Chevrolet Captiva 3.2 Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captiva 3.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 122.061 km |
KM-stand laatst | 134.133 km |
Nieuwe bak op de dam!
- 122.561 km
Na twaalf jaar trouwe dienst werd het op bijna 16-jarige leeftijd toch tijd afscheid te nemen van onze 7-zits Mazda MPV. Wat ons betreft de ideale gezinswagen de afgelopen jaren; zeer ruim en praktisch. Omdat we voorlopig nog wel geregeld met 6 man (gezin + opa) onderweg denken te zijn zochten we wel weer een 6 of 7-zitter. De MPV was ideaal de afgelopen jaren omdat de 3 kinderfietsen er samen met de kids "gewoon" in pasten. Ondertussen rijden de 2 oudsten al op volwassen fietsen die er alleen met veel moeite nog rechtop in passen... Maar het meenemen van (veel & grote) fietsen in de auto heeft geen prioriteit meer. De volgende harde eisen werden dus geformuleerd:
= Maximale budget €10.000,=
= LPG.
= Maximaal 150.000 km op de klok.
= 6 of 7 zitplaatsen.
= Hoog zitten.
Daarnaast een paar voorkeuren:
= Schuifdeuren achter
= Uitneembare stoelen
= Achterste zitplaatsen via achterklep bereikbaar
De favoriet was/is eigenlijk een Dodge Journey, Grand Caravan of Chrysler Grand Voyager. Maar die zijn binnen onze eisen nauwelijks te vinden; net verkocht of je moet gaan importeren. En daar had m'n meissie geen zin in. Na beiden wat neuzen kwam viel het oog op een Chevrolet Captiva 3.2 Automaat Exclusive bij Autocentrum Benelux in Dordrecht. Voldoet niet aan alle voorkeuren maar als de vrouw, die er het meest in moet rijden, het een geschikte wagen vindt; wie ben ik dan? Na een proefrit en wat speur- en informeerwerk bij o.a. de vorige eigenaresse besloten de auto te kopen. Het V6-blok staat bekend om zijn problemen met LPG; maar het blok is afgelopen voorjaar volledig gereviseerd. Zou dus weer minimaal een tonnetje mee moeten kunnen. Alles wat de auto meer loopt is meegenomen.... De MPV op gas heeft bij ons ondanks koprevisie & ruilmotor met een acceptabele totale kostprijs van 28,3 eurocent 250.000 km gereden. Met een besparing van +/- €0,10 aan brandstof per km kan je heel veel onderhoud en wegenbelasting betalen.
Enfin, de Captiva dus. Ons oog hebben we laten vallen op het topmodel van destijds; de 3,2 ltr V6 Exclusive. Standaard uitgevoerd met o.a.:
Automaat (5-traps)
AWD
7-Persoons
Cruise-control met bediening op stuur
Automatische airco (1-zone)
Navigatie
Audiosysteem met CD en stuurwielbediening
Parkeersensoren achter
Leren bekleding
Verstelbare achterbank
Automatisch dimmende binnenspiegel
Regensensor
Inklapbare spiegels
Koplampsproeiers
Verwarmde voorruit
Dakrails
Mistlampen
Automatische verlichting
Hill descent control
Seperaat te openen achterruit
18" Lichtmetalen velgen
Electrisch bediende voorstoelen
Instelbare lendesteun en hoogteverstelling in bestuurderstoel
Stoelverwarming
en de nodige kleine snuisterijen.
Daarnaast is de auto optioneel voorzien van een trekhaak, winterbanden op originele lichtmetalen Chevrolet-velgen en een gasinstallatie. De gas-installatie is ingebouwd na 46.000 km door de tweede eigenaar. Het is een BRC injectie-systeem met additioneel een klepsmeersysteem en een 75 (?) ltr onderbouwtank. Zoals gemeld is het blok voorjaar 2016 gereviseerd door de vorige eigenaar. De geschiedenis van de auto is dus redelijk bekend; vanaf maart 2008 6 jaar mooi staan te zijn bij de eerste eigenaar met +/- 7500 km/jr. Daarna is er door de tweede eigenaresse een gasinstallatie ingebouwd om gedurende een 2 jaar een paar keer per week vanuit het Groene Hart naar Emmen heen en weer te rijden. Vlak na de koprevisie kwam de auto weer in de verkoop na het vinden van een baan dichter bij huis. Voor ons dus de gelegenheid om een (hoop ik) knappe LPG-auto met relatief weinig km's op de kop te tikken.....
De auto is gekocht bij een handelaar; dus "you get what you see"! Geen garantie, geen jaar APK en afleveren in de staat zoals hij in de showroom staat. Op het eerste gezicht een knappe auto; lichte gebruikssporen rond om, binnen echter nog keurig netjes. Bij onverwacht bezoek in de "showroom" was het starten-lopen; en mooi "rond". Bij de (onverwachte) proefrit een dag later kwamen er ook geen grote mankementen boven water. Met de proefrit en in de eerste week alleen een paar kleine "dingetjes" gevonden:
= Koplampsproeiers werken niet
= Ruitesproeiers voor werken niet (zelf opgelost)
= Verlichting make-up 1 spiegel werkt niet
= Kentekenlampje stuk
= Dimstand display audio werkt niet.
Verder werkt de achterruitenwisser niet goed; deze blijft hangen in de sluitkier tussen de achterruit en de achterklep zelf. Na een dikke 600 km rijden vallen de volgende zaken op. De auto is puur harder dan de MPV; zowel qua vering als de stoelen. Nog niet oncomfortabel; maar "harder" moet het niet worden. Het onderstel reageert ook op alles wat je onderweg tegenkomt; elk richeltje of kuiltje geeft een reactie in het stuur. En het klappert en bonkt ook duidelijk meer dan de MPV; die was echter "amerikaans" comfortabel. Zoals verwacht lust de V6 een flinke slok, vooral op korte ritjes. Bij langere afstanden lijkt het verbruik wel mee te vallen. Maar we waren gewend aan een auto die gemiddeld 1 op 7,5 liep..... De motor is vrij lui maar toch goed te rijden bij lagere toerentallen; als je wilt kom je nauwelijks boven de 2000 rpm en loopt hij heerlijk stil en rustig. Boven de 5000 toeren komt er echter een heerlijk geluid uit het vooronder zonder dat het oorverdovend wordt. Voor de rest een vrij comfortabele & stille reiswagen waar de hele familie met de nodige bagage goed in past.
Eerste 10k er op...
- 134.133 km
Het blijft natuurlijk altijd een gokje; een auto zonder garantie bij een handelaar kopen. Maar het lijkt er op dat het een goede gok is geweest. Alhoewel gokje; had natuurlijk de vorige eigenaar al gesproken. We zijn nu dik 10.000 km en een beurt verder dus dan wordt het allemaal wel wat duidelijker. Zoals verwacht zuipt hij als een maleier, maar niet substantieel meer dan de MPV deed. Zolang je tenminste maar een beetje rustig rijdt. De V6 met 230 pk wil natuurlijk wel als je zin hebt; maar dan haal je de 400 km op één tank LPG zeker niet. Al klinkt het blok dan wel heerlijk! Heel af en toe houdt de motor in; alsof 'ie een keer overslaat. Heeft mss met de gas-injectie te maken??
In januari verliep de APK en kwam de eerste echte test; en dat viel mee. Meteen een beurtje gegeven en het bleef beperkt tot remblokken rond om, remschijven achter en 2 nieuwe winterbanden achter. Al met al geen wereldschokkende zaken. Ondertussen had ik zelf of samen met onze garage al een paar kleinigheden opgelost; de ruitensproeiers voor deden het niet door een afgeklemde slang; kentekenplaatlampje vervangen en de stelnok van de achterruitenwisser goed gezet. De achterruitenwisser die op de klep zit bleef namelijk haken achter de (apart te openen) achterruit.
Ik moet zeggen dat de auto op winterbanden met 17" velgen iets comfortabeler is dan op het 18" zomerrubber. Verder is het een lekker lui rijdende en stille reisauto. Op slecht wegdek klappert en kraakt er wel eens wat; maar op de grote weg heb je daar geen last van en pruttel je met de V6 op weinig toeren lekker overal heen. De 5-traps automaat is natuurlijk niet wat ik in m'n bedrijfsauto gewend ben; maar hij voldoet; geen rare fratsen en je weet wat je er aan heb. En bij het stoplicht kun je leuk voor de dag komen; iedereen denkt wat een zware lompe bak (is ook zo) maar dan komen de 230 paarden goed van pas...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Chevrolet Captiva 3.2i | AUTOM | Executive | 4WD | NL-AUTO | 7 PERSOONS | LMV | ECC | AUTOMAAT |
- 2006
- 148.328 km

Chevrolet Captiva 2.4i Style 2WD 7PERSOONS nieuwe distributieriem nieuwe banden......
- 2011
- 183.517 km

Chevrolet Captiva 2.4i Style 2WD | Trekhaak | 7 persoons | Licht metalen velgen | Airco | Parkeersensoren
- 2010
- 191.301 km
Lezersreacties (0)
Reageren