Chevrolet Corvette Coupé (1999) #3

autoreview

Chevrolet Corvette Coupé (1999)
Chevrolet Corvette Coupé (1999)Chevrolet Corvette Coupé (1999)Chevrolet Corvette Coupé (1999)Chevrolet Corvette Coupé (1999)Chevrolet Corvette Coupé (1999)

Signalement

UitvoeringCorvette Coupé
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heel Vette

  • 167.000 km

"Gefeliciteerd, je hebt de veiling gewonnen!" Met dat onverwachte bericht begon de aankoop van mijn C5 Chevrolet Corvette afgelopen maand.

OK, niet helemaal onverwacht. Ik had al een langere tijd mijn oogje op een Corvette. Nadat wij verhuisd waren van Pennsylvania naar Arizona hadden we afscheid genomen van onze BMW Z3. Jammer natuurlijk, maar het waren hoogtijdagen voor autowaardes tijdens de pandemie en drie auto's verhuizen van oost naar west was ons iets te veel.

Maar toch ... ik miste vooral het cabriogevoel en vond altijd dat de Z3 een stukje sportiever kon, met name qua vermogen. Voordat ik in 2020 mijn Cobalt SS Turbo (zie mijn andere review) kocht had ik met de C5 Corvette gereden. Ik was erg onder de indruk van het rijden maar het interieur viel me toch erg tegen. Bovendien was ie nogal duur en de Cobalt was een stuk goedkoper en een heel stuk zeldzamer.

Maar met een hoger inkomen en een hunkering naar nog meer vermogen en cabrio-gevoel ging ik toch maar weer rondkijken. In Arizona betaal je geen "sales tax" over een verkoop van individu naar individu (wel van dealer naar individu) dus met die wetenschap dacht ik misschien wel een mooie deal te kunnen vinden. Bleek toch lastig: prijzen waren overal nog vrij hoog, als ik al Corvettes kon vinden. Degene die ik kon vinden gingen meestal tussen de $17,000 en $20,000... niet ideaal voor mijn budget. Er waren wel goedkopere, maar die waren niet in beste staat.

Maar toen keek ik op Cars & Bids, de autoveiling website van Doug DeMuro, de bekende auto review YouTuber. Daar stond deze nette Corvette te koop. Wat hogere kilometrage maar toch netjes en zeer gedetailleerd over wat er "mis" mee was. Mijn vrouw en ik vonden het leuk om te bieden, maar we hadden afgesproken dat ik niet boven de $15 mille zou gaan. En ik wist eigenlijk wel zeker dat ik 'm daarom niet zo krijgen, dus had verder geen hoge verwachtingen.

Zo geschiedde het echter niet. Slechts 5 minuten voor het einde van de veiling stond ie op slechts $8,000. Ik ging mee in het bieden en voordat ik het wist, had ik 'm gewonnen voor slechts $13,500! Stomverbaasd maar wel heel blij!

De verkoper woonde in Seattle, WA en dus gingen mijn vrouw en ik een weekendje daarheen om het geld te overhandigen, de papieren te tekenen en een road trip terug naar Arizona te maken. De verkoper was een mechanisch ingenieur en had de auto super netjes onderhouden. Alles zag er pico bello uit.

De modificaties waren minimaal en smaakvol uitgevoerd, wat echt niet altijd het geval is bij deze auto's.
De Corvette heeft bijvoorbeeld de wielen van de Z06 (de mooiste wielen voor de C5) en zelfs de titanium uitlaat van de Z06 (mooier geluid en lichter).

In tegenstelling tot de C5 Corvettes die ik eerder had gereden heeft deze alle uitrusting, van Z51 performance package tot "luxes", zoals een heads-up display, memory seats, leren sportstoelen, automatische klimaatcontrole en (jawel) een 12-disc CD changer (LOL).

Op de weg terug was ik nog meer onder de indruk van de rij-ervaring dan dat ik twee jaar geleden was. De handgeschakelde transmissie schakelt heerlijk soepel: lange slagen, maar precies. De 5.7 liter LS1 motor klinkt rauw en gaat als een trein. Het onderstel is erg strak - er zitten Bilstein schokdempers op - en de auto zoeft moeiteloos door de lucht heen. En het benzineverbruik is bizar laag. Ik reed gemiddeld 1 op 15 (!) van Seattle terug naar huis. Met de lage luchtweerstand en gewicht rijdt dit ding echt ongelofelijk zuinig.

De kofferbak is ook echt enorm en daarmee is het best een praktische auto. Het afhalen van het targa-dak - afgelopen weekend gedaan voor het o-zo-gemiste openluchtritje - is super makkelijk. Airconditioning werkt ook echt perfect, wat heel bijzonder is in Arizona. Het was nog 35 graden toen we terugkwamen maar de airco is direct koud, zelfs als ie in de hitte gestaan heeft.

De stoelen zijn ook comfortabel en het onderstel ook. OK, het is niet zo soepel als onze Ford Crown Victoria. Maar vergeleken met de Cobalt is het een stuk comfortabeler en meer geschikt als echte reis / tourauto!

Zijn er dan geen nadelen? Natuurlijk. Het interieur is nog steeds treurig, maar ik vind het een stuk minder storend dan toen ik voor de eerste keer een C5 Corvette reed. Het helpt dat deze wat dikker aangekleed is, geeft een (iets) mindere goedkope indruk. Het interieur rammelt soms weleens, maar goed, dat heeft ook zijn charme.

Het feit blijft dat je voor iets meer dan $10 mille een auto rijdt met 345 pk, 0-100 in onder de 5 seconden, met een geweldig V8 geluid. Zoek maar eens iets wat net zo goed rijdt voor dat geld!

Het mooiste is ook nog dat ik 'm heb laten nakijken bij de Corvette specialist in de buurt. De monteur gaf 'm een dikke pluim, er was niks mis mee! Een verse oliebeurt was genoeg voorlopig. Hij zei wel dat sommige vloeistoffen misschien over een paar duizend mijl ververst konden worden, zoals koelvloeistof en bakolie. Maar goed dat is onderhoud, geen echt probleem.

Voor nu gaan we lekker van de Corvette genieten en onze (wijde ;)) omgeving verder ontdekken. Verder geen plannen voor modificaties ... behalve natuurlijk mijn gepersonaliseerde kentekenplaat. Want ja, bij deze auto, wat kan je anders zeggen dan: Vet hè?

Ik hou jullie op de hoogte van de Vette en andere auto's!

Naar Canada en terug

  • 171.000 km

Een kleine update wat betreft de Corvette, met vooral goed nieuws:

We zijn afgelopen maand met de Corvette heen en weer naar Canada gereden, waar familie van ons woont, en alles verliep super soepel. We zijn tussendoor in een aantal parken gestopt (Bryce, Yellowstone) en daar deed ie het hartstikke goed, zowel op de bochtige wegen als op de snelweg. Ik had de computer gereset om mijn gemiddelde gebruik te meten: we kwamen uit op 1 op 14, inclusief stadsverkeer. Niet verkeerd voor grote stukken 90 mph (pak en beet 145 km/u).

Wel is er wat cosmetische schade op de bumper. De clear coat komt daar een beetje los, dus ik wil dat binnenkort laten herstellen, als dat enigszins betaalbaar kan. Ook was vlak voor onze reis de airconditioning ineens kapot, bleek gewoon een tekort aan freon te zijn. De monteur (Corvette specialist) zei dat er verder geen airconditioning lek was, dus voor een paar honderd dollar weer helemaal koel in de cabine. En dat is belangrijk in Arizona.

En nu weer op naar de volgende beurt!

Op naar de Midwest!

  • 175.400 km

Nieuwe ontwikkelingen aangaande de Corvette:

Het probleem met de airconditioning bleek toch iets groters te zijn dan eerst verwacht. Het probleem van de koeling kwam terug, en had 'm dus ook teruggebracht naar mijn Corvette specialist. Die zei dat ie een lek had gemist en fixte het dus ook gratis voor mij. Tegelijkertijd zei hij dat het waarschijnlijk een tijdelijke fix was, omdat de compressor ook lekte. Een nieuwe compressor zat eraan te komen, volgens hem.

Een klein jaartje verder en, voila, weer AC problemen. Het was ditmaal in de winter dus het was niet zo erg, maar wilde dat vóór de hitte toch gefixt hebben. Toen ik de Corvette specialist sprak had hij het over 2500 tot 3000 dollar wat ik wel erg prijzig vond. Ik heb dus een beetje rondgeshopt en de monteur van mijn "normale" auto's kon het doen voor $1300. Dit betekende niet alleen een nieuwe AC compressor, maar ook een nieuwe waterpomp, thermostaat en thermostaatbehuizing (die laatste drie moeten er toch af als je de AC compressor vervangt dus beter meteen vervangen). Toen ik 'm terugkreeg maakte de compressor een brommend geluid en de airconditioning histe als een gek (C5 Corvette AC's hissen altijd een beetje maar dit was echt extreem). De monteur ging er naar kijken onder garantie en ik was even bang dat ik een fout had gemaakt door voor een goedkopere monteur te gaan...

Maar gelukkig, het bleek dat de onderdelen defect waren aangeleverd, of in ieder geval niet echt een goed huwelijk hadden met de rest van de auto. Ze hadden een andere nieuwe AC compressor erop gezet (van het merk FourSeasons) en alles werkt nu super! Geen rare geluiden, geen hissen, en lekker koel in de auto. Een bonus is dat de motor veel koeler loopt, dankzij nieuwe waterpomp en thermostaat. Ik denk dat die oude ook aan vervanging toe waren dus met die $1300 heb ik drie belangrijke onderdelen in één klap vervangen. Nu hopen dat het heel blijft! Fingers crossed!

Naast de AC problemen ging ook nog eens mijn rechtervoorlamp niet meer omhoog. Op zich geen probleem, omdat ik zelden s'nachts rijd met deze auto maar toch irritant. Bovendien gaan we binnenkort verhuizen naar Illinois (nieuwe baan!), dus wil ik wel alles in orde hebben. Bleek dat het plastic tandwiel dat de koplamp omhoog doet versleten was. De Corvette specialist (Danny van Legend Luxury Auto, btw) heeft het vervangen met een soort bronzen variant dat niet slijt. Nog even verse olie, en voor $500, klaar is Kees!

Ook nog een kleine upgrade van mijn kant. Een bedrijf dat Discount Car Stereo heet verkoopt Bluetooth modules voor C5 Corvette die je kan linken aan de 12-Disc CD Changer. Voor $130 gekocht, na wat sleutelen erin gepiept en kan nu heerlijk naar mijn eigen muziek luisteren. Als je zo'n auto hebt, zeker weten doen!

Dit hele verhaal wekt misschien de suggestie van constante problematiek, maar niets is minder waar. De auto start altijd, loopt heerlijk soepel en is een genot om te rijden! Om die reden heb ik ook besloten mijn Corvette (en onze trouwe Crown Victoria) te houden en mijn Chevrolet Cobalt te verkopen voor de verhuizing. Het waren anders te veel auto's om mee te verhuizen en de Corvette is gewoon een betere auto.

Over een aantal weken rijden we met de Corvette twee dagen naar Illinois om naar huurhuizen te kijken en te regelen voor onze verhuizing. We laten 'm daar ergens veilig achter en dan staat ie mooi op ons te wachten als we al onze spullen en de Crown Vic meeslepen. Ook in het midden van het land wordt het genieten van de Corvette!

Ik hou jullie op de hoogte!

In Illinois!

  • 182.000 km

We zijn veilig verhuisd naar Illinois en al onze spullen, inclusief de Corvette, zijn helemaal heel aangekomen.

Vóórdat we vertrokken met de Corvette, nog een (ietwat financieel pijnlijke) gebeurtenis. De nieuwe waterpomp en thermostaat werkte super goed, maar kennelijk zo goed dat de oude radiateur ook de geest gaf dankzij de extra druk. Een paar weken voordat we op reis zouden gaan ging de radiateur lekken, en die hebben we bij de Corvette specialist laten vervangen. Kosten? $1300.

Dat was een flink bedrag, maar we krijgen er wel een supermooie aluminium sportradiateur voor terug die de motor een heel stuk koeler laat lopen. Ik rij nu meestal op ongeveer 179 Fahrenheit, als de motor warm is, vergeleken met 200 - 210 voor alle nieuwe onderdelen (en iets van 190 voor de nieuwe radiateur maar met de nieuwe waterpomp etc). Alle koelingsonderdelen zijn in ieder geval vervangen en doen het uitstekend!

Reis is top verlopen. Alles bij elkaar reden we 1 op 14, dat is inclusief door hoge bergen en heuvels dus al met al heel redelijk. Drie dagen vertoeven in de Corvette is helemaal geen probleem, lekker comfortabel!

Nog één klein dingetje: tijdens de zomer kreeg ik regelmatig storingen in de CD-wisselaar. Ik was bang dat hij het zou begeven en dat zou irritant zijn geweest, omdat die Bluetooth unit daar nu mee verbonden is. Maar wat bleek? Er was een soort software storing en met een simpele reset doet ie het gewoon weer. Voor degene met hetzelfde probleem: er zit een piepklein knopje op de voorkant van de unit die je met een potlood of iets dergelijks een aantal seconden in moet drukken. Vervolgens hoor je 'm de CD's eruit en in gooien en doet ie het gewoon weer! Raar, maar blij dat ik die Bluetooth investering niet voor niets heb gedaan.

Voor de rest heb ik hier in Illinois een "extended antique" kentekenplaat aangevraagd. Dan mag ik hier drie maanden van het jaar (december, januari, februari) niet met de auto rijden (behalve voor onderhoud en "shows"), maar betaal ik veel minder in jaarlijkse registratiekosten (soort van wegenbelasting). In de winter rij ik 'm toch nauwelijks, dus dan ligt ie lekker warm in de garage. Handig, zo'n 25-jarige auto, haha!

Op naar de volgende update!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.