Citroën AX 10 E (1987) #3

autoreview

Citroën AX 10 E (1987)

Signalement

UitvoeringAX 10 E
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf1987
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze Citroen AX, nieuw gekocht door mijn moeder in '87, en tot vorige week in ons bezit.
De auto is weg van onze naam maar niet echt weg, hij staat bij een bekende.

De auto dan!
De 1.0E was het allereerste en meest basis uitvoering van de AX. Het echte instap model. Normaliter niet eens voorzien van rembekrachtiger maar dat had deze dan wel.

Dit AXje heeft mijn moeder en mij en mijn zusje jarenlang zonder enige problemen gebracht waar we heen moeten. De E is een carburateur, dus geen gezeur met sensoren of andere electronica. Starten lopen en dat voor 20 jaar. Zelfs toen de weg volledig onder water stond en moderne autos stopte, reed ons AXje op zon beetje fietswielen braaf door zonder te haperen of grip te verliezen.

Echt bedoeld voor sportief rijden istie duidelijk niet. Tot de 50 is het leuk rijden, maar daar boven word ie merkbaar langzaam en hij helt enorm over in bochten. Ach, met weinig acceleratie komen we er ook, maar de 1.1 of 1.4 AXjes zijn duidelijk een stuk(!!) sneller.

De 1.0E is natuurlijk spartaans uitgevoerd, het is het instap model. Hij heeft eigenlijk geen luxe. Een KM teller, wat noodlampjes, een stuur, 4 wielen en een gas, koppeling en rempedaal. Dat is het wel. Ach, wat heb je nog meer nodig?

Qua onderhoud.. Deze 1.0 is altijd dealer onderhouden. Vaak een duur geintje maar de AX blijft wel in super staat. Technisch is hij nog steeds perfect, na 22/23 jaar. Daarbij heeft hij in al die jaren echt nog nooit geweigerd of rare mankementen gehad. Enkelt onderhoud. Helaas is het roest monster wel actief geworden, omdat de auto maar 1x in de 2 maanden bewoog had vocht en roest vrij spel. Zit nu dus een hoop laswerk aan. Maar, motorisch en onderstel technisch is hij perfect!

Qua kosten: 10 euro pm verzekering en 10 euro wegenbelasting. Vrijwel gratis dus. Verbruik, 1 op 11 in de stad, 1 op 16 op de snelweg.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.