BYD Sealion 7 Excellence AWD (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sealion 7 Excellence AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
De eerste kilometers
- 1.300 km
Week 34 was het dan zo ver, de uitlevering van de Sealion 7 bij Louwman in Meppel.
Omdat de kilometerstand van Mazda CX60 in rap tempo opliepen mocht ik van mijn werkgever op zoek naar een nieuwe auto met als voorwaarde ‘volledig elektrisch’ .
Op mijn lijstje stonden de Polestar 2/Audi Q4/Skoda Enyaq en de Cupra Tavascan. Op papier had de Polestar 2 de beste cijfers dus eerste proefrit volgde in deze auto. In vergelijking met de Mazda was het rijden in deze auto een hele verademing. Geen schokkende rijgedrag en rare bijgeluiden en heel stil. Grootste nadeel van de Polestar is de binnenruimte. Je zit wel echt in de auto maar door de hoge middentunnel voelt het wat benauwd aan. Ook is het voor de derde persoon achterin niet prettig zitten door de (nutteloze) middentunnel en met drie groter worden de kinderen nog niet razend enthousiast. De Polestar 4 viel af omdat deze domweg te duur is.
Dan ook nog maar een proefrit in de Cupra. De demo auto was een VZ uitvoering en de blauwe binnenbekleding, matige head up display en wazige achteruitrijcamera stonden me ook niet echt aan.
Toen begon mijn schoonvader over een BYD en of dit niet wat voor me was. Op de terugweg van Zwolle bij Meppel toch even gestopt bij Louwman en daar stond een nieuw model, Sealion 7. De auto viel me niet tegen en qua grootte en looks vergelijkbaar met de Polestar 4 die vanwege kosten niet op mijn lijstje stond. Je hoort altijd van iedereen Chinese rommel dit en dat maar qua degelijkheid steekt de Sealion beter in elkaar dan de Mazda. Uiteindelijk een week later een proefrit gepland in Meppel met AWD versie. De proefrit maakte ons enthousiast. Stil, bloedsnel en een zee aan binnenruimte (zowel voor als achterin). Enige mindere aan de Sealion irt de Polestar is de zithouding achter het stuur. Voor mijn gevoel zal de stoel nog wat verder mogen zakken..
Op mijn verzoek heb ik de dealer gevraagd om de auto nogmaals een dag te rijden. Ook dit was geen probleem en zo geschiede. Uiteindelijk tijdens deze rit alle nodige piepjes (snelheidswaarschuwing) en gezichtscamera uitgeschakeld en de zithouding beter voor elkaar gekregen dan tijdens de eerste proefrit.
Uiteindelijk die dag de knoop doorgehakt en is de auto besteld. Er valt bij BYD alleen een model te kiezen en kleur, meer niet. Het is een zwarte AWD versie met 91kw accucapaciteit geworden.
In de afgelopen drie dagen de eerste 1300km met de auto gereden en kan ik alleen maar vergelijken met de ervaring van de CX60. Rijden gaat lekker stil en heel soepel. Dit is echt niet te vergelijken met de CX60. Waar de Mazda allerlei (irritante)rare rijgeluiden had vanuit de aandrijflijn of de ophanging hoor je nu gewoon niets. Ook het nemen van een drempel kan weer normaal zonder dat de auto van achter gelanceerd wordt. Dat is toch echt wel een genot. Daarnaast zoef je weg als je het rijpedaal in drukt en zoef je weg, ongeacht hoe hard je rijdt. CX60 was geen slome jongen maar de BYD is echt absurd snel🤪
Het is alleen even ‘wennen’ dat je bij elke start eerst de snelheidswaarschuwing en bestuurderscamera uit moet zetten. Doe je dit niet dan blijft de auto maar piepen en aangeven dat je je moet concentreren op het rijden of 2km te hard rijdt. Wel prettig dat hier een snelkoppeling boven in het scherm zit waar je ze aan of uit kan vinken.
Het enige wat de CX60 beter voor elkaar had waren de adaptieve koplampen waarbij je in het donker eigenlijk altijd wel probleemloos met groot licht kon rijden zonder tegenliggers te verblinden. Dat heeft de BYD nu net weer niet maar is niet iets om de auto om te laten staan.
Dan natuurlijk het punt waar iedereen het altijd over heeft is het ‘rijbereik’ van een EV. Natuurlijk is het prettig als je zo ver mogelijk komt met een EV op 1 acculading maar daar heb ik de auto niet op geselecteerd. Zuinig is de BYD ook niet maar dat zal grotendeels ook wel te maken hebben dat we niet keurig 100 op de rechterbaan rijden en de auto 2400kg leeg weegt. Met de Mazda kwam ik met een volle acculading en brandstoftank ook niet veel verder dan 450km. Zowel met een EV als plug-in neemt het verbruik nu eenmaal toe als je wat harder rijdt. Omdat ik momenteel veel werkkilometers rij (circa 1900km/week) betekende het dat ik met de CX60 ook elke dag aan de pomp stond.
Dat hoeft nu niet meer omdat ik ‘‘s morgens met een volle accu vertrek en ‘s middags ook weer met een volle accu vanaf mijn werk. Zowel thuis als op mijn werkplek staat er dus een laadpaal. Geen laadstress dus.
Eerst de komende tijd maar eens kilometers maken om een beter oordeel over kwaliteit en betrouwbaarheid te kunnen geven. Ben benieuwd hoe de auto zich hierin bewijst.
Wordt vervolgd….
De eerste 10.000km
- 10.000 km
Na circa vijf weken zijn de eerste 10dz kilometers gereden met de BYD en kan de auto beter beoordeeld worden, op in mijn ogen plus en min punten.
Over het algemeen bevalt de auto zeer goed en rijdt gewoon in bijna alle punten beter dan de vorige Mazda CX60. Geen gekraak en of een schokkende aandrijflijn maar gewoon een soepel rijdende auto zoals het hoort. Grootste pluspunt vind ik nog steeds de rust en de soepelheid van de auto. Kan wel wennen wat dat betreft aan het elektrisch rijden.
Wat zijn dan de minpunten;
- dat de acc niet boven de 150km/h per uur werkt en je dus zelf het rijpedaal moet indrukken.
- het is onze eerste volledige electrische auto maar volgens mij is het stroomverbruik vrij fors. De boordcomputer geeft nu 26kw/100km aan en bij 100% vol circa 460km actieradius. Moet daarbij wel vermelden dat we lekker vlot rijden om het zomaar te zeggen en niet de snelheid maar aanpassen omdat we nu in eens electrisch rijden. Onlangs met de auto nog even op de Duitse autobahn gezeten en gemiddeld 180gereden en is het verbruik ook wel 34kw a 35kw per 100km. Bij lange afstanden moet je je dan afvragen of hard rijden dan nog wel loont. Wel rijdt de auto, ook bij hoge snelheden nog steeds lekker rustig, erg prettig. Rijden we rond de 100-120km/h daalt het verbruik wel naar circa 20kw/100km.
Intussen ook twee keer aan de snellader gestaan. 1x bij een 175kw paal en 1x bij een 300kw paal. Bij de 175kw paal laadde de auto ook met max 175kw, bij de 300kw paal piekte de auto met 200kw laadsnelheid. Zelfs van 80 tot 100% ging het nog met bijna 100kw laadsnelheid. We hadden de auto bij 32% ingeplugd en voordat het eten geserveerd was de auto al geladen tot 94% in 26minuten tijd. Dat ging vlotter dan ik van te voren had gedacht. Verder gaat het laden aan de thuislader prima.
Verder geen bijzonderheden tot nu melden en doet de auto wat hij moet doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BYD Sealion 7 Comfort 82.5 kWh | Panoramadak | 360 graden camera | 482 KM WLTP |
- 2025
- 15 km

BYD Sealion 7 Comfort 82.5 kWh 482 km | Stoelverwarming | 360 graden camera | Android auto Apple Carplay |
- 2025
- 100 km

BYD Sealion 7 Comfort 82.5 kWh | Origineel NL | Panoramadak | BTW Verrekenbaar |
- 2025
- 19.750 km