Chevrolet Aveo 1.2 LS (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aveo 1.2 LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 6.001 km |
Eerste KM's
- 4.400 km
Met mijn vorige auto ben ik regelmatig terug geweest bij de dealer en ik heb daar ook vaak discussies gehad. Nadat de auto in de winter ook nog eens slecht startte was ik het beu en heb ik hem ingerolen op een Chevrolet Aveo 1.2 LS met 87PK. (De Aveo is er ook met de 1.2 Ecotech met 70PK. De 1.2 met 70PK vond ik zelf te traag gezien het gewicht van de Aveo.)
Toen ik deze Chevrolet aantrof bij de dealer was ik gelijk verkocht. Ik moest in het begin wel even wennen aan het zwarte dak.
De Aveo is een stille comfortabele auto. De stoelen zijn prima en de auto zelf is zeer gebruiksvriendelijk.
De bagageruimte is groot en er passen met gemak meerdere kratjes bier in. In het dashboard zitten veel opbergvakjes. Wat ik zelf handig vind is de (geen idee hoe je het moet noemen) kaartenhouder. Wanneer je bij de parkeergarage een kaartje ontvangt kun je dat daarin makkelijk kwijt zonder dat het er uit kan vallen.
De Aveo rijdt goed en comfortabel. Oneffenheden in de weg worden goed weggewerkt. De 1.2 motor heeft vermogen genoeg. De airco doet zijn werk goed maar is zeer lawaaierig en je merkt tijdens het rijden en aan het verbruik dat deze vrij veel vermogen vraagt.
De cruzecontrol is eenvoudig te bedienen.
De radio valt ietswat tegen. De FM zenders lijken wel te worden afgespeeld door een radio uit een Chevy uit 1979. Bij een MP3 CD loopt de radio vast nadat deze het laatste nummer heeft gespeeld. Een gewone cd draaien is geen probleem. Het menu van de radio is zeer uitgebreid.
Na 3100 kilometer diende zich een probleem voor. Tijdens het wegrijden bij een stoplicht kwam er een rare klik van het koppelingspedaal gevolgd door een irritant alarmsignaal. Het geklik bleef zich voordoen elke keer wanneer ik het koppelingspedaal gebruikte. De Aveo heb ik naar de dealer gebracht en tot mijn grote verbazing werd het probleem diezelfde dag nog verholpen. Het mechaniek van de koppeling was naar buiten geschoten en was onvoldoende gesmeerd. Het is jammer dat er een mankementje was ontstaan maar ik weet nu wel zeker dat de service ook na aankoop dik in orde is.
Ik heb nu de 4400 kilometer aangetikt en merk dat de Aveo wat aan het loskomen is. Het verbruik ligt rond de 1:13,5 (veel kilometers op de binnenwegen) en dat vind ik voldoende. Ik hoop wel dat de Aveo in de toekomst toch nog iets zuiniger wordt.
Ik blijf nog steeds met een big smile instappen. De Aveo is leuk vormgegeven en met de afwerking zit het ook wel goed.
Wat ik wel mis is een oerdegelijk reservewiel. (wat een dure optie is)
Voor de toekomst staat er gepland:
-remklauwen en trommels blauw maken.
-Kleine decals met de tekst Aveo op de achterpotieren aan laten brengen.
Na een half jaar
- 6.000 km
Ik heb de Aveo nu inmiddels een half jaar en ik moet zeggen dat ik het een zeer goede auto blijf vinden. Sinds ik de 5.800 kilometer ben gepasseerd merk ik dat de motor nu pas echt los aan het komen is. De Aveo reageert directer en lijkt vlotter van zijn plek te komen. Ook het verbruik is gunstiger. Ik rijdt nu 1:14,3 en dat vind ik gezien de omvang en het gewicht een prima score.
Na die 6.000 kilometer is er helaas ook een rammeltje ontstaan. Het is niks ernstigs maar wel een irritant geluid. De oorzaak is snel gevonden want de ringen om de luchtroosters zijn de boosdoeners. Daarnaast ben ik ook nog terug geweest naar de dealer omdat het rubber losgekomen was van de deur aan de bestuurderskant. Gelukkig is dit netjes, snel en onder de garantie hersteld.
Het menu van de radio heb ik op mijn gemak eens doorgespit toen ik hoorde van een Cruze waarbij de claxon afging wanneer deze met de sleutel vergrendeld werd. En zoals ik vermoede bij de Aveo kan dit dus ook.
Ondertussen zit er ook een rammeltje in het interieur. Dit komt van de ringen rondom de luchtroosters.
Op naar de 10.000 kilometer.
Wintercheck + Storm
- 6.001 km
Afgelopen maandag voor het eerst gereden met de Aveo tijdens stormachtig weer. Waar mijn vorige auto een speelbal was van de wind bleef mijn Aveo koersvast. Een windvlaag die je van de zijkant krijgt voel je nauwelijks. Ook het windgeluid viel me alles mee, je hoort wel iets maar het komt niet echt boven het geluid van de auto zelf uit.
Ik ben heel benieuwd hoe de Aveo straks met de sneeuw omgaat.
Vandaag heb ik de wintercheck laten uitvoeren. Na een half jaar ben ik toch benieuwd hoe de Aveo er voor staat (en ik wilde die Chevrolet muts). Wat daarbij opviel was dat de Aveo geen olie of koelvloeistof heeft verbruikt. Voor de rest was het denk ik een slechte zaak geweest als er een aantal mankementjes aan het licht waren gekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.