Citroën BX 14 Injection (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 14 Injection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 82.714 km |
KM-stand laatst | 82.700 km |
Wat een geweldige auto is het toch!
- 82.700 km
Na het driejarige avontuur met mijn vorige auto, een Volvo 940 Estate die maar niet wilde deugen, voor €500,- deze BX gekocht.
Stond te koop bij de plaatselijke dorpsgarage, een onooglijk, gedeukt en afgeleefd ding. Maar! Met een hele nette lage kilometerstand, goede techniek en op 1 plek na helemaal hard. Voor dat geld durfde ik het avontuur wel aan, de start van een mooi avontuur van bijna 5 jaar.
Van deze BX heb ik geweldig veel plezier gehad. De BX, ook in 1400 uitvoering, is een prettige en betrouwbare reisgenoot. In totaal heb ik er dik 100.000 km-er mee gereden, grotendeels op LPG.
In eerste instantie was de BX gekocht als goedkope tussenauto tussen twee leuke auto's in en de intentie was om de BX te laten zoals deze was. Hoe anders is dat uitgepakt!
Al vrij vlot na aanschaf kon ik mijn handen leggen op zeldzaam BX 16v plaatwerk en een net luxe GTI interieur. Het interieur had ik er al vrij snel ingeklust, het plaatwerk zou iets langer duren. Na een paar maanden ook de keuze gemaakt om LPG in te bouwen, wat ik overigens altijd zelf doe. Is goed te doen als je secuur werkt. Ongeveer 1 jaar na aanschaf heb ik ook nog eens ABS ingebouwd en 2 jaar na aanschaf is de auto naar de lasser en spuiter gegaan om helemaal strak te trekken en het 16v plaatwerk erop te zetten.
Gedurende de jaren ook het onderstel helemaal aangepakt en gereviseerd en het nodige onderhoud uitgevoerd. In 2013 heb ik de BX ook een complete antiroestbehandeling gegeven met Mike Sanders Fett. Daarna nooit meer roest gezien aan deze auto!
Het resultaat: een heel strak rijdende, super remmende en zuinige, betrouwbare BX. Met een verbruik van 1 op 12 op LPG en €70 wegenbelasting in de maand een heel prettig bruikbare klassieker op de stoep.
Qua comfort is het BX onderstel ongeevenaard, soepel verend over al het ongerief dat je tegenkomt op de weg. Alleen korte dwarsribbels zijn duidelijk voelbaar. De 1400 versie heeft als bijkomend nadeel dat het toerental op de snelweg er hoog ligt. Is wel even wennen op de lange afstand. Binnenruimte is ruim genoeg om een trip met 4 man naar Spanje te ondernemen. Het zitcomfort is ook dik voor elkaar, zij het dat de stoelen voor een gemiddelde Nederlander aan de kleine kant zijn.
Een wat oudere auto is natuurlijk nooit helemaal zonder nukken. In 100k kilometers heb ik een koppakking moeten vervangen, een dynamo, wiellagers en uiteraard de retourleidingen van het hydraulische systeem.
De zwakke punten van de BX zijn roest en bij de monopointinjectie is het monopointinjectiehuis problematisch. Met name het monopointhuis is voor mij doorslaggevend geweest om de auto toch van de hand te doen. Het probleem is dat een monopointhuis ongeveer 60k tot 100k meegaat voordat het vervangen dient te worden. Vervanging kan alleen als geheel en juist dit onderdeel is zowel nieuw als gebruikt niet tot bijna niet meer verkrijgbaar.
Samen met een verandering van werkgever en de toegenomen reisafstand toch met pijn in het hart verkocht aan een mede liefhebber die er nu van mag genieten.
In plaats van de BX is er weer een Volvo gekomen, een witte 740 uit 1986 voorzien van automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.