Chevrolet Aveo 1.3D LT (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Aveo 1.3D LT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Fijne auto, voor weinig geld.
- 3.595 km
Mijn trouwe Mégane bleek een (kostbaar) probleem te hebben met de airco en met bijna 240.000km op de teller was het tijd om iets nieuws uit te zoeken. Criteria waren: 5-drs, comfortabele stoelen, prijs en dat de nieuwe auto zuiniger (schoner) is dan de oude. Dat laatste omdat ik me al schuldig genoeg voel dat ik elke dag op en neer rijd naar werk en er gewoon vooruitgang moet worden geboekt met CO2 reductie.
Ik heb uiteraard gekeken naar leuke tweedehands Mégane of een Ford Focus(jonger dan 4 jaar en niet teveel kilometers). Dan zag ik echter bedragen die nog behoorlijk hoog uitvallen. Toen ik dus voor dezelfde prijs een nieuwe, zuinige en redelijk ruime Chevrolet Aveo kon aanschaffen was ik verkocht.
Daarbij spelen ook de gebruikskosten mee: tot 2014 geen MRB levert me in 16 maanden ongeveer €1500 besparing op. De verzekering is een paar tientjes goedkoper per maand. En dan nog zuiniger rijden ook. Zo heb ik in ieder geval de forensentaks alvast gedekt voor 2013...
Deze auto heeft voor de prijs een zeer nette uitrusting: airco, bluetooth handsfree met ingebouwde microfoon, ABS en ESP, elektrische ramen voor en achter, cruise control (hoewel dat tegenwoordig redelijk standaard lijkt in deze klasse), comfortabele stoelen en behoorlijke ruimte in het passagiersgedeelte.
Natuurlijk is het ook niet perfect: bagageruimte is niet al te groot (wel een slimme plank), geen mistlampen, geen lichtsensor, geen regensensor. En zo zijn er nog zo wat van die gemaksdingetjes waar ik aan gewend was in de Mégane. Maar zeker geen dealbreaker.
Rijgedrag is behoorlijk. Bochten gaan soepel. Het sturen gaat wel heel licht en soms is dat op de snelweg wat minder. Nu de motor goed ingereden begint te raken is ook de power met optrekken en inhalen wat lekkerder. Ik mis wel nog iets aan kracht t.o.v. de 1.5 dCi van de Mégane (die volgens mij ook in de Clio zit).
De auto is redelijk stil. Vooral bij een constante 100 km/h hoor je motor nauwelijks (+/- 1900 toeren). Wel is er wat windruis, waarbij ik vermoed dat de onbedekte koplampen voor iets meer geluid dan nodig zorgen. De Mégane was dan ook wel een heel stille auto.
Verbruik ben ik aan het monitoren. Het opgegeven verbruik van 3.6 l/100km haal ik niet. Een tankbeurt kwam ik op 4.17, maar als ik meer stadskilometers rijd schiet het omhoog naar 4.4. Daarbij kan echter ook de brandstof verschil maken (welk tankstation); daar ben ik nog niet helemaal uit. Met veel snelweg en niet harder dan 90 km/h kan er nog wel wat van het verbruik af vermoed ik. Ik heb nog niet de bandenspanning gemeten. Die moet voor de Eco-stand op 3.0 bar staan en voor de comfort-stand op 2.4 bar. Dat zou ook nog flink kunnen schelen.
Ik heb het verbruik van de Mégane nooit echt gemeten op basis van tankbeurten en kilometerstanden. De boordcomputer gaf daar echter 4,6 l/100km aan na vele kilometers rijden (in de winter oplopend tot 4,8). Of dit accuraat is weet ik niet (fabrieksopgave was 4,5 voor mijn model), maar ik reed met de Mégane meestal 110 op de cruiscontrol. Met de Aveo houd ik hem liever op 103 om het verbruik lager te houden. Het lijkt er dus op dat het elkaar niet veel ontloopt. Desondanks is de Aveo belastingvrij en de Mégane niet (nieuwste model wel geloof ik). Ik verwacht ook dat de motor steeds soepeler gaat lopen en dat zou ik terug moeten gaan zien in het verbruik.
De Stop/Start functie vereist een goede inschatting van hoe lang je stil gaat staan. Als ik op de 'Afstand tot volgende tankbeurt' indicator afga kost het toch nog veel brandstof om de motor af te laten slaan en weer op te starten. Als ik de motor stationair laat draaien zie ik de beschikbare kilometers juist weer oplopen... Maar misschien is de werkelijkheid anders dan de weergave.
Al met al is het toch een behoorlijk voordelige auto. Ik heb wel eens naar de nieuwprijs van een Citroen C1 gekeken en met Diesel, 5-deurs, komt die gewoon duurder uit dan deze Aveo. En dan heb je er toch echt veel meer ruimte en comfort mee. Het kan dus geen toeval zijn dat ik ze de laatste tijd steeds vaker op de weg zie.
Ervaringen en toelichting op beoordeling
- 5.100 km
Weer wat kilometertjes verder en daarmee kan de ervaring wat meer worden toegelicht.
De auto rijdt nog steeds probleemloos, wat je uiteraard van een nieuwe auto met deze kilometerstand mag verwachten. De motor lijkt nu echt goed ingereden te zijn en toont wat meer kracht dan in het begin. Tijdens de eerste paar honderd kilometer klonk er nog een rauw geratel in de lagere toerentallen, dat is nu bijna weg.
Qua comfort voor dagelijks gebruik (+/- 125km per dag) nog steeds niets op aan te merken. De bestuurdersstoel kan heel precies worden ingesteld, net als het stuur, en de kwaliteit is prima. Ook tijdens een lange rit dit weekend geen klachten of pijntjes ontwikkeld.
(de score voor Comfort 1 ster verhoogd).
Qua gemak en comfort mis ik een paar kleine zaken:
- lichtsensor voor lampen (gekoppeld aan LED-dagrijverlichting)
- regensensor
- De knoppen voor de elektrische ramen moet je de hele tijd vasthouden om helemaal omhoog of omlaag te gaan. Bij de Mégane was ik gewend dat ik alleen maar iets langer hoefde vast te houden en dan ging het verder vanzelf.
- Het interieur is op sommige plekken gevoelig voor vingerafdrukken. Heb daarom altijd wat vochtige doekjes in de auto liggen.
Verbruik is inmiddels redelijk gezakt: 4,2 l/100km volgens de boordcomputer. Ben benieuwd waar de huidige verbruiksmeting op uitkomt. Bij een volle tank is de actieradius inmiddels flink hoger dan bij de eerste tanks: zo rond de 950km ipv 800km. Wel ging er laatst opvallend veel diesel in bij het tanken: 35,5 liter terwijl ik op basis van de kilometerstand 32,5 verwachtte. Desondanks was het verbruik nog ongeveer 4,4 liter per 100km. Even kijken wat er bij de volgende tankbeurt gebeurt.
Inmiddels heb ik ook de banden op de hogere druk 'Eco' gebracht. De druk is dan flink hoger dan de 'Comfort' stand: voorbanden staan nu op 3,0 bar i.p.v. 2,4; achter op 2,6 i.p.v. 2,4. Het effect op brandstofverbruik lastig te bepalen. Wel merk je dat de auto iets minder comfortabel rijdt (kuiltjes en hobbeltjes in de weg worden meer doorgebracht naar de cabine) en dat het bandenlawaai ook iets toeneemt.
Al met al nog erg tevreden met de aankoop.
Een jaar in gebruik
- 31.000 km
Na een jaar rijden in de Aveo 1.3D ben ik nog steeds behoorlijk content met de wagen. Het is misschien niet de meest sexy auto die je nu kunt kopen, maar hij is wel praktisch en voordelig.
Aan de Plus kant ben ik erg tevreden met:
+ Volledige uitrusting: Airco, Bluetooth handsfree, Elektrische ramen voor en achter, Cruise Control, ABS, Start/Stop, etc. Alles wat ik zocht.
+ Behoorlijk comfortabele stoelen. Een beetje hard, maar wel met goede vorm en ondersteuning. Ook bij grotere afstanden geen klachten. Bestuurdersstoel is helemaal verstelbaar (ook hoogte) en het stuur kan ook worden versteld.
+ Prestaties: het is natuurlijk geen racekar, maar bij het stoplicht ben ik toch zeer vlot weg. Voldoende power op de snelweg om snelheid aan te passen voor inhaalmanoeuvre.
+ Prijs: Het blijft gewoon veel auto voor weinig geld. Ik weet niet hoe de markt nu in elkaar zit, maar ten tijde van de aankoop was er geen andere B-klasse diesel die erbij in de buurt kwam.
+ Zitruimte: het is best een ruime B-klasser. Twee volwassenen kunnen achterin heel comfortabel zitten. Alleen bij in/uitstappen is het portier bij de voeten een beetje krap, maar daar heb je tijdens de rit geen last van.
+ Duurzaam: de auto is na een jaar nog erg mooi van binnen.
+ Verbruik: is heel redelijk, maar zie onder...
Aan de Min-kant ben ik minder tevreden met:
- Verbruik: OK dit is natuurlijk altijd relatief en subjectief. Gemiddeld over het hele jaar kom ik (volgens de verbruiksmonitor) op 4,48 l/100km (de boordcomputer geeft 4,2 l/100km aan). Lang niet slecht, maar afgaande op het opgegeven verbruik van 3,6 l/100km had ik beter verwacht.
Het verbruik is ongeveer 25% hoger dan de opgave en dat mag (na ANWB tests) geen verrassing meer zijn. Maar ik ben een zuinige rijder: veel snelwegkilometers die ik op cruise control rijd rond de 100 km/u. Snel doorschakelen, vroeg gas los, etc. Ik heb wel altijd de verlichting aan staan (zie hieronder). In het eerste jaar zit natuurlijk een periode van inrijden, winterbanden, koude (verwarming), warmte (airco) en allerlei ritjes: woon/werk, boodschappen, vakanties (bergen en Franse snelwegen).
- Ik mis toch de automatische verlichting. Nu heb ik het altijd aan staan. Een andere verbetering zou zijn: LED dagrijverlichting.
- Laadaansluiting: de USB-poort voor telefoon/MP3-speler levert te weinig stroom om het apparaat tegelijkertijd op te laden. Houdt wel de batterij van mijn telefoon op peil tijdens het navigeren.
- Een mooie plek om een telefoon vast te klikken. Het dashboardmateriaal is niet vlak, waardoor een zuignap niet goed werkt. Moet ik nog iets voor bedenken.
- Opbergvakjes: naast het dashboard zijn de meeste opbergvakjes open. Dat maakt het eenbeetje rommelig met dingen die ik liever niet in zicht heb.
- Bagageruimte: de koffer is niet super groot (kom van Megane). Afdoende voor de wekelijkse boodschappen, maar bij een weekje weg zijn twee koffers al snel teveel. Voor vakantietrips met max. twee personen geen probleem, want dan heb je de achterbank om nog wat kwijt te kunnen.
Zou ik de auto aanraden? Absoluut! Maar houd wel je eigen situatie in de gaten. Voor mijn dagelijkse reizen met veel snelweg is het een prima machien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.