AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Chrysler PT Cruiser 2.0i Classic (2003)

autoreview

Chrysler PT Cruiser 2.0i Classic (2003)

Signalement

UitvoeringPT Cruiser 2.0i Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Helaas viel er even niets te kiezen qua voorloop auto... en dan wordt het de PT Cruiser die nog op de parkeerplaats staat. Wel even slikken, maar ach, het rijdt en ik moet zeggen dat het op de snelweg best comfortabel aanvoelt.
Over het uiterlijk verschillen de meningen. Ik vind hem eigenlijk wel weer leuk van lelijkheid. Wat ik wel merk is dat mensen boven de 40 jaar de auto over het algemeen mooier vinden dan mensen die jonger dan 40 zijn. Thuis wordt ie al de Midlife Chrysler genoemd.
Ik moet nog tot september door met de Cruiser en ik ben er inmiddels aan gewend. De 2.0 is niet snel, maar met een beetje doordacht schakelen is er prima mee te rijden. Ik rijd op gas en dat is geen onverdeeld succes met deze motor. Op benzine rijd het een stuk soepeler en stiller. En met 1 op 10, 1 op 9 vind ik hem erg dorstig.
Het interieur blinkt uit in harde plastics en dat is niet meer van deze tijd. wel zit alles op de juiste plek en grijp je niet snel mis. De stoelen zitten prima en de hoge positie is eigenlijk best lekker (wie weet raak ik er nog aan gehecht...).
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hoop dat het snel september is en ik in mijn nieuwe Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D-F mag gaan rijden)

Update 06-11-2006--------------------------------------------------------------

De PT is inmiddels vervangen door de Avensis. Ik neem nu merkbaar een stuk anoniemer deel aan het verkeer. Terugkijkend was het wel grappig om in de PT te rijden. Het was in ieder geval vaak voer voor een leuk gesprek. Ik heb nog niet eerder een auto gereden die zoveel verschillende reacties en emoties oproept (van adoratie tot walging).
Als ik vanuit mijn hart als autoliefhebber kijk, is het het een draak van een auto op technisch gebied. Het onderstel is niet van deze tijd en de motor heeft geeen enkele souplesse of dynamiek. Kijk je naar de vormgeving dan is het uiterlijk wel gedurfd en ik ben het ook wel een beetje gaan waarderen. Ik vind het nog steeds niet mooi, maar het is wel leuk dat dit soort auto’s gemaakt worden. Het doorbreekt de sleur op de weg. De afwerking van het exterieur was in orde, alleen zo’n ouderwetse telescoop antenne kan echt niet meer. Het interieur kenmerkt zich door harde, goedkope en slecht gecoate plastics. Dat de carroseriekleur terugkomt in het dashboard is wel een aardig detail.
Ben je op zoek naar een onderscheidende auto qua uitstraling, is techniek van onderschikt belang en is retro jouw ding: kies de PT. Zo niet: blijf uit de buurt!

PROBLEMEN

Bij 120 tot 140 km/u trilt de voortrein. Ook na een grote beurt en balanceren is het niet verholpen. Ik ben nog aan het twijfelen of ik het nog een keer laat verhelpen, of gewoon de tijd uitzit.
Rijden op gas geeft bij gas los en weer direct gas geven een hortende en stotende auto. Op benzine is dit veel minder nadrukkelijk aanwezig. Ik begrijp dat dit niet te verhelpen is.
De Cruiser verbruikt heel veel olie (ca. 1 liter per 2000 km), absurd voor een 3 jaar oude auto waar niet ruig mee gereden is.

Update 6 juli 2006
Volgende week gaat de PT naar de dealer. Ze kijken wederom naar het trillen van de voorwielen (en het stuur). Ook het olieverbruik wordt onderzocht. Na de beurt gaat de PT naar de gas installateur in Leiderdorp (Technocentre) om te kijken of er iets aan de loop van de motor gedaan kan worden. Voor die laatste 2 maanden moeten we er weer tegenaan kunnen! En als het verholpen kan worden, krijgt de PT misschien wel weer een nieuwe tevreden eigenaar...

Update 6 november 2006
Niet meer laten kijken naar de gasinstallatie. Ook het trillen was weer terug en heviger dan voorheen. Ik heb de garage diverse malen verzocht te kijken naar ophanging en rubbers en niet alleen te balanceren. Blijkbaar aan dovemansoren, of gewoon een faulty-by-design.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (12)

Reageren
Sub-reacties inklappen
sceppie
sceppie
  • 0
Over rijden op gas bij een pt cruiser lees ik toch meer over. Meestal in slechte zin bij bouwjaren 2000 en 2001 waar veelal prins yps is ingebouwd.
Echter dit is een 2003 , ben benieuwd welk merk en systeem hier is ingebouwd , prins vsi??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zal eens kijken welke het is en dat zsm melden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En nog ben ik vergeten om er naar te kijken. Ik zet het dit weekend in het commentaar erbij!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik kan het niet achterhalen. Het enige wat ik weet is dat de insatallatie is ingebouwd door Technocentre in Den Haag. Ik moet daar maar eens een afspraak mee maken, aangezien ik net te horen heb gekregen dat de Toyota Avensis pas half november geleverd wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
vwb het trillen bij 140 km p uur zijn vermoedelijk uw achterste draagarm rubbers versleten.
dit euvel heb reeds tweemaal onder garantie laten repareren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De ervaringen tussen benzine en LPG zijn wel heel erg verschillend met de mijne. Ik heb door de jaren heen met diverse LPG (en nog veel meer benzine, en enkele Dieseltjes) auto's gereden en op LPG (vooral Vialle/Vialle LPi sprong er in bijzonder positieve zin uit) is de verbranding minder piekerig, dus stiller, ook trekt hij net iets beter (hier zijn ook rollenbank en rijtesten van bij o.a. AutoWeek) en soepeler dan op benzine.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gelukkig maar. dit is de enige auto die ik op LPG heb gereden en dan ook nog eens een auto die ik zowel qua techniek als uiterlijk niet hoog op mijn verlanglijstje had staan. dat speelt ook mee als ik eerlijk ben.
Ik ken ook genoeg verhalen van mensen die al jaren zonder problemen op LPG rijden en niet mijn ervaringen delen. Van de PT Cruiser was het echter een bekend probleem dat de meeste LPG-systemen niet goed werken op de 2.0 en 2.4 liter motoren. Op benzine werken deze overigens ook beroerd in mijn ogen...;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn collega heeft een PT Cruiser en had het probleem dat er water in de kokerbalken bleef staan. De garage heeft het opgelost door er gaten in te zagen......
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tsja, ik heb zelf ook niet echt een hoge pet op van de Chryslergarage en hun produkten...ook op de RAI dit jaar zie je dat ze wel verbeteren, maar die Amerikanen blijven dat goedkope harde plastic in hun auto's proppen. Waarom toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gas moet je op koken en niet een auto op laten rijden.

Wel grappig dat je zegt dat olieverbruik niet te wijten is aan rijgedrag als het een voorloopauto is waarvan niet bekend is wie de eerste 70.000 kilomtere erop heeft gereden (misschien wel een pizzakoerier???)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tsja, daar heb je natuurlijk wel weer een punt ;-). De PT is altijd gebruikt door iemand van het bedrijf waar ik voor werk en zag er niet afgeragt uit. Maar wie weet, misschien is er wel met koude motor altijd vol gas gegeven....who knows?
Anoniem
Anoniem
  • 1
ik rij met een cruiser, heb daar goeie ervaringen mee, is natuurlijk geen sportwagen waar jonge snelheidsduivels willen mee stoefen, maar voor oudere meer ervaren personen is dit een leuke wagen, mechanisch en wat constructie betreft zijn ze betrouwbaarder en sterker gebouwd dan al het plastiek van renault, ik heb een laguna gehad, das pas miserie, zet geen jonge mensen aan een chrysler, die hebben geen verstand van rijden, alleen van crossen, die willen te veel snufjes die het toch eerst opgeven, want electronica in het westen is maar soks, de chrysler is een retro wagen voor ouderen met verstand en ervaring