Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD Limited (2002)
Opvallend gewoon
De PT Cruiser een MPV? Ga maar na: grote achterklep, demontabele achterzetels, handigheidjes in het interieur, dat soort werk. En, tja, wat is het anders? Een hatchback? Een SUV? Een andersoortig nieuwerwets crossover-bedenksel? Eigenlijk is een PT Cruiser gewoon een PT Cruiser – daarvan is er maar eentje en er is geen andere auto in de vaderlandse prijslijsten te vinden die ook maar in de verste verte op 'm lijkt. Een unieke koets, en eerlijk gezegd een welkome verfrissing tussen het vaak kleurloze en eenheidsworsterige blik op de vaderlandse wegen. Maar niet iedereen zit te wachten op zo'n in het oog springende hotrod als de PT Cruiser. En als dat wel zo was, stond de Chrysler wel hoger in de verkooplijsten dan de 78ste plaats (januari t/m mei 2002) waar we de Amerikaan nu terug vinden. Toch? (Overigens staan de P en de T voor Personal Transpor-tation, maar dit terzijde).
CRD blíjft gaan
De 2.2 CRD uit de Chrysler is er eentje uit de Merdedes-magazijnen; je vindt de common rail-diesel daar terug onder de benaming 200 CDI, al staat 'ie in de Benzen in de lengterichting geplaatst en wordt 'ie in de PT dwars er in gehangen. Deze 2.2 CRD ontwikkelt 121 pk en 300 Nm (bij 1600 tpm). Da's ruim voldoende motorisering om de boel vlot in beweging te krijgen. Hij hangt lekker aan het gas en blijft maar gáán, voor je gevoel. Maar pakken we de acceleratiecijfers erbij, blijkt dat het dus puur je onder-bewuste is dat zegt dat de PT zo snel is. De Chrysler-krachtbron is zeer gecultiveerd. We merkten overigens wel dat de diesel iets te veel kantelneigingen heeft. Schakelen gaat niet optimaal, want voor je gevoel grijpt de koppeling al een centimeter boven de vloer aan – daar moet je heel erg aan wennen en eigenlijk is 'ie gewoon te laag en abrupt afgesteld om er aan te wíllen wennen. De schakelwegen van de verchroomde pook-met-bolletje zijn aan de lange kant.
Dat de PT valt om te bouwen tot veredelde bestelbus zou je aan de buitenkant niet direct vermoeden. Zo zijn de achterste stoelen demontabel, evenals neer- en wegklapbaar. Het is dan misschien ook niet zo vreemd dat Chrysler de PT Cruiser sinds kort ook als Van levert. Verder kun je onder de achterklep van de aparte Amerikaan een gezellige picknick organiseren op het uitklapbare tafeltje.
Typisch Amerikaans
De Chrysler is eigenzinnig en typisch Amerikaans. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in een aantal details waar wij Europeanen minstens even onze wenkbrauwen bij optrekken of ons zelfs behoorlijk aan gaan irriteren. Heeft weer alles te maken met veiligheidsvoorschriften, want bij Chrysler zijn ze natuurlijk als de dood om een dikke rechtszaak aan hun broek te krijgen, omdat iemand een stommiteit heeft uitgehaald in hun auto waarvoor ze niet gewaarschuwd zijn. Dus sterft 't van de waarschuwingsstickers, klinkt er na het omdraaien van de contactsleutel direct een grenzeloos irritant piepje, omdat je je gordel niet snel genoeg omdoet en gaat het inleggen van de achteruitversnelling vergezeld van eenzelfde vrolijk deuntje. Ach, het zal wel een kwestie van wennen zijn... Net als die veel te glimmende velgen, die rechtstreeks afkomstig lijken te zijn uit de eerste de beste R&B-clip op MTV. Andere all American features zijn het kompas boven de binnenspiegel en de 12 volt power outlets op het dashboard en in de kofferbak.
Goedkeuring
De diesel van de PT Cruiser kan onze goedkeuring wel weg- dragen. Hij is prettig stil, lekker vlot en heeft een representatief verbruik. Zonde dat je het blok voelt kantelen zo nu en dan. Hoewel de PT Cruiser verdacht veel MPV-trekjes vertoont, is hij het natuurlijk niet. Overigens vonden wij de (voor)stoelen niet optimaal zitten; te weinig zijdelingse steun in bochten. Tijd om eens naar de prijs te kijken. De Chrysler PT Cruiser staat in Limited-uitvoering voor zo'n € 31.800 te koop. Daarover kunnen we nog wel een paar alinea's gaan uitwijden, maar potentiële PT Cruiser-kopers zullen dat waarschijnlijk ondergeschikt vinden aan het uiterlijk. Want dat speelt in dit geval een grote rol. Je vindt een 'Pietie' mooi of niet...
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | PT Cruiser 2.2 CRD Limited |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 30.395 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.148 cc |
Maximaal vermogen | 89 kW / 121 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.390 mm / 1.711 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.667 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 11,5 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 185 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Barrelbrigade 2021 - Chrysler PT Cruiser - Op de rollenbank

Barrelbrigade 2021 - Chrysler PT Cruiser - Zo goed als nieuw

Barrelbrigade 2021 - Chrysler PT Cruiser - Klokje Rond-keuring

Barrelbrigade 2021 - Lars stelt voor: Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser 2.4i GT Turbo (2004)
