Chevrolet Matiz 0.8 Style (2006)

autoreview

Chevrolet Matiz
Chevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet Matiz - interieurChevrolet Matiz - interieur

Signalement

UitvoeringMatiz 0.8 Style
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst218.355 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf

  • 210.000 km

We hebben de wagon R+ in moeten ruilen en daar is deze "chevy" matiz voor terug gekomen.
Vooralsnog bevalt het wagentje prima. Voelt goed aan, geen rammeltjes, bonken, tikjes, kraakjes, enz.
Ook onder de auto gekeken en wonderwel roestvrij en nagenoeg geen natte plekken onder het blok en transmissie. Dit wagentje heeft in zijn leven het onderhoud wel gekregen wat het verdiende. De vrouw is er ook heel erg content mee. Het wagentje is makkelijk en rustig in gebruik, het motortje knort je vriendelijk tegemoet en de transmissie schakelt ook prima op.
Het motortje loopt wel flink in de toeren maar dat is te verwachten van een 800 cc om een hele auto voort te bewegen, daar is wel wat kracht voor nodig en die levert die 800 cc prima. Je moet er niet vanuit gaan dat je een stoplicht wedstrijdje gaat winnen, maar tegen en brommobiel maak je toch wel een gerede kans.
Tot op heden erg blij mee, maar ik wacht even met een goede review tot we wat verder zijn dan kan ik ook wat meer ervaringen beschrijven.

half jaar verder

  • 215.000 km

half jaartje verder en een nieuwe APK erop. Vooralsnog geen rare dingen en de matiz rijdt nog even lekker als bij de aanschaf ondanks de "hoge" kilometerstand. De airco heeft het het wel inmiddels begeven alhoewel de ventilator wel aanslaat is de pomp naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener. Met de speciale bril gekeken en de hele pomp zat onder de fluorescerende groene urft van de toevoeging aan het koudemiddel. Nah dan wordt het toch een arko uitvoering. Gezien de kilometers die er in dat half jaar opgezet zijn is het met recht een boodschappenwagentje. Voor wat betreft de rijeigenschappen doet de matiz het nog prima. Geen rare dingen, geen rare defecten of iets anders wat op is komen poppen wat niet voorzien was. Bandjes komen eraan met de volgende APK en de remschijven idem dito. Beetje dun aan het worden en de blokjes mogen ook vervangen worden. Het verbruik valt wel wat tegen met 1 op 11 soms 12. Ik denk dat het te maken heeft met alleen maar stadsritten en weinig lange afstanden. 1 op 18 zou te halen zijn volgens het boekje maar dat is nog niet gelukt. Wat wel een heel raar dingetje is dat bij het tanken na het afslaan van de pomp de benzine tank er zeker nog een dikke 10 liter in kan hebben als je nagenoeg de tank vol druppelt. Geen idee wat daar de oorzaak van kan zijn, maar het is een gegeven feit dat de matiz met een volledig vol gedruppelde tank zeker een 150 tot 200 km verder komt. Als er iemand weet hoe dat komt dan hoor ik het graag wat dat scheelt mij een extra 5 minuten bij de pomp :) :) .
Op naar het volgende half jaar of een heel jaar, het is net wanneer ik er aan toe kom om weer wat te melden.
blijft een geinig wagentje.

helaas einde matiz

  • 218.355 km

Helaas is de matiz overleden.
de transmissie (automaat) begon wat stroef over te schakelen en na een maandje nog doorrijden ging de matiz niet meer harder dan 80 op de snelweg en de motor moest er hard aan trekken. vanuit stilstand naar de 2 en 3 begon de transmissie kuren te vertonen. Mijn garagist (zeer vakkundig) had twee mogelijke oorzaken, de electronica of de schakelmotor van de bak.
Wat wel tevoorschijn kwam is dat de nokkenas versteld was wat waarschijnlijk het hoge verbruik veroorzaakte (zie review hierboven) na de sensor te hebben vervangen liep het motortje wel een stuk fijner maar had geen effect op de versnellingsbak. Na een diagnose van een expert bleken de kosten tot een 1000 euro te kunnen oplopen en dat was de matiz niet meer waard. Helaas maar het is nu eenmaal zo en dat luide het einde in van de knalrode, lieve, vriendelijke matiz.
een ander wagentje zit er nu ff niet in ivm ander hoge kosten die eraan gaan komen (warm huis).

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens