BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009) #3

autoreview

BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive23i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16.496 km
KM-stand laatst48.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geschikte roadster voor een roadtrip

  • 20.700 km

De aanschaf

Enkele weken terug mijn Megane CC ingeruild voor een BMW Z4 roadster. Ik had de CC inmiddels 9 jaar tot volle tevredenheid in mijn bezit. Echter ik wilde graag een sportievere 2 zitter. Deze moet wel een klassiek uiterlijk met lange motorkap hebben. Zo kwam ik bij de Z4 terecht. De CC was licht getuned naar 216 Nm / 152 pk. Ik wilde nu minimaal 240 Nm/ 200 pk en daarom leek een S-drive 23i zescilinder de beste keuze. Ik vond er één uit 2009 met een lage kilometerstand, véél opties en een net uiterlijk + interieur.

Roadster

Volgens Wiki is een roadster een auto zonder dak en zijramen, een gestripte cabriolet dus. De Z4 (tweede model) is eigenlijk een Cabriolet-Coupé met aluminium klapdak. Met opgeborgen dak en ramen omlaag wordt het een roadster.

Bagagemogelijkheden

Zo'n nieuwe Z4, net voor de vakantie gekocht, moet worden uitgeprobeerd tijdens een roadtrip met mijn zoon als navigator en i-drive wizzard. Schijnbaar probleem lijkt de bagage. In de Megane CC ging 190 liter "onder het netje" en op de achterbank in een roadbag nog eens 176 liter. Dat is samen 366 liter kampeerspullen. De Z4 kan 180 liter in de achterbak kwijt en achter de stoelen kan een roadbag met 60 liter, tesamen 240 liter. We hebben dit opgelost door een kleinere tent en geen kampeerstoelen mee te nemen. Gelukkig is mijn Z4 met het optionele "opbergpakket" uitgerust waardoor er extra mogelijkheden zijn om kleine dingetjes (kaarten, zaklantaarn, i-pods e.d.) op te bergen.

Roadtrip

In 7 dagen tijd hebben we 10 landen bezocht, circa 20 grensovergangen, 4000 kilometer gemaakt en ongeveer 20 bergpassen gereden waaronder Alpe d'Huez (F), Stelvio (I), Flüela (CH) en Silvretta (A). Ook hebben we enkele rondjes op het circuit van Monaco gereden. Minimaal 75% van de tijd open gereden, soms regende het zo hard dat het dak dicht moest. Wat positief opvalt is de trekkracht van de motor in de tweede versnelling (handbak) bij een stijgende S-bocht. Hij sleurt omhoog. Bij dit soort bergpassen schakel ik de sportstand in en incidenteel sport+.

Brandstofverbruik

Thuisgekomen staat op de Journey Computer dat we over 3880 km gemiddeld 8.0 liter / 100 km hebben verbruikt. Ik heb voornamelijk RON 95 en soms E10 getankt. De gemiddelde snelheid is 73 km/uur geweest. Hierin zitten zowel dorpen, bergpassen als Autobahn. Ik ben tevreden omdat ik verwachtte dat zo'n 2.5 zescilinder meer zou gebruiken dan de 2.0 viercilinder van de Megane en dat blijkt ongeveer hetzelfde te zijn. (Laatstgenoemde klopt overigens met de fabrieksopgave want beiden zitten op ongeveer 198 g Co2/km).

Conclusie

De Z4 is een geschikte roadster voor een roadtrip indien je maar primitief kampeert of in hotels gaat slapen. Rijplezier is volop aanwezig.

Twee jaar en twee roadtrips verder

  • 48.000 km

Die roadtrip in 2014 naar Monaco was zo'n succes dat we dit herhaald hebben. In 2015 zijn we via de Pyreneën naar Andorra gereden. In 2016 was het doel Pontedera (nabij Pisa, Italië) waar het Piaggio (Vespa) museum werd bezocht. De Z4 heeft het geweldig gedaan. Wel is een kunststof scharnier van de afdek klep in de kofferbak gebroken. Ik was even bang dat we daardoor verplicht met dicht dak moesten rijden maar gelukkig kon het met touw ! worden gerepareerd. Thuis gekomen het scharnier met metalen schroeven verstevigt.

Problemen

Ook is inmiddels een achterlicht-unit vervangen (breuk in printplaat), kosten 433 Euro. De grootste tegenvaller was een klap-dak reparatie. Inkomend regenwater had de elektromotor laten corroderen waardoor er steeds alarmen op de boordcomputer kwamen. Het dak werkte nog wel (maar af en toe ook niet), Omdat ik het betrouwbaar wilde hebben i.v.m. buitenland-vakantie toch maar laten repareren. Hiervoor kon ik 1452 Euro afrekenen.

Differentieel

Ook begint het differentieel luidruchtig te worden. Ik heb een BMW-dealer hier naar laten luisteren (de Z4 een dagje ingeleverd). Hij zegt dat het een bekend kwaaltje van de E89 met 2.5 liter motor is. Een lichte "tekening" op de flanken van de tandwielen, meestal beginnend vanaf 40.000 km. Zijn advies is om gewoon door te rijden en niet het differentieel te wisselen of te reviseren. Het betreffende geluid schijnt zelden tot schade te leiden. Ik vind het geluid echter wat afbreuk aan het rijgenot doen.

Brandstof

Benzineverbruik zit gemiddeld op ongeveer 1 op 11,5 km. Daar kan ik mee leven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.