Citroën AX 14 First D (1994)

autoreview

Citroën AX 14 First D (1994)

Signalement

UitvoeringAX 14 First D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf221.400 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na het overlijden van de vorige AX diesel (zie de reviews) weer een AX diesel aangeschaft. Dit keer het tweede type. Dit betekent dat dat het dashboard steviger is, de bumpers iets gewijzigd zijn en dat de stoelen een stuk beter zijn.
De auto is, net als de vorige, aangeschaft als tweede auto om veel kilometers te maken. Dit is uitstekend gelukt. We hebben in twee jaar 63.500 kilometer zonder grote problemen afgelegd (met grote problemen bedoel ik onderweg stilvallen of met grote moeite thuis komen). Een verademing in vergelijking met de problemen die anderen op dit forum melden met nieuwe auto’s!
Een AX diesel is niet stil, het is een diesel van de oude stempel. Als mensen de auto aan horen komen maar nog niet zien denken ze dat er een lichte vrachtwagen aankomt. Ik vindt het lawaai zelf geen probleem: binnenin is het een stuk stiller.
Het grote voordeel is wel het verbruik: Na het verhelpen van een kleine diesellekkage is het gemiddelde verbruik omlaag gegaan van 1:20 naar 1:22. Daarnaast is de wagen licht (715kg) en dus voordelig in wegenbelasting en verzekering. Al met al een auto met lage maandelijkse lasten. € 33,- aan wegenbelasting en € 20,- aan verzekering. De afschrijving was maximaal de aanschafprijs van € 800,-. In de praktijk was het slechts € 200,-. De AX is eindjanuari 2008 ingeruild op een Berlingo Diesel. Daarbij was de echte inruil (het verschil in bijbetalen met en zonder inruil) € 600,- (De AX staat nu te koop voor € 1.250,-)
De totale kosten per kilometer bedroegen € 0,084. Veel goedkoper kan het eigenlijk niet.

PROBLEMEN

Gezien het aankoopbedrag en de gereden kilometers niet heel veel:
- Scheurtje in de ontluchtingsslang van de tank. Vervangen door ene nieuwe slang
- Loszittende koplamp (was door een vorige eigenaar gemonteerd maar bleek een C-merk met zeer slechte bevestigingspunten) Is vervangen door een koplamp van de oude AX.
- Brandstofslangetje naar de eerste cylinder aan twee kanten uitgescheurd waardoor diesellekkage ontstond. Verholpen door de uitgescheurde stukjes er af te knippen en de slang weer te monteren. Later zijn ze alsnog vervangen.
- Remschijven en remblokken voor
- Remzuigers en voeringen achter
- Handremkabels vervangen
- Gebruikte winterbanden, nadat twee zomerbanden (nog van de oude AX) geheel versleten waren
- Stuurkogels vervangen
- Fuseekogel linksvoor vervangen
- Accu vervangen
- Dynamo vervangen door die van de oude AX

Daarnaast alleen de olie en de filters.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.