Chrysler Crossfire 3.2i V6 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Crossfire 3.2i V6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 146.022 km |
KM-stand laatst | 271.115 km |
Duitse degelijkheid in een Amerikaans jasje
- 146.077 km
In Januari 2015 mijn Volvo ingeruild tegen deze tweezitter.
De Chrysler werd afgeleverd met nog een half jaar APK, nieuwe banden, 8 liter nieuwe olie, nieuwe oliefilter en 12(!) nieuwe bougies.
De auto viel mij op door de combinatie van de sportieve Amerikaanse lijn, het Europese hart, z'n gewicht en het feit dat het een goede combi is van een fun-auto en een 'drivers car'. Mijn woon-werk verkeer werd zo klein dat ik het op het fietsje af kan en dan is een dure diesel eigenlijk niet meer zo handig.
Toegegeven, de Crossfire is niet voor iedereen. Het uiterlijk van de auto is er een die vrijwel meteen reacties uitlokt, zowel positief als negatief. Persoonlijk vindt ik het een mooie auto om te zien. Door de grote wielen en brede sloffen straalt het sportiviteit uit. De aanwezige grill en 4 lampen in de unit geven de auto een karakteristieke look. Deze auto is voorzien van after-market vleugeldeuren en halo's in de lampen, die het geheel naar mijn idee nog net iets spannender maken. De deuren bevatten vensterloze ramen, die zodra je ze omlaag rolt volledig verdwijnen in de deur. De dubbele uitlaten aan de achterzijde maken het geheel af.
Het interieur is voorzien van technieken en comfort die je mag verwachten bij een sportcoupé uit 2005. Er zijn veel overeenkomsten met het interieur van de Mercedes SLK320 te vinden. De stoelen zijn goed gevormd, er is een airco aanwezig, elektrisch verstelbare spiegels, een leuk audio setje en een mooi sjiek groen oplichtend display. De kofferruimte is verrassend groot in vergelijking met concurrerende sport coupés.
Het hart bestaat uit een 218PK sterke 3.2 liter V6 18-klepper aluminium Mercedes motor, die deze achterwiel aangedreven auto in 6,5 seconden naar de 100km/h weet te slingeren. De motor heeft 3 kleppen en 2 bougies per cilinder, met als doel de auto efficiënter en economischer te laten lopen.
De standaard Crossfire bevat voldoende technische snufjes die het rijden veiliger en makkelijker maken: stuurbekrachtiging, ABS, Brake assist, ESP, remblokslijtage waarschuwing, het zit er allemaal op.
Het rijden in de auto is aangenaam. De stoelen zitten fijn met goed zicht op het dashboard. Het zicht achteruit is wat beperkt door de brede stijlen, maar naar mijn idee niet vervelend. Zodra je het gas intrapt voel je de 218 ongeduldige paarden de stal uit rennen. De auto trekt gemakkelijk in z'n 2 door tot aan de 100 km/h. Schakel je daarna door en wil je nóg harder, dan (gepaard met een subtiel gezoem) laat het automatische spoilertje z'n kruintje zien. De actieve spoiler geeft nog eens 35kg extra down force, om de Pk's goed op de grond te krijgen. Kom je weer onder de 60 km/h, dan verstopt de spoiler zich weer tussen de brede heupen. De spoiler is ook handmatig omhoog en omlaag te zetten, indien gewenst. Altijd leuk om 'm eens voor het stoplicht boven de achterklep uit te laten kijken en in je spiegel oplettende mensen achter je glimlachend te zien wijzen. Het gebulder uit het vooronder boven de 2500 toeren is zoals te verwachten heerlijk om te horen. Een kleine glimlach bij het oprijden van de snelweg is dan ook moeilijk te onderdrukken. Het sturen is precies en de onafhankelijke vering en rollbars doen goed hun werk om de boel stabiel te houden. De remmerij is ook dik in orde: Met 300mm geventileerde schijven voor en 278mm massieve schijven achter komt de auto gemakkelijk tot stilstand. Mocht je het toch te gek maken, dan springt de ABS bij om tevoorkomen dat je wielen blokkeren en kijkt 'BAS' over je schouder mee of je wel hard genoeg remt of juist te zacht.
Al met al hoop ik dat mij met deze auto vele veilige kilometers te wachten staan.
Versnellingsbak en lampen
- 147.142 km
De eerste versnelling van de Crossfire is bij koude start wat lastig in z'n één te krijgen. Als de auto warm is (na ca. 25 minuten) schakelt de auto perfect.
Voor de zekerheid de versnellingsbakolie vervangen bij de Chrysler garage. Er kwam aardig wat slijpsel uit bij het magneetje, dus sowieso geen overbodige luxe. Probleem is iets minder geworden. Eens kijken of het in de zomer beter is dat toch de synchromeshringen aan het overlijden zijn.
Verder last van wat condens in de koplampen. Via een TSB achter een vervangende seal kit gekomen (geventileerde rubberen dopjes). Probleem lijkt opgelost.
TSB 08_002_05
http://srt-6.com/pdf/tsb/SB_08_002_05_Headlamp_Condensation.pdf
De auto rijdt verder heerlijk. Op de snelweg is het een feest, met name in de wat hogere toeren.
Kosten totaal: €85.
Auto stilgevallen langs snelweg
- 150.978 km
Na het parkeren bij de supermarkt wilde de auto niet meer starten. De startmotor draait wel, maar de auto pakt niet aan. Aantal malen geprobeerd, maar de auto start niet. Na ca. 4x proberen ging het 'check engine' lampje aan. Gelukkig had ik m'n smartphone en bluetooth OBD2 plug bij me en kon ik de code uitlezen. Het betrof de "P0335 - Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction".
Na de auto 10 minuten te hebben laten afkoelen sprong de auto weer tot leven. Gelijk maar even dit fenomeen opgezocht op internet, waarbij het inderdaad de sensor blijkt te zijn. Er werd op de fora aanbevolen om een Bosch sensor te bestellen (€150) en geen goedkopere versie te nemen (bijv. Delphi voor €90). Gelijk gebeld met garage om alvast een nieuwe Bosch sensor te bestellen en een dag met de storing doorgereden zonder problemen. Het 'check engine' lampje ging ook weer uit. Het leek opgelost...
Twee dagen dagen later was het echter wéér raak: nét op de afrit van de snelweg was het einde oefening. De startmotor loopt, maar de auto pakt niet aan. Weer 10 minuten gewacht en warempel, de auto startte weer. De auto hield het echter nu maar een kilometer of twee vol, om daarna met een zucht weer uit te gaan en met geen mogelijkheid meer te starten bleek. Gelukkige gebeurde dit vlak bij mijn huis. Het was nu toch echt einde oefening. De volgende dag was de sensor binnen. Deze laten monteren en meteen de bekabeling naar de ECU laten doormeten. De bekabeling was nog goed, de sensor inderdaad defect. Sensor vervangen en het probleem was verholpen.
Kosten: Bosch krukas sensor + montage €150 (Kwik-Fit).
APK en combischakelaar
- 151.876 km
APK laten uitvoeren.
Combischakelaar (€260 ex arbeid) laten vervangen, omdat groot licht niet werkte.
Schakelmechaniek laten smeren, omdat deze moeilijk schakelt).
Totale kosten €593.
En hopen dat de eerste aankoop pijntjes eruit zijn en we eens wat kilometers kunnen maken. De auto schakelt in elk geval stukken beter.
Grote beurt
- 168.121 km
Tijd voor een grote beurt. Leuke actie bij de kwikfit. Zelf aanwezig gebleven tijdens de controles en het vervangen van olie en filters. Duurde ongeveer zo'n 2 uur.
Grote beurt controle
8 liter mobil olie
Oliefilter
Luchtfilter
--------------
€198
Chiptuning
- 169.453 km
De auto laten chip tunen. Hoewel het geen geblazen motor is en de pk winst op papier niet super te noemen is (+17PK), zorgt het opengeschroefde koppel (+25Nm) en de opgeschoven toerenbegrenzer (iets in het rood, i.p.v. nét voor het rood) tóch merkbaar voor wat meer pit.
De auto pakt onderin wat lekkerder op en reageert wat vlotter op het gas. Al met al een leuke aanvulling die mij positief verrast heeft.
ECU diagnose en herprogrammeren: €399.
**helaas bleek op de dyno dat het de reinste oplichting was; 0 pk erbij. Enige verschil was dat de pedaalcurve steiler is gemaakt. Dit kan echter ook met een Pedalbox.
74mm gasklephuis upgrade
- 169.954 km
Oude 68mm gasklephuis vervangen door een 2e hands 74mm versie van Bosch (komt ook uit een Mercedes).
Uitleg inclusief artikelnummers staat perfect beschreven op het Crossfire forum. Onderdeel is 1 op 1 uitwisselbaar met de oude.
Auto loopt stationair een stuk soepeler. De auto reageert veel lekkerder op het gas en pakt sneller op.
74mm gasklephuis met o-ring: €90.
10mm Spacers en spanrol
- 170.432 km
10mm Eibach spacers op de achterwielen geplaatst, incl. nieuwe bouten. Maakt het geheel net iets dikker. Spanrol vervangen (joel-geluid).
€210.
APK
- 171.285 km
Auto zonder problemen door de APK.
€40.
Nieuwe achterbanden
- 173.034 km
Achterbanden vervangen door bredere Michelin Pilot Sport's (275 breed).
Kosten: €494 incl. montage.
Achterste katalysator verwijderd
- 176.546 km
Achterste 2 katelysatoren laten verwijderen door EPS. Resultaat is een wat meer sportiever geluid en (als mooie bijkomstigheid) een paar PK extra.
Kosten: €139
Olie verversen
- 187.214 km
8 liter Mobil 1 en oliefilter: €105.
Remschijven en blokken voor
- 191.845 km
Remschijven en remblokken aan de voorzijde vervangen (merk Brembo).
Incl. montage: €400.
APK
- 197.434 km
Zonder problemen door de APK.
€24,95.
Kleine beurt
- 207.843 km
8 liter Mobil 1, nieuw oliefilter en vloeistoffen controle.
Kosten €120.
Remblokken achter
- 208.653 km
Rem-waarschuwingslampje ging branden. Bij onderzoek bleken de remblokken achter versleten en vervangen. Kosten €154.
Kleine beurt
- 227.254 km
8 liter Mobil 1, nieuw oliefilter en vloeistoffen controle.
Kosten €142.
Tevens luchtfilterhuis vervangen door een 30% grotere versie van een Mercedes Benz C240. K&N luchtfilters geplaatst.
Dynamo stuk
- 231.942 km
Batterij lampje ging aan. Meteen naar de garage gereden. Dynamo laad de accu niet meer bij. Dynamo vervangen en probleem opgelost (€247).
Contactslot blijft steken
- 242.324 km
Na een tijdje hinder ondervonden te hebben van het contactslot, toch maar even langs de garage gegaan. De sleutel wil bijna niet meer rond, zonder eerst aan het stuur te morren. De cilinder van het slot is vervangen door een cilinder uit een donorslot. Het werkt nu weer prima. Kosten €88.
Kleine beurt
- 249.402 km
8 liter Mobil 1, nieuw oliefilter en vloeistoffencontrole
Kosten €154.
Voorruit vervangen
- 249.576 km
Na een tip van de garage toch maar eens de voorruit vervangen. Er zaten meerdere sterretjes in en een hele boel zgn. 'micro putjes'. Vooral de honderden kleine putjes die over de hele ruit zitten verstrooien het lichtveld behoorlijk.
Ik heb mijn verzekering eerst ingelicht om te kijken welke reparatieshops aangesloten waren. Uiteindelijk is de ruit zeer professioneel vervangen door Carglass. Ook maar meteen de ruitenwisserbladen vervangen. Het verschil is bizar groot en zéér aan te raden bij wat oudere auto's.
Kosten: €75 eigen risico.
Groot onderhoud versnellingsbak
- 249.800 km
Dual Massa vliegwiel (Luk)
Koppelingsplaat, drukgroep, druklager (stage 2 van Drive Torque)
Aandrijfas lagers en middenvoering, Hardyschijven,
Krukaskeringen
Ca. €1000.
Benzine filter en MAP sensor
- 249.900 km
Benzine filter en MAP sensor vervangen (€100). Benzine filter was gitzwart van binnen, dus geen overbodige luxe.
Boegies, Lambdasondes en Bougiekabels
- 256.432 km
12 bougies (Bosch double platinum), bougiekabels (Beru) en 4 Bosch lambda sondes vervangen . Ca. €350
Volledige motor revisie
- 258.900 km
Auto liep stationair erg onregelmatig en tikte behoorlijk. Bij het uitlezen/afstellen bleek dat de auto niet meer op tijd gezet kon worden.
Bij het openwerken van het blok zagen we waarom; de ketting >0,5cm opgerekt en dat de spanner reeds in de uiterste stand stond. Van een van de geleide rails was al een stukje afgebroken. De tandwielen leken al op ninja werpsterren. Gezien het blok toch open lag en de auto op leeftijd is, gelijk het hele blok grondig aangepakt. Onder andere:
-Alle injectoren ultrasoon gereinigd/gereviseerd
-Waterpomp
-Ketting, spanner en geleide rails
-Nokkenas tandwielen
-Alle vacuüm slangen vervangen
-Hoofdbenzine leiding naar blok
-Krukaspoeli
-Krukas kering/lagers
-Zuigerveren/lagers
-Klep(steel)rubbers
-Klepzetels
-Kop vlakken
-Complete Ajusa motor pakking set (iets van 20 delen, van kleppendeksel/carterontluchter tot spruitstuk en alles er tussen)
-Katalysatoren
-Enkele zwakke bobines vervangen
-Luchtfilter
De auto nu loopt stationair écht als een Mercedes en rijd als een zonnetje.
Overspuiten
- 271.115 km
De roest in de wielbogen en achterklep begint zorgelijk te worden. Je kunt dit plaatselijk laten bijwerken, maarrrrr… het is zo aanlokkelijk om de hele auto aan te pakken.
Go hard or go home. Hele auto wordt opnieuw gespoten. We gaan voor de metallic zwart.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.