesel

Op zoek naar een vervangende (2e) auto met automaat, kwam min of meer toevallig de C3 met 1.4 liter diesel en automaat "voorbij".
Daarom hebben de de 1.6 liter E-HDI van 2011 met 42.000 kilometer op de teller ingeruild tegen een nieuwe met automaat, die wij beiden ook op lange trajecten kunnen berijden.
De kleine Daihatsu Sirion automaat laten we opknappen en houden die als 2e auto.

Alles is maar betrekkelijk, maar het was eerst wel even schrikken met 68 pk. onder de kap in plaats van 92.
Het lagere koppel (160 NM) tegenover een royale 230 Nm bij de 1.6 liter diesel doet wel "zeer".
De acceleratie is een stuk trager, maar een Mercedes-Benz 200 D (123 serie) doet er ruim twee maal zo lang over om van 0 tot 100 km/uur te "accelereren".
Verder had die een "top" van maar liefst 130 km/uur en een verbruik van 1 : 13-14.

In minder dan 2 maanden heeft de kleine diesel al 10.000 km. voor de kiezen gehad, waaronder een tocht van 6.200 km. over de Noordkaap.
We hebben nog niet met een caravan (totaal gewicht 750 kg) gereden, maar Citroën staat 950 kg. getrokken gewicht toe.
Vreemd blijft, dat Peugeot voor de technisch identieke 208 met automaat slechts 725 kg. aanhangergewicht toestaat.

Ook de nieuwe C3 bevalt uitstekend en schakelt eigenlijk net als een moderne vrachtwagen; bij het optrekken moet hij even "nadenken".
Overigens kan de 1.4 liter diesel best goed meekomen met het verkeer.

Uiteraard is de 1.4 liter diesel "een stuk zuiniger" dan de onvergetelijke 1.6 liter diesel, want deze schijnt per 1 juli j.l. niet meer te voldoen aan de normen voor belastingvrij rijden.
De theoretische cijfers van 1 : 27.8 resp. en 1 : 29.4 even buiten beschouwing latend, verbruikte de grote diesel 1 : 24 en de kleine 1 : 25.4.
Dit gaat toch echt wel ergens over!
Wanneer je 40.000 km. per jaar rijdt, scheelt dit maar liefst ruim 91 liter brandstof, ofwel maar liefst € 138.--.
Voor dat geld had ik maar al te graag mijn 1.6 liter diesel terug.

Een groot nadeel blijf ik het ontbreken van een temperatuurmeter vinden.
Op de Peugeot 208 kan er wel een mooie meter af.
Dat ook de DS3 wel een temperatuurmeter heeft en de C3 niet, slaat volgens mij werkelijk nergens op.






8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.