Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

autoreview

Citroen C1 1.0i Séduction (2006)
Citroen C1 1.0i Séduction (2006)Citroen C1 1.0i Séduction (2006)Citroen C1 1.0i Séduction (2006)Citroen C1 1.0i Séduction (2006)Citroen C1 1.0i Séduction (2006)Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Séduction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst210.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto!

  • 168.000 km

Aangezien het steeds kouder werd en ik af en toe best lange ritten op de scooter maakte, ben ik gaan kijken naar een eerste auto. De eisen die ik hiervoor heb gesteld waren: niet te duur, goedkoop in gebruik én in onderhoud. Na een beetje gegoogeld te hebben kwam de C1/107/Aygo drieling naar voren als betrouwbare, goedkope en zuinige auto. ze passen dus perfect bij mijn wensen.
Op zoek naar een leuk exemplaar dan, aangezien in iedere straat minstens 5 exemplaren staan, zijn er ook genoeg tweedehandsjes te vinden. Persoonlijk vind ik de 107 van de 1e facelift het leukst, met het enorme beugelbekkie, maar deze waren wel direct een stuk duurder dan de oorspronkelijke variant. Helaas viel deze daarom af, en het verschil tussen de 107 en C1 vind ik niet groot en allebei leuk. De Aygo vind ik persoonlijk iets minder.
Na enig zoeken vond ik een C1 bij mij in de buurt, de auto stond pas sinds de ochtend op marktplaats en heb die avond nog een belletje gedaan om een proefritje te doen.
De proefrit verliep uitermate soepel (ahum). Dit was de eerste keer in een auto op benzine voor mij, dat was toch iets anders dan een diesel. Nadat hij 5x was uitgevallen had ik door hoe het spelletje werkte en verliep de proefrit vrij soepel. Tijdens de proefrit viel ons niets bijzonders op, wel was de motor nog warm, de eigenaar kwam namelijk net terug van werk. De volgende ochtend hebben we nog een proefrit gemaakt, ditmaal met koude motor, en ook dat was prima! Even geld pinnen en ik heb m'n eerste eigen auto!

Personalisatie

  • 175.000 km

In de tussentijd heb ik de auto wat meer naar mijn smaak aangepast. Aangezien het de instapversie is, zijn de spiegelkappen en portierhendels niet in kleur meegespoten. Ik vond dit erg lelijk en vond toevallig op AliExpress chromen deurgrepen die je over de huidige kan plakken, aangezien het ook een Aliprijsje was heb ik ze direct besteld om dit te proberen. Daarnaast heb ik de spiegelkappen eraf gehaald en in het rood gespoten, dit ziet er direct een stuk beter uit (vind ik).
Voor de winter had ik winterbanden op stalen velg aangeschaft, onder de auto zelf zaten al lichtmetalen velgen. De velgen waren alleen enorm beschadigd, wat er echt niet uit zag. Dit heb ik opgeschuurd en daarna met een soort plastidip zwart gespoten, met het idee dat ik het eraf kan trekken als het toch niet mooi is. Persoonlijk vind ik het best mooi geworden, veel beter dan voorheen in ieder geval.

Eén jaar later

  • 185.000 km

Een jaar heb ik de auto onderhand, en hij bevalt me nog erg goed! Wel is een van de CityBug kwaaltjes naar voren gekomen, een versleten koppeling. De auto heeft een paar keer terwijl ik stil stond, versnelling in de 1 en koppeling ingetrapt toch aangegrepen, waardoor de auto uit viel en hij amper nog uit de versnelling was te krijgen en dus ook erg moeilijk startte. Bij de garage is de koppeling vervangen (180.000km), één van de veren zat er over dwars in.
Verder heb ik in de zomer centrale deurvergrendeling ingebouwd, het voelde wel erg ouderwets aan om telkens de auto manueel te moeten openen. Tijdens het knutselen kwam ik erachter dat de vorige eigenaar ook centrale deurvergrendeling in had gebouwd! De motortjes zaten er al, de bekabeling was aanwezig en ook een module was er, maar geen afstandsbediening. Ik had al een set aangeschaft, en heb de kabels aangesloten op de nieuwe module, en het werkte direct. Dit scheelde een hele hoop werk. Centrale deurvergrendeling inbouwen was zeker de moeite wel waard, het is 1000x makkelijker. De kofferbak moet nog wel gewoon met de sleutel geopend worden, maar dit vind ik geen probleem, die wordt amper gebruikt.

Nu ik de auto een jaar heb kan ik wat meer zeggen over het verbruik en prestaties. Het verbruik bij mij schommelt tussen 1:17 - 1:22. Op de winterbanden haal ik 1:20 niet, dan kom je uit tussen 1:17 - 1:18. In de zomermaanden lukt het mij vrij goed om 1:20 te halen, met als uitschieter de 1:22. De prestaties van de auto zijn prima voor het normale verkeer. Het is echt geen strepentrekker, en als je eens snel moet invoegen moet je even een versnelling terug om er wat gang in te krijgen. Op de snelweg is de auto behoorlijk lawaaierig, het motortje is duidelijk aanwezig en ook banden- en windgeruis hoor je goed. Op provinciale wegen heeft hij het beter naar z’n zin. Zelf woon ik in het buitengebied met veel 60 wegen, de wegen zijn niet allemaal even goed, waardoor de auto behoorlijk wat geluid maakt. Meestal rijd ik alleen, dus dan zet ik de radio gewoon wat harder, zit je met meerderen in de auto, moet je af en toe echt wel iets harder praten om mekaar fatsoenlijk te kunnen verstaan.

Tweehonderduizend kilometer

  • 200.000 km

200.000 kilometer! Een hele prestatie!
Als ik de klokje rond afleveringen van AutoWeek mag geloven is ie feitelijk pas net warm gelopen, er kan nog wel 400.000 km bij ;).
Wel maakte de auto een enorme herrie bij deze kilometerstand, de volgende dag had ik ook een afspraak bij de garage staan voor de APK en dit euvel, wat blijkbaar de lager rechtsvoor bleek te zijn. Daarnaast moesten er 2 nieuwe bandjes op, die zaten aan het minimum.
Verder is er vrij weinig bijzonders op te merken, de kilometers vliegen er doorheen en hij heeft me, op één keer een dode accu na, nooit in de steek gelaten.

Weer een jaar verder

  • 208.500 km

Ook dit jaar zijn er vrij weinig bijzonderheden op te merken. Bij de beurt bleek wel dat de einddemper lek was, die is dus vervangen. Gelukkig zijn dit allemaal geen enorme kosten, dus qua kosten tot nu toe is het me allemaal enorm meegevallen.
2 dingen heb ik zelf vervangen, zo was het portierrubber aan de bestuurderszijde al van begin af aan voorzien van een mooie scheur. Onderhand was deze vrij groot geworden en in de carwash liep het water dan ook naar binnen. Daarnaast was de portierhendel aan de bestuurderskant (binnenzijde) afgebroken, snel de deur dicht doen omdat het hard regende vond m'n gebakje niet zo leuk. Hiervoor ben ik bij de sloop geweest, beide onderdelen hadden ze liggen en zo was dat ook weer gefixt.
In de tussentijd heeft m'n zusje ook een C1 aangeschaft, waardoor er nu 2 C1s op de oprit staan. Helaas is die van haar luxer én heeft die achterdeuren :'(. Wat mij opvalt is dat deze auto ook een stuk stiller is dan de mijne, wellicht dat dit een verschil is tussen de Ambiance en Séduction? Ik durf het niet te zeggen.
Overigens heb ik van de zomer zeer professioneel (...) elektrische ramen ingebouwd! Doordat ik geen airco heb en dat geslinger met het warme weer zat was, leek me dit een leuk project. Ik ben er 2 dagen mee bezig geweest en het is gelukt! Beide ramen gaan elektrisch omhoog en omlaag, en de besturing zit in het midden onder de bediening van de verwarming. Hierdoor kan ik als bestuurder ook het bijrijdersraam omlaag krijgen, dat is zeer prettig. Het verdient zeker geen schoonheidsprijs, en ik denk (nog steeds) na hoe ik de kieren bij de deur op ga vullen ;), maar wel ben ik er blij mee. Daar gaat het om, toch?

Vocht

  • 210.500 km

De laatste paar dagen, zeker nu het kouder is, valt mij op dat het erg vochtig in de auto is. Voorheen was de voorruit wel eens beslagen, maar was dit vrij snel weg. Nu zitten er echt druppels op en duurt het heel lang voordat het zicht goed is. Ik veeg het dan nu ook maar gewoon weg, anders kan ik wel 10 minuten wachten. Laatst met vorst was dan ook de binnenkant bevroren, dus mocht toen zelfs in de auto krabben (eens moet de eerste keer zijn).
Binnenkort dan maar eens checken of het nog droog is bij het reservewiel, volgens internet is daar vaak een lekkage te vinden. Wel weet ik dat het 3e remlicht 2 jaar geleden door de garage voor de zekerheid is dichtgekit, en ook de antenne is 1,5 jaar geleden opnieuw gekit, toen werd ik nat door water uit het interieurlampje. Dit zou het probleem dus niet moeten zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.