Citroën Berlingo BlueHDi 75 Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Berlingo BlueHDi 75 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Eerste kms
- 1.200 km
Al eerder een Berlingo gehad ,2 zelfs ! Een blauwe Berlingo I op gas en een diesel (beide na ongeveer 160.000 km ingeruild, beide ook vanwege de prima inruilprijzen)
De vorige Berlingo was van 2008 ,de nieuwe is het laatste model (introductie 2015) aangezien ik al precies wist wat ik kocht is het als het ware een nieuwe kennismaking. Deze uitvoering ,business, heeft zo ongeveer alle denkbare opties (alleen geen DAB+) De motor is de geknepen 75 pk ,die je zo kunt laten chippen naar 120 pk. Ik zie daar absoluut de noodzaak niet van in, het koppel is nu al machtig, en ik kom niets te kort.
Wat op valt is het verbruik : PSA is er in geslaagd de motor nog zuiniger te maken: de eerste 1000 4.6/100 ,en individuele ritten tussen de 3.5/4 op 100 geen uitzondering. De motor is voorzien van ad-blue en een scr katylisator plus roet filter. Kortom het beste wat er op dieselgebied te krijgen is qua milieu belasting (108 gr CO2)
Dit blok (1.6 HDI) is al WLTP proef en wordt ook in het komende model en in de varianten daarvan geleverd
Het gemiddelde van de laatste 200 km is 4/100 precies
Ruiten
- 2.000 km
Rechter achterruit en rechterzijruit laten monteren. Linker achterruit is een stikker.
7.000
- 7.000 km
Niets te melden, verbruik gemiddeld 4.7/100 over deze periode.
Het enige punt van aandacht: Citroën staat helaas niet standaard meer op Michelin's. Wat er nu onder zit Agis oid, maakt meer lawaai en is stugger. Over de slijtvastheid is nog niets te zeggen na 7.000 km.
Nog geen drup olie hoeven toe te voegen ,staat nog precies op peil. Dat had ik ook niet verwacht omdat ik er al eerder een had.
10.000 km
- 9.700 km
Eerste 10.000 km
Al gehele verbruik over de eerste 10.000 km 5,1/100 dat is incl rijden met aanhanger
Olieverbruik nihil (net als de vorige Berlingo)
Onkosten : balanceren winterbanden
8 ltr adblue, alvast bijgevuld ,komende maanden verblijf buitenland.
Verder geen bijzonderheden , behoudens het feit dat de *Chinese !) banden het niet pikken dat de bandenspanning 0,2 bar hoger ingesteld worden (ivm zuinig rijden deed ik dat tot nu toe bij al mijn voertuigen) Met die 0,2 meer rijdt de auto voelbaar stugger en maken de banden meer geluid, wel opmerkelijk !
Eerste beurt
- 15.000 km
Geen bijzonderheden kosten €265 incl btw
Vacance a France
- 28.000 km
Door de maatregelen rond corona plannen gewijzigd van Italië (Rome ,Napels Vesuvius Pompeii en de Almafi kust) naar rondje Frankrijk. Met de vouwwagen er achter (Cabanon Malawi 2.0) Normandië Bretagne Les Landes ,Bordeaux (nog ff bij Ilja Gort langs geweest) verder naar de Pyreneeën, Andorra door naar de Provence via de Alpen naar de Drome ,van daar uit naar huis .
Opvallend is hoe groot de trekkracht van de 1.6 eHDI is met maar 75 pk. Je kunt vlot met het verkeer mee ,zelf bergje op ga je menig personenwagen voorbij. Het totale verbruik over 5200 Franse kilometers 5.6/100 ,daar mee vermeldend dat daar ook stukken met een lege wagen bij waren. (Sommige trajecten 4.0/100) Verder blijft de lichte irritatie vanwege de "lawaai banden" die er standaard op zitten. Verder geen bijzonderheden ,olie hoeft je bij de Berlingo tussendoor niet bij te vullen. Al met al een best comfortabele reiswagen met giga veel ruimte. Qua comfort haalt hij het niet bij de Cactus ,maar daar vanuit gaande kun je behoorlijk doorrijden in de Berlingo.
Corona
- 31.000 km
Een jaar verder niets te melden ,slechts 3000 km gereden dit jaar.
"grote beurt"
- 36.000 km
APK kaarupdate verse olie en filter. Een Green luchtfilter gemonteerd voor optimale ademhaling (pakt net ff wat makkelijker op in lage toeren)
Inmiddels een paar ritten met een caravan gemaakt: de Berlingo trekt zich nergens wat van aan ondanks zijn schamele 75 pk (wel 230 NM koppel) Wel schiet het verbruik omhoog : bij 90/95 zit je zo op 1:12. Bij 85 km/h daalt het naar 1:14/15
Ik zal tzt een update plaatsen over het rijden met caravan.
Prima caravan trekker
- 41.000 km
In het begin twijfelde ik over de capaciteiten van deze Berlingo als caravan trekker met zijn schamele 75 pk. Wel 230 NM ,en daar draait het om. Ruim 4000 Franse kms over diverse wegen door de bergen ,route Napoleon etc moet ik constateren dat het koudwatervrees was. De trekkracht en vermogen zijn ruimschoots voldoende om de Berlingo als een prima caravan trekker te bestempelen. Gemiddeld verbruik over de hele vakantie rond de 1:15 ,dat viel dus ontzettend mee. Boven de 100 km stijgt het verbruik dan wel weer enorm en zit je zo op 1:12 (110/120 km/h)
Grote beurt
- 45.000 km
Grote beurt APK olie filters etc. Ondanks het geringe aantal kms dat ik per jaar rijdt momenteel wordt ieder jaar olie en oliefilter, zo als wordt aanbevolen, vervangen. Geen bijzonderheden. Van het najaar eens kijken vor een paar cross climate banden, maar nu zit er nog rondom 4 mm op.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën Berlingo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dit is de Lexus LBX: helemaal nieuw, bijzonder compact

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's
