Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)

autoreview

Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)
Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring (2003)

Signalement

UitvoeringPT Cruiser 2.0i Touring
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 102.000 km

Na ruim 6 jaar in een C3 te hebben gereden met erg veel plezier, werd ik gedwongen naar een hogere instap i.v.m een nieuwe heup en rugklachten.
Daar ik niet zoveel kilometers meer rijd, met de C3 reed ik gemiddeld 45.000 p/jr, heb ik me (ver)laten leiden door het uiterlijk van de auto.
Vanaf introductie van PT was ik verliefd op de auto. Maar ja een opgroeiend gezin en dan worden prioriteiten anders gesteld.
Nu dus toch een PT.
Geruime gezocht naar een, in mijn ogen, geschikte PT. En deze PT dus gevonden.
Helaas heeft deze PT een zeer valse start gehad.
Na 8 kilometer was de motor aan de kook. Gevolg van een in eerste instantie een thermostaat maar er bleek ook vervolgschade uit voort te zijn gekomen. Naast de thermostaat, had de radiateur het ook begeven en wat nog erger was, ook de koppakking.
En dat was schrikken.
Even sloeg de twijfel toe, maar door deskundig handelen van twee garagisten uit Friesland, Wiersma Veenwouden en All Cars Buitenpost, is alles zeer goed opgelost, verholpen en gemaakt.
De auto heeft altijd trouw zijn onderhoud gehad, en eigenlijk nog meer als dat. Heb alle nota's vanaf aankoop bij de koop ontvangen.
De distributieriem was kort geleden al vervangen
, net las de waterpomp, maar ook de koplampen waren gepolijst. Om maar wat voorbeelden te noemen.
De eerste rit heb ik wel met twijfel gereden, maar die was ten on te recht.
Nu ongeveer 2500 kilometer verder kan ik niet anders zeggen dat de auto mij steeds meer gaat bevallen, lees ik ga de auto steeds beter leren kennen.
Op de grote rit bevalt de auto mij uitstekend, in de stad is de auto wat lastiger. En dat komt met name door de vrij grote draaicirkel van de auto.
De zit is uitstekend, het comfort prima. Weinig geluiden van binnen en buiten af, wel is de demping van korte oneffenheden wat stugger dan ik had verwacht. In dat opzicht is de PT niet vergelijken met de Stratus die ik eerder heb gereden.
Voor 750 kilometer terug heb ik de banden vervangen. Er zat een vreemde combinatie op de auto. Voor Vredestein all seasons, achter Michelin zomerbanden. Niet echt een fijne combinatie.
Ik heb me laten verleiden tot budget banden van het merk Landsail, na goed de reviews en testen op internet te hebben gelezen. Mijn eerste indruk is goed. Stille, comfortabele en zuinige banden. Maar ja dit zijn de eerste 750 kilometers.
In de komende reviews zal ik mijn bevindingen van de banden melden.
Maar na de valse start kan ik niets anders zeggen dat de PT een goede indruk heeft gegeven.
Naast het de fijne zit, is/wordt het ook een hobby auto van me.

Lente 2019

  • 11.500 km

Ruim 10.000 kilometer verder en de auto gaat mij steeds beter bevallen. Helemaal geen storingen gehad tot nu toe. Enkel de rubbers van de stabilistorstangen achter vervangen. De auto rijdt daardoor weer is als nieuw.
Ook het verbruik is beter geworden. Hoewel ik weinig rijd, is het verbruik beter geworden. Ik tijd enkel afstanden van 25 kilometer en meer. Het verbruik schommelt tussen 1:11/13. En dat is niet verkeerd voor deze auto. Wel is de benzineprijs schrikbarend hoog. Gelukkig ga ik af en toe boodschappen doen in Duitsland en daar is de benzineprijs € 0,30 per liter lager dan hier. En dat schilt behoorlijk op een tank.
Langzaamaan ben ik begonnen het pimpel van mijn auto. Gewoon omdat ik het leuk vind.
Het onderhoud is redelijk zelf te doen, met ondersteuning van DCA.( PT-Cruiser club).
Roest heeft de auto niet. Wel heb ik afgelopen voorjaar een andere deur ingezet. Dit is gebeurd vanwege slecht herstel van de schade door de vorige eigenaar.
Kortom het is een zeer fijne auto om in te rijden. Wel kompleet iets anders van waar ik eerst heb in gereden, dat dan weer wel.

De tank blijft door rijden

  • 149.000 km

Nu weer ruim een jaar verder en ongeveer in totaal 45.000 kilometers met de auto hebben gereden, gaat de auto mij steeds beter bevallen.
Het was duidelijk waarneembaar date auto enkel maar "rondjes rond de kerk" had gereden.
Wat is er het afgelopen jaar aan de auto vervangen?
Naast wat ik eerder heb geschreven de volgende materialen:
# alle rubbers voor
# stuurkogel links
# remblokken en schijven voor
# nieuwe all seasons banden van Toyo
# ander, leder, interieur
# en de gewone beurten
Niks bijzonders dus. Eigenlijk gewoon onderhoud voor een auto van deze leeftijd.
Onder tussen ben ik ook lid geworden van de Dutch Cruiser Association, kortweg DCA, geworden. Dit is een enthousiaste club voor liefhebbers van de PT Cruiser. Het klein onderhoud wordt gezamenlijk op de klusdagen gedaan, het groot onderhoud vindt plaats bij AllCars te Buitenpost. Een bedrijf wat gespecialiseerd is in onderhoud van Amerikaanse auto's.
Met deze manier blijven de kosten van het onderhoud zeer binnen de perken en wordt het nog leuker om in de PT Cruiser te rijden.
Het is voor elke weer een genot om weer te gaan rijden. De zit is zeer aantrekkelijk, althans dat vind, de auto rijdt relaxed en het verbruik valt, gezien de leeftijd en grootte van de motor, mee. Ik rijd nog steeds 1:11/13 met de auto, en dat voor een automaat.
Helaas wordt het aanbod van goede PT's steeds schaarser. Maar de onderdelen voorziening is gelukkig nog steeds goed, als het om motorische/onderstel materiaal betreft.
Het plaat werk wordt wat moeilijker, maar gelukkig kan de DCA club beschikken over een groot onderdelen magazijn. En daar zijn we trots op.
Bij introductie was ik al verliefd op de auto en nu ik er 1 heb, is de liefde enkel maar groter geworden.
Het is ook elke weer leuk om de blikken van de mensen te zien als de auto spotten.
Heeft de auto dan geen enkel nadeel? Natuurlijk wel, maar dat zijn er niet veel. Heet grootste nadeel is de draaicirkel die is wat groter dan een gemiddelde auto en het gewicht. Nee niet het gewicht maar de mkb is niet echt vriendelijk.
Maar dat zijn dan ook gelijk de twee grootste bezwaren.
Qua prestaties kan de auto ruimschoots meekomen met het verkeer en zelfs meer dan dat, maar daar is de auto niet voor gebouwd. Hij is gebouwd, zoals de naam al zegt, lekker mee te cruisen.

Huidige stand van zaken

  • 219.000 km

Even de huidige stand van zaken van onze auto.
We zijn nu al heel wat kilometers en we genieten nog elke dag van onze PT.
Bij ongeveer 160000 km heb ik lpg laten inbouwen. Eerst wel wat probleempjes gehad. Maar dit was geheel te wijten aan niet juiste inbouw. Na dat deze waren opgelost rijdt de auto geweldig. Op lpg nog beter dan op benzine. Ook heb gelijk klepsmering in laten bouwen.
Naast gewoon onderhoud heb ik geen enkel probleem met de auto gehad. Hij rijdt in de stad op lpg 1:9,5/10 en op snelwel 1:11. Geen gekke waardes en met de huidige gasprijs prima te overzien.
De auto wordt voor 75% gebruikt voor ritten van 50 km of meer. Gemiddeld 2/3 dagen ritten van 100/200 km. Juiste bij grote ritten rijdt de auto subliem.
Het interieur heb ik vervangen van stof naar leer tevens bling bling velgen en nog wat extra chroom geplaatst op de auto.
Dit jaar wordt de distributie riem en waterpomp regulier vervangen.
Verders verwacht ik geen grote kosten.
Afgelopen jaar is de auto zonder aandacht punten door de APK gekomen.
Mijn jaar gemiddelde is van 15.000 km naar ongeveer 30.000/35.000 km per jaar gegaan.
Maar dit is voor de auto geen enkel probleem;eem. Sterker hij rijdt juist veel beter dan toen ik enkel maar kortere ritten reed met de auto.
Kortom ik ben zeer tevreden over de PT Cruiser en denk er nog een poos mee te kunnen door rijden.

helaas

  • 200.000 km

Helaas zijn we genoodzaakt geweest om de auto van de hand moeten doen.
Na een periode van eerst genieten van lpg bleek deze verkeerd te zijn ingebouwd met motor schade als gevolg.
We hebben toen besloten om de auto weg te doen. Want naast de motorschade en de daarbij hoge kosten, kwam ook de distributieriem met waterpomp er aan. Deze kosten bij elkaar opgeteld heeft ons doen besluiten om de auto van de hand te doen.
We hebben genoten van de auto maar niet het ondeskundig inbouw van het gas.
Einde oefening dus.
We hebben compleet andere auto als opvolger van onze PT. Namelijk een Ford Focus CC.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.