en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive23i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 119.500 km |
Tsjaa, het is al 20 jaar een droom voor me; een 2-zits roadster cabrio als tweede auto puur en alleen voor de fun. Ik begon eerder dit voorjaar mijn concrete zoektocht en ik ben er altijd vanuit gegaan dat het een Mazda MX-5 zou worden. Een vriend van me had net als tweede auto ook een Mazda MX-5 gekocht dus daar kon ik al mooi een eerste ervaring mee opdoen.
Eerlijk is eerlijk, dat is een heel fijne auto met echt het roadster-gevoel waar ik naar op zoek ben. Lekker licht, directe manier van schakelen en heerlijk te "plaatsen" in de bochten. Maar, met mijn postuur (1.88 meter en wat breedgeschouderd) vond ik het wel wat krap aanvoelen.
Naast mijn droom om een roadster cabrio te hebben, wilde ik eigenlijk ook nog het liefst een 6-cylinder rijden. Dat is toch echt voor mij de ultieme motor om te kunnen bezitten en rijden. Voor mij bleef er dan nog maar een optie over en dat is een BMW Z4.
Uitgebreid gezocht naar de juiste uitvoering. Voor mij zijn een absolute must sportstoelen, handbak, lichte lederen bekleding, Navi-systeem, en climate control. Ik vond een heel mooi exemplaar die door een particulier werd aangeboden met de basis eigenschappen die ik zocht. Nu ben ik gek van auto's, maar deze eigenaar was werkelijk perfectionistisch. De auto was werkelijk in nieuwstaat. Nieuwe banden en met nieuwe originele breedteset lichtmetalen wielen, binnen- en buitenkant volledig professioneel gepoetst, grote beurt net gehad, en zelfs de BMW emblemen op de auto had hij vervangen omdat de oude wat "lelijk" waren geworden.
De proefrit bevestigde het positieve gevoel; de auto reed zalig, de motor pakte mooi en soepel op, geen kraakjes en piepjes in het onderstel of in het interieur, schakelde uitstekend en wat klinkt zo'n 2.5 liter 6-cylinder van BMW toch heerlijk! Na een goede onderhandeling in de dagen die erop volgden kwamen we eruit en stond de auto een paar weken later voor me klaar om te worden opgehaald. Alle documentatie volledig aanwezig, incuslief een hoes voor de winter (ik kan de auto kwijt in de eigen garage), een druppellader voor de accu voor tijdens de winterstalling, een onderhoudsset en de oude (verwijderde) BMW-emblemen in een meegeleverd doosje.
Ik heb de auto nu een paar weken in het bezit en door het mindere weer er pas zelf 500-km mee kunnen rijden. Het dak opendoen is een feest en als de motor aanslaat komt hij met een heerlijke brul tot leven. Mijn eerste ervaring is bijzonder positief en hoewel dit destijds de "basis motor" was, heb ik geen seconde het gevoel dat ik power mis. Ik vind het juist heerlijk dat de motor volledig atmosferisch is en niet over een turbo beschikt, maar dat is uiteraard persoonlijk en voor iedereen weer anders. De auto is meer dan gemiddeld snel en de brul uit de uitlaat nodigt uit tot wat hoger in de toeren te rijden dan dat goed is voor het verbruik. Maar goed, het verbruik kan me eerlijk gezegd niet schelen want daar heb ik de auto niet voor gekocht.
Is er iets dat tegenvalt? Het enige dat tegenvalt is de aanwezige audio. Het hoeft echt geen topinstallatie te zijn, maar wat er door BMW is gemonteerd is echt wel bijzonder minimaal. Het lijkt bijvoorbeeld dat je tweeters hebt ter hoogte van de buitenspiegels (de roosters zitten er), maar er is geen tweeter achter gemonteerd. Dit is eenvoudig op te lossen uiteraard en dat zal ik ook nog gaan doen. Niet zo zeer omdat het van belang is als je open rijdt, maar als je een wat langer stuk onderweg bent met de kap dicht (wat ik vorige week was; 200 km snelweg) dan wil je tenminste wel normaal muziek kunnen luisteren. Maar goed, dit is echt geen halszaak.
Ik zal de komende weken zoveel mogelijk lekker open rijden en als het gewaardeerd wordt regelmatig een update plaatsen.
Nou, we zijn nu 2 maanden onderweg dus leek me leuk een korte update te plaatsen hoe die maanden zijn bevallen. Nou, prima kan ik wel zeggen. Ik zit gewoon continu met een brede glimlach achter het stuur! Ik heb al een paar mooie ritten achter de rug en komend weekend een tripje naar Zuid-Limburg in het verschiet.
Ik ervaar het toch als een enorme luxe om met mooi weer mijn Mazda CX-5 te kunnen laten staan (ook een meer dan prima auto; zie andere review) en dan met de sleutel van de Z4 de "kap" op afstand te openen om daarna die 6-cylinder wakker te maken die dan met een zware brom zijn keel openzet.
Even de tijd nemen om de auto goed warm te laten worden en als de olietemperatuur dan rond de 100 graden aangeeft, het gaspedaal verder in te trappen en em de sporen te geven. Heerlijk hoe die motor in de toeren klimt met een zalig geluid erbij waarbij de auto lijkt te willen zeggen "ja, laat me los!"
Ik ervaar de auto echt als een heerlijke cruiser, want ook met rustiger rijgedrag rijdt de auto heerlijk. Het is een comfortabele reisgenoot; een lekkere diepe zit in die hele fijne sportstoelen (altijd doen!) en de handbak schakelt prima. Ben voor het rijgenot blij dat ik niet de automaat heb gekozen hoewel ik me wel kan voorstellen dat je daar sneller mee kunt accelereren.
Valt er dan nog wat negatiefs op? De aflegruimte voor spulletjes rondom de "cockpit" is nou niet overdadig. Ik merk dat ik nu meer spullen in mijn deur leg die ik normaal gesproken in een armsteun zou opbergen. Achter de stoelen kun je uiteraard ook wel wat kwijt, maar dat is tijdens het rijden wat minder makkelijk te bereiken.
Oh ja, en dan de ervaringen met de audio. Ik ben het eens met een aantal eerdere reacties dat als je voornamelijk open rijdt, de audio in principe wel volstaat. Wat ik wel echt mis is bluetooth audiostreaming en voor mijn gevoel wil ik toch meer eruit halen. Ik ga dus toch voor aanpassing van alle speakers, het plaatsen van tweeters (achter die kapjes zit nu niks), inbouw van een DSP, Apple Carplay (kan ik netjes navigeren met Google-maps of Waze), en een sub. Alles uiteraard uit het zicht en netjes weggewerkt. Zal na de winterslaap worden; dus volgend jaar maart ga ik het aanpassen. Tzt zal ik dan de fotos plaatsen en mijn ervaringen delen.
Ik heb besloten deze auto nooit meer weg te doen, want voor mijn gevoel wordt het niet leuker gezien de uitvoering, de 6 cylinder en de staat van mijn auto. Enkel in de zomer mee rijden, in de eigen garage parkeren en in de winter onder een hoeslaken.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.