Citroën BX 16 TGI (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 16 TGI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat zal ik hier nou eens over zeggen? De BX heeft fantastische vering. Geen hobbeltje is te groot, je voelt er betrekkelijk weinig van (anders dan in een VW Polo of Golf waar je bij het nemen van een verkeersdrempel de auto uit stuitert). Het is alsof je met een luchtbed op zee ligt en over een golf drijft. Dit veersysteem behoeft tegenwoordig betrekkelijk weinig onderhoud, er zijn garages die zonder te sleutelen veerbollen vervangen (2e hands of nieuwe) voor weinig geld (100 euro!). De stoelen en de zitpositie zijn zeer comfortabel.
Wat jammer is is dat de auto zijwindgevoelig is. De auto weegt maar 972 kilo en is vrij groot. Dat de BX zo licht is komt onder andere doordat de motorkap en achterklep van plastic zijn. Een voordeel is weer dat de wegenbelasting goedkoop is.
Het interieur is wat slapjes uitgevoerd, het kraakt soms en bij mij zit er al een scheurtje in. Maar de knoppen in het dashboard zijn wel makkelijk te bereiken.
De BX is op zich best een snelle jongen/meid. Trekt goed op en is vrij zuinig (1:13). Alleen verbruikt de BX veel olie.
Het is maar goed dat de BX zo lelijk is. Zo is hij in aanschaf niet te duur (Fl 1750,-). Ook reparaties hoeven niet altijd duur te zijn, door de goede bereikbaarheid onder de motorkap kan je zelf veel vervangen. Op de sloop zijn veel BX onderdelen te krijgen voor weinig geld.
PROBLEMEN
Problemen heeft deze auto wel, maar dat is te overzien. De problemen die ik heb gehad heb ik soms zelf kunnen oplossen of bij kleienere in Citroën gespecialiseerde en BX liefhebbende garages kunnen laten repareren.
* Draagarmlagers achter versleten (180 euro heb ik ervoor betaald, bij de officiele merkdealer kost dit grapje 453 euro),
* Aandrijfashoes rechts vóór(45 euro),
* Thermostaatknop vastgelopen (200 euro),
* Lagertje van voorruitenwisser versleten, dit is vervelend want de ruitenwisser schuift de motorkap op (armatuur+motor 25 euro op de sloop en zelf in bouwen),
* Veerbollen vervangen (2e hands 100 euro),
* V-snaar hogedrukpomp hydraulisch-systeem spannen (nam garage mee met vervangen veerbollen, nieuw ongeveer 65 euro)
Een totaalbedrag van E 550, of bij minder geluk
E 888, aan reparaties over een periode van 1,5 jaar na 244 duizend!!! kilometer valt wel mee. Tenslotte repareer je zaken als draagarmlagers en veerbollen, als het goed is, maar één keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren