Citroën Berlingo (1999)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 195.858 km |
KM-stand laatst | 207.480 km |
Yongtimer project: CITROËN Berlingo 1,9D (1999)
- 207.480 km
De Citroën Berlingo 1,9D uit '99 het ultieme yongtimer project. Als Citrofiel moest ik een bedrijfs voertuig aankopen voor mijn eigen bedrijf natuurlijk yongtimer want wij Nederlanders betalen nou eenmaal liever minder tot geen belasting. Na lang zoeken kwam deze Berlingo mij op pad... In Amersfoort s'morgens gevonden samen met collega ondernemer Jeroen van der Zaan bekend van 2cv-Shop. Gebeld en gelijk over gegaan tot een proefrit bij Hans een particulieren verkoper in Amersfoort. Na flink afdingen een mooie prijs afgesproken, de technische staat leek oke het uiterlijk daarin tegen minder. Maar daar kun je wat aan doen dus over tot aankoop. Gelijk de volgende dag naar de hornbach en onderdelen boeren zoals BartEbben voor 2de hands sierlijsten en lampen houders etc. Een setje nieuwe Michelin CrossClimate ook gelijk onder de wagen gezet. Meteen meer rij comfort hij reed super en zuinig maar na het eerste winterse weer begonnen de probleempjes.... Niet starten (zoog lucht aan) Nieuwe accu... Probleem niet weg met dank aan een goede oude vriend van mijn oom een diesel revisie gedaan bij Buchli
Een vrij dure grap welke ik gelukkig kado kreeg in ruil voor een school opdracht die ik daar gedaan had in het verleden. Daar hebben ze het heel goed gefixt enkel ging de auto al snel weer moeizaam starten... Toch maar naar de garage natuurlijk wel een echte Citroen garage... met kennis deze hebben hem een grote beurt gegeven. Dit was na mijn ritje richting parijs als ultieme test 3:00 in de nacht vetrekken half 9 ochtend wandeling rond de eifeltoren en weer op huis aan 6 uur zat ik weer aan het avondmaal bij mijn ouders in mijn ouderlijkhuis... was dit dan echt het laatste avondmaal was even wat ik dacht alles piepte en kraakte door de winterse omstandigheden. Eenmaal terug de grote beurt en APK die was niet mis. Verlichting was afkeur Remmen hadden een verschil van 65% rem cilinders vervangen rembekrachtiger vervangen. Deze onderdelen zijn heel duur bij Citroen maar met dank aan BartEbben kun je deze onderdelen zeer goedkoop krijgen. En blijft een citroen toch altijd nog betaalbaar. Want onderhoud blijft rijden. Meteen na deze grote beurt en APK voelde ik het verschil de auto pakte beter op remde steviger (want de bekrachtiger was dus stuk) Blijkt al langer want na wat onderzoek heeft de eigenaar die hem in amersfoort verkocht hem 2 keer ongezien laten keuren aangezien de keuringspunten van 2 keuringen ervoor weer terug kwamen bij mijn grote beurt. Niet zuiver dus...
Goed inmiddels grote beurt gehad splinter nieuwe Michelin Crossclimates de auto voelde als nieuw tot de volgende ellende kwam de hele koude nachten... en ja hoor weer zuurstof in het blok dus moeilijk starten met de hand pompen starten en een roetwolk die auto's achter mij zwart achter liet. Toch maar weer naar Harderwijk voor onderzoek en ja hoor verstuiver bleek gewoon niet juist te zijn deze lekte bij de uitlaat van de vestuiver... mijn garage had deze amateur oplossing nog nooit gezien een retour slang aansluiting die ooit afgebroken was met een boutje in tappen en dan het boutje inboren. Op advies toch maar weer BartEbben bellen en een tweede hands verstuiver geregeld. En de multiriem nog even aangespannen.
En sinds dien geen onderhoudskosten meer gehad... en dat voelt goed hij rijdt perfect hij werkt perfect en wordt elke week 3x gewassen.
Maar goed Danny is Danny niet als hij er een project auto van maakt en dus gaan de kosten verder nieuwe velgen eronder. Led flits Lampen ingebouwd multi tonige claxon cabine verlichting ingebouwd en wat te denken van een zelf gebouwd dashboard conversie systeem tot een 2din Apple carplay radio en een achteruit kijk scherm. evenals een schakel modulle voor alle ingebouwde elektronica.
Voor het luister plezier nog een subwoofer ingebouwd. Kortom de rijdende flits mobiel van Dronten.
Rijden doet hij perfect hij zweeft lekker door en geeft een vertouwd gevoel. Dagelijks rijd ik in de auto gemiddeld 800KM per week.
De auto is technisch gewoon 100% origineel volgens de originele dealer echter de looks zijn zwaar veranderd.
maar met zijn 21 jaar is hij er van opgeknapt. En is het mijn trots waar ik maar wat graag dagelijks in rijdt. En ja ik mag geen binnenstad meer in maar voor de last mile heb ik een elektrisch voertuig achterin staan.
Aanschaf om en nabij de 1000 euro
Onderhoud en Onderdelen kosten ca. 1590 euro
verwachte onderhoudskosten per jaar 1200 euro
verwachte KM's per jaar 40.000 waarvan betaald 30.000 x 0,25ct
Kortom leuke auto van trash naar flash
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën Berlingo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s

Zo lang gingen deze zeven auto’s mee

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
