Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Neon 2.0i 16V LE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
Review na ruim 50.000 km
- 186.300 km
In 2008 heb ik deze Chrysler Neon gekocht ter vervanging van mijn vorige Neon, eentje uit 1995. Het “Neon-rijden” beviel mij wel, maar ik wilde graag wat meer luxe. Oude Neon dus ingeruild voor eentje die wat nieuwer is, minder kilometers heeft en voorzien is van airco, cruisecontrol en –zeker niet onbelangrijk– een LPG G3 installatie van Vialle.
De auto zag er goed uit voorzover ik als leek kon overzien, en de G3-installatie zat er net twee jaar en 60.000 kilometer in. Bij thuiskomst bleek de radiateur zo lek als een mandje, hetgeen mij een wijze les heeft geleerd: neem bij bezichtiging van een auto altijd iemand mee met verstand van zaken. Ik was even bang een miskoop te hebben gedaan. De garage waar ik de auto had gekocht wilde in eerste instantie totaal niet meewerken aan een oplossing voor de lekke radiateur, stelde als verweer zelfs dat hij geen lid was van de BOVAG. Alsof ik aan hem daardoor minder hoge eisen zou mogen stellen? Gelukkig ben ik zelf jurist, dus kon ik de garagehouder flink met het consumentenrecht om de oren slaan. Uiteindelijk na dreiging met een gang naar de kantonrechter heeft hij mij schadeloos gesteld.
Vervolgens heeft het bijna twee jaar geduurd voordat de Neon weer een garagebedrijf van binnen heeft gezien! Op het gebruikelijke onderhoud na (verversen van olie+filter, een luchtfiltertje, nieuwe bougies) totaal geen problemen. Het afgelopen half jaar heb ik wel de nodige kosten gehad aan onderhoud, maar daarover later meer. Eerst eens de ervaring met de Neon als auto.
De Neon is in Nederland een weinig voorkomende auto, maar er rijden er nog wel genoeg van rond om een fanclub te rechtvaardigen: zie de website neonsonline.eu
Soms rij je van Noord- naar Zuid-Nederland en kom je onderweg geen enkele Neon tegen, maar soms kom je er ook gewoon drie achter elkaar tegen op een ritje van 50 kilometer.
Dat de Neon een weinig voorkomende auto is, is ook eigenlijk precies de reden dat ik hem gekocht heb. Daarnaast was en is de Neon ook gewoon een auto die niet zo duur is in de aanschaf en waar je voor je geld toch behoorlijk wat auto krijgt. Het is ook een opvallend model, dat voor gemengde reacties zorgt. De één vindt hem mooi, de ander vindt hem spuuglelijk.
De Neon is een fijne auto voor de lange afstanden. De stoelen zijn comfortabel en er is genoeg beenruimte. Ook voor de passagiers. Het stuur is groot en met leer bekleed en ligt bijzonder fijn in de hand, dat is echt speciale vermelding waard! De auto is made-in-the-USA maar heeft niet het deinerige wat veel Amerikanen wel hebben. Maar het is ook niet stug als een Duitser. Een prima middenweg dus. Met ruim 130 pk kan de auto heel goed meekomen in het verkeer, maar het is natuurlijk geen echt sportief model. De topsnelheid van 200 is hoog genoeg en bereik je zonder mankeren. De cruisecontrol kan overigens niet ingeschakeld worden bij snelheden boven de 160. De koplampen zijn typisch Amerikaans, dat wil zeggen een niet al te hoge lichtopbrengst. Vervang de halogeenlampjes dus door een zo fel mogelijk exemplaar of, zoals ik onlangs heb gedaan, bouw xenon in. Het verbruik is redelijk, op gas rij ik gemiddeld zo’n 1 op 11. Voor 1 op 12 moet je wel iets meer je best doen, maar haalbaar is het zeker. De vraag is of je je daar druk over wil maken, gezien de prijs van het gas. Bij constant 160 rijden op de Autobahn zet de Neon een verbruik neer van zo’n 1 op 8 op gas, wat ik persoonlijk nog heel netjes vind.
Roesten doet de Neon niet. Desondanks heb ik de Neon goed getectyleerd, aangezien het tectyleren van onze auto's een beetje familietraditie is.
Onderhoud.
De Neon is niet goedkoop in het onderhoud. Niet zozeer omdat de Neon geen betrouwbare auto is, want betrouwbaar is hij zeker. In ruim 3 jaar heeft hij mij nog nooit laten staan. Hij is vrij duur in het onderhoud omdat onderdelen vaak alleen bij de Dealer te krijgen zijn. En dat weet de Dealer heel goed, dus die vraagt de hoofdprijs. Ik heb wel ontdekt dat het voor de Neon zeker de moeite loont om voor onderdelen over de grens te kijken, met name in de VS. Onderdelen zijn daar veel gemakkelijker te krijgen bij andere aanbieders dan de dealer, en zelfs met verzendkosten en inklaringskosten veel goedkoper. Ter vergelijk: de koppelingsset. Bij de Nederlandse dealer inclusief BTW zo’n 500 euro aan materiaal. Vanuit de VS inclusief verzendkosten en inklaringskosten 240 euro.
Volgende tip: veel garages in Nederland hebben waarschijnlijk nog nooit een Neon over de vloer gehad, en zijn misschien onbekend met deze auto. Zoek een garage die bekend is met de auto. Dat scheelt geld.
Hieronder het onderhoud dat ik heb gehad aan de auto, met de ruwe kilometerstanden erbij.
133000 gekocht.
133500 radiateur vervangen.
144000 oliefilter vervangen, olie verversd, luchtfilter vervangen, bougies vervangen.
163000 bodem, dorpels, draagarmen, dwarsbalk, wielbakken getectyleerd.
164500 aandrijfaskeerring links lekte, vervangen. versnellingsbakolie verversd.
167500 aandrijfaskeerring rechts lekte, vervangen.
169000 oliefilter vervangen, olie verversd, multiriemen vervangen.
169500 distributieriem, spanrollen, waterpomp vervangen.
170000 oliekoeler stuurbekrachtingsolie lekte, vervangen, nieuwe stuurbekrachtingsolie.
170500 radiateur lekte, vervangen, nieuwe koelvloeistof.
170500 condensor+filter/droger airconditioning vervangen (was lek), opnieuw gevuld.
182500 bougies vervangen.
183000 spanner van de multiriem vervangen. achteraf twijfels of dit nodig was.
183000 bougiekabels vervangen.
184000 koppelingsset vervangen (preventief; druklager vertoonde lichte slijtage). tegelijk preventief krukaskeerring en aadrijfaskeerringen vervangen.
184000 draagarmrubbers vervangen, gasklephuis gereinigd, nieuwe motorsteunen (preventief).
186000 nieuw luchtfilter, PCV-klep vervangen (preventief), carterventilatiefilter vervangen.
Voortaan zonder airco
- 192.000 km
Inmiddels weer bijna 6000 kilometer verder ten opzichte van de vorige review. De auto rijdt nog steeds prima, alleen is de airco-compressor deze week kapot gegaan. Een nieuwe compressor kost 540 euro excl montage en opnieuw vullen. Helaas staat dit niet meer in verhouding tot de waarde van de auto, dus ga ik voortaan verder met arko in plaats van airco :)
Mogelijk vind ik ergens nog een goeie compressor op de sloop en laat ik die inbouwen, maar de vraag is natuurlijk hoe lang zo'n tweedehandsje het volhoudt en of het de moeite en het geld waard is om die gok te wagen.
Zoals gezegd rijdt de auto verder nog steeds prima. Nog altijd heeft hij mij nooit laten staan, het is tot op heden nog altijd starten en gaan. De afgelopen periode heb ik het olieverbruik eens in de gaten gehouden. Dat komt uit op iets minder dan 1 liter op 4500 kilometer. Een zeer acceptabele waarde voor een oudere auto, lijkt mij.
In het dashboard komen met de leeftijd ook wat meer rammeltjes. Jammer, maar dat hoort erbij :)
Toch weer airco!
- 195.000 km
Via het Chrysler Neon forum aan een andere airco-compressor gekomen. Een mede-forumlid had er nog één liggen die uit een schade-Neon kwam die nog maar de helft van het aantal kilometers had gemaakt dan mijn Neon. Ik kon die compressor zo van hem krijgen aangezien hij beschadigd was en de werking onbekend was.
De poelie van deze compressor bleek ingedeukt te zijn. Heb de poelie er af gehaald en vervangen door de poelie van mijn eigen defecte compressor, de boel schoon laten maken, nieuw filter ertusen en het systeem opnieuw laten vullen. Et voilà, er was weer koele lucht in de auto!
De 2 ton gepasseerd
- 200.000 km
Inmiddels de 'magische' 200.000 km gepasseerd. Sinds de vorige update (op een beetje olie bijvullen na) geen bijzonderheden!
Still going strong
- 210.000 km
Inmiddels weer circa 10.000 kilometer verder. De Neon houdt zich goed! Na de "golf" van onderhoud circa een jaar geleden lijkt de rust te zijn weergekeerd.
Het olieverbruik blijft hangen rond de liter per 5000 kilometer. Mijns inziens acceptabel voor een auto van 12 jaar oud.
De Xenon-verlichting, die op de foto is te zien, heb ik verwijderd. Reden daarvoor is dat het me een afkeur voor de APK opleverde, aangezien het dimlicht niet blijft branden als het grootlicht is ingeschakeld. Ik baalde daar wel van, want ik ben juist naar een garage toegegaan en heb de monteur aldaar de juiste xenonverlichting laten bestellen en installeren aangezien ik wilde dat het aan alle eisen zou voldoen. Teruggaan naar de garage gaat helaas niet, want de betreffende garage lijkt niet meer te bestaan.
Ik heb nu de meeste felle halogeen-koplampjes van Philips er in gezet en ik moet zeggen dat de lichtopbrengst daarvan beter is dan van de xenonlampjes die ik eerst had. In die zin dus een geluk bij een ongeluk...
Korte update
- 213.000 km
Inmiddels weer vijf maanden verder. De Neon heeft de afgelopen periode niet heel veel kilometers gemaakt. Dat komt met name omdat hij gezelschap heeft gekregen van een Volvo S70 2.5T uit 1998, waarover ik binnenkort een review ga schrijven.
De Neon heeft de afgelopen periode enkel een paar keer een scheutje olie gehad, verder geen bijzonderheden. Vanaf nu zal de Neon echter wel weer meer kilometers gaan maken aangezien mijn partner de auto voor woon-werkverkeer gaat gebruiken (130 km per dag). De uitlaat begint slechter te worden (al is hij nog niet lek), dus heb enige tijd geleden vrij goedkoop een uitlaat uit Duitsland kunnen bestellen. Die gaat er binnenkort onder. Verder verwacht ik dat de accu het komende winter wel zal gaan begeven aangezien hij al een tijdje niet helemaal 100% meer is. De vorige winters heeft de Neon altijd binnen gestaan, dat scheelde. Maar nu is zijn plek in de garage ingenomen door de Volvo, dus staat hij in weer en wind. Ik overweeg de accu zodra het kouder begint te worden preventief te vervangen om te voorkomen dat mijn partner er een keer mee blijft stilstaan.
De Neon heeft mij in al die jaren nog werkelijk nooit laten staan, en dat wil ik graag zo houden!
Storing gehad - opgelost
- 223.000 km
Weer eens een update.
Preventief vóór de winter de accu maar eens vervangen, je wilt immers niet dat een accu je op een onaangenaam moment in de steek laat.
Verder een paar maanden geleden voor het eerst een brandend motormanagementlampje meegemaakt. Tijdens het rijden ging er een schok door de auto heen, alsof hij "een slag miste", waarna het lampje ging branden. Meteen de foutcode opgevraagd. Gelukkig kan je dat bij deze auto zelf door middel van een paar keer het contact aan en uit zetten, waarna de foutcodes op het kilometerdisplay weergegeven worden.
P0340.
Nokkenaspositiesensor circuit.
De auto reed ondanks de foutcode gewoon, en in eerste instantie heb ik de code gewist en afgewacht of hij terugkwam. Een week later kwam hij inderdaad terug, weer tegelijk met een schok die door de auto ging. Research gedaan op internet, en daar kwamen een paar mogelijke oorzaken uit: de nokkenaspositiesensor zelf, de magneet die aan de nokkenas zit, de bedrading, of de krukassensor. De magneet werd als meest waarschijnlijke oorzaak aangewezen. Dus uit de VS zo'n magneet besteld, en van een sloop-Neon voor een prikkie de sensoren gekocht.
Het duurde een tijdje voordat ik alle onderdelen binnen had, en in de tussentijd begon de schok door de auto gevolgd door een oplichtend motormanagementlampje steeds vaker voor te komen.
Eindelijk kwam de magneet binnen. Die meteen vervangen. Binnen 100 kilometer echter weer een schok+brandend lampje. Helaas.
Toen de sensor vervangen door een gebruikt exemplaar. Tot nu toe 1000 kilometer verder zonder schokken. Het lijkt opgelost!
Afgezien hiervan verder geen rariteiten met de auto meegemaakt. De Neon blijft een betrouwbare en aangename auto! Als ik over de jaren kijk naar de kosten en het noodzakelijke onderhoud, dan ken ik heel wat mensen met aanzienlijk nieuwere auto's en lagere kilometerstanden die véél meer problemen hebben ondervonden.
De auto wordt voor woon-werk verkeer gebruikt, tegen 19 ct per kilometer reiskostenvergoeding. Ik heb berekend dat de auto sinds ik hem in mijn bezit heb 18 ct per kilometer gekost heeft (meeberekend: afschrijving, brandstof naar de huidige prijs bij verbruik 1 op 10, onderhoud, banden).
Probleemloze kilometers!
- 230.000 km
Ondertussen weer zo'n half jaar en 7000 kilometer verder. Om kort te gaan: geen enkel probleem gehad!
Elke 1000 kilometer vraagt hij circa 250 ml olie. Een verbruik dus van 1 op 4000. Waar het blijft weet ik niet, de auto is kurkdroog van onderen en ook geen rook. Ik vind het prima, die paar tientjes per jaar aan extra olie zijn de kosten niet. De Neon bewijst zich wederom als zeer betrouwbare auto. Op naar de 233000 km, dan heb ik er een ton bijgedraaid sinds aankoop!
Verkocht!
- 234.000 km
Afgelopen week is de Neon bij een kilometerstand van circa 234.000 km verkocht. Na 100.000 km werd het gewoon eens tijd voor wat anders. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier en geluk mee heeft als ik heb gehad!
De vervanging stond al een maandje klaar: een Volvo V70 2.5 10V uit 1998, die met een kilometerstand van 475.000 km eigenlijk net ingereden is ;)
Ook daar zal tzt een review van komen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.