Citroën Berlingo (2005)

autoreview

Citroën Berlingo (2005)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf258.000 km
KM-stand laatst262.000 km
Lezerswaardering: 96%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en aankoop

  • 258.000 km

In mijn zoektocht naar een betaalbare bestelauto die (nog wel) alle milieuzones in mocht, kwam ik deze Berlingo uit 2005 tegen. Eigenlijk niet helemaal wat ik zocht, maar de auto was in nette staat en afkomstig van de eerste eigenaar. De 2.0HDi liep ook mooi rustig en de auto reed goed. De Berlingo moest dus toch maar mee naar huis.

Direct na aankoop een eerste, irritante storing: De snelheidssensor had het begeven. Voor een paar tientjes een nieuwe gekocht, de sensor vervangen en dat probleem was opgelost.

Een carkit, eigen radio icm BSI

  • 258.500 km

Een gemis was toch wel het gemak van handsfree kunnen bellen, of muziek luisteren vanaf mijn USB stickje. De originele radio moest dus vervangen worden. Maar... Deze auto's hebben een BSI, en daar kun je dus niet zomaar een andere radio in zetten. Na enig speurwerk kwam ik uit op een verloopkabel die ooit bij Citroen leverbaar was. Helaas kon ik geen adres vinden waar ik deze nog kon kopen, dus toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan.

Omdat ik wilde dat het display bovenop het dashboard de datum en tijd e.d bleef aangeven, en ik erachter was gekomen dat dit vaak niet goed werkt als je de originele radio eruit haalt, kwam ik al snel op een ander idee. Ik besloot de originele aansluiting voor de radio te verlengen, en daar een originele connector op de kabels te solderen. Een lang verhaal kort, de originele radio hangt nu onder de laadvloer. Voor zover de BSI weet zit de originele radio erin, maar wordt deze niet gebruikt.

Vervolgens moest mijn radio aangesloten worden. Ik heb hiervoor een nieuwe 12v aansluiting gemaakt. Dmv een relais krijgt de radio contact geschakelde voeding vanaf de sigaretten aansteker, de constante 12v komt vanaf de zekeringkast. Met een zwevende zekering ertussen restte nu alleen nog de massa, maar die was natuurlijk ook niet moeilijk te vinden.

Het BSI verhaal...
Een rondje Google leerde dat PSA de ISO stekker anders indeelt, eigenlijk is het geen ISO stekker. Het probleem is dat waar een ander merk geschakelde 12v levert, PSA kiest voor een signaal/data draad. Als je daar een universele radio op aansluit, zal de radio na uitzetten van het contact nog ongeveer een minuut doorspelen. Uiteindelijk raakt de BSI hierdoor beschadigd, en dat kan zeer vervelende problemen opleveren die bovendien niet zomaar (of goedkoop...) gerepareerd kunnen worden.

Onderhoud,,,,.

  • 259.420 km

Je ontkomt er bij geen enkele auto aan, en zeker als je een gebruikte auto koopt moet je hier gewoon rekening mee houden.

In dit geval was de distributieriem eraan toe, en bij de proefrit had ik al gemerkt dat de koppeling wat hoog zat. Hij slipte niet maar hij moest zeker een keer vervangen worden. Ook had de Berlingo last van een typische HDI kwaal: Een slechte koude start door een zwakke startmotor.

Toen ik de auto naar de garage bracht om de distributie te laten vervangen, begon de koppeling dan toch licht te slippen. Je raad het al, die dag is alles vervangen. De distributie incl. waterpomp, de koppeling incl. koppelingskabel, en de startmotor. Die laatste werd overigens op mijn verzoek vervangen voor een sterkere versie met 1,7kw. Het kostte al met al zo'n 1.000 euro, maar nu is de auto gewoon goed voor de komende jaren.

Rijden, rijden, rijden

  • 262.000 km

Na aankoop en wat groot onderhoud (nogmaals, dat heb je altijd bij een gebruikte auto. De vorige eigenaar deed er niet voor niets afstand van, zo moet je het gewoon zien), doet de Berlingo probleemloos wat ik van 'm vraag. Hij geeft geen klap verkeerd en verbruikt geen vloeistoffen (afgezien van diesel, natuurlijk...). Over dat verbruik gesproken, dat zit gemiddeld op 1 op 15, waarbij de auto regelmatig een aanhanger trekt en er ook vrijwel continue een imperiaal op z'n dak zit.

Een imperiaal dat ik er zelf bij kocht, omdat ik nog wel eens iets moet vervoeren dat (net) niet achterin past. Het is gewoon jammer als je om die reden de aanhanger mee moet nemen. Ik heb al eens een dag met de aanhanger rond gereden, omdat ik een laddertje niet achterin de Berlingo kon vervoeren... Nu gaat die ladder dus gewoon op het dak.

Ik heb (als voormalig monteur) de auto recent nog even op de brug gehad, daar heb ik geconstateerd dat er nog een paar puntjes van aandacht zijn, die ik binnenkort ga aanpakken. Als dat gedaan is, zijn alle aandachtspunten die ik bij de proefrit opmerkte of kort na aankoop ontdekte verholpen, en dan wil ik een jaar of 3 met deze auto blijven rijden. Of dat ook lukt, ga ik merken. En jullie gaan dat hier dan weer kunnen lezen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.