Citroën 2CV (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2CV |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 375.000 km |
ERVARINGEN
- 320.000 km
Hervatting van my review bij gewone auto’s
Ik heb de auto in 1998 gekocht, de kmstand was toen vrij laag. Ik heb er zeker 150000 km in al die jaren mee gereden.
De auto bevalt nog steeds uitstekend, hij is comfortabel, het open dak is uiteraard geweldig!
Hij is niet heel snel, maar 115 km/h kan hij uren achter elkaar rijden. Jij bent eerder vermoeid dan de auto!
Hij is ruim, praktisch, kan overal rijden en vooral nog steeds erg zuinig.
PROBLEMEN
- 320.000 km
In 1999 heb ik de motor voor het eerst vervangen voor een ander exemplaar. Dit exemplaar is weer vervangen voor een AM2A motor, (35 PK).
Deze staat nu op de werkbank uit elkaar en wordt gereviseerd. Deze gaat weer terug in een Dyane, waar hij ook uit komt oorspronkelijk.
Op dit moment zit er weer een origineel 602 cc A06/635 motortje in.
Roest is een volgend punt. Voorruitframe wil nog wel eens rotten, bodemplaten en dorpels ook, rondom de achterlichten en de reservewielbak zit nog wel eens roest in, bij de achterraampjes ook. Eigenlijk kan alles roesten, dus alles wordt ook regelmatig aangepakt om roest te voorkomen, of als het nodig is, wordt er plaatwerk vervangen voor beter plaatwerk.
Het grootste probleem was in 2002 toen een aantal baldadige jongeren de auto open braken en deze in brand staken. Dat heeft me niet weerhouden de auto uit elkaar te halen, nieuwe onderdelen te zoeken en weer op te bouwen. Nu is het met de kwast geschilderd in het zwart, is weer superbetrouwbaar, zuinig en ik rijd weer rustig rond.
Aandachtspunten zijn als volgt, wil je een 2CV realiseer je dan dat een goed exemplaar duur is, je altijd goed moet kijken naar het chassis en ook de koets. Heb je niet genoeg kennis ga dan zeker naar een specialist, of zoek op forums of bij clubs mensen die je kunnen helpen. Het is zonde om veel geld in een auto te steken die verrot blijkt te zijn. Vroeger of later trap je erin.
Bij het opknappen/restaureren mankeert er altijd meer aan de auto dan je van te voren verwacht. Een bedrag wat bij een apk naar voren kan komen voor laswerk is een schatting, het zal vaak veel hoger uit vallen.
Onderdelen zijn goedkoop, makkelijk aan te komen en nog mooier, het is makkelijk zelf te plaatsen, zelfs met weinig tot geen kennis van deze auto’s en anders volg je ergens in het land gewoon een cursus voor het onderhouden van deze auto’s.
Het clubleven is niet alleen groot in nederland, maar ook de rest van de wereld!
kijk bijvoorbeeld bij http://www.2cvclubtwente.nl
Kortom, na al die jaren is de 2CV ondanks de eventuele roestproblemen nog steeds een goedkope betrouwbare auto.
Een vergelijk, grote beurt, met apk kost je ongeveer 300 euro. Doe dat eens met een modernere Citroen en je bent het dubbele kwijt.
Een nieuw chassis koop je vanaf 700 euro. Laat je hem plaatsen dan kunnen de koste oplopen tot 1500 a 2000 euro, inclusief laswerk aan de koets.
Ik ken veel mensen die 1500 a 2000 euro spenderen aan hun moderne auto omdat banden, distributieriem en remmen aan vervanging toe zijn.
Is de auto de moeite waard? Ja, ook voor lange afstanden en voor vakanties! Hij is wat langzamer dan de gebruikelijke auto’s, maar de hoeveelheid plezier die je hebt doet je alles vergeten!
voor eeuwig behouden
- 375.000 km
Het wordt weer tijd voor een update zie ik.
Wat is er verandert? Nou best veel.
Begin 2011 wist ik van wat roestproblemen die aangepakt moesten worden, dit resulteerde er uiteindelijk in dat de gehele auto gerestaureerd ging worden.
Het is en zal waarschijnlijk altijd een doorlopend project blijven.
Maar de auto is in 2011 voorzien van een nieuw verzinkt chassis en vervolgens in de wintermaanden van 2011/2012 is de koets aangepakt en ook volledig verzinkt!
De auto is sinds mei 2012 weer volledig in gebruik.
Zoals eerder beschreven was ik destijds bezig met een sterker motorblok. Dit motorblok is uiteindelijk weer in een Dyane gegaan. Het motorblok wat nog in de 2CV zat ging erg achteruit en in 2010 heeft de 2CV specialist uit mijn verzameling van 5 motoren 1 hele goede opgebouwd. Hiermee zijn alweer zo'n 25.000 kilometers afgelegd. Later is nog wel een cilinderkop vervangen vanwege een bougie die eruit knalde.
Verder zijn er toch een aantal aanpassingen gedaan die de originaliteit niet bevorderen, maar dat was het verzinken toch al niet. Er is een elektronische ontsteking opgekomen en een bobine van een motorfiets. Dit levert echt veel voordeel op voor het ontstekingssysteem. Het maakt het onderhoudsarm en zeer betrouwbaar. Prestaties zijn merkbaar vooruit gegaan en ook het verbruik is verbeterd.
De koets blijft kaal zonder lak, dit kan het verzinkte gedeelte uitstekend hebben.
Het plaatwerk, deuren, spatborden e.d. moeten wel aangepakt worden, misschien in 2014.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.