BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive35is Executive |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 193.854 km |
Eindelijk een roadster
- 123.000 km
Het is natuurlijk een beetje een cliché verhaal: kids groot en je wilt iets anders dan een people mover. Maar dan ook weer niet een standaard auto waar het dak af gehaald is. Nee iets leuks: een roadster. De voorkeur ging uit naar de nieuwe MX-5. Maar mijn 1m93 lange lijf kon er geen vriendjes mee worden. Jammer, want pure fun zonder een overdaad aan PK's.
Over bleven de SLK350, de Z370 en de Z435is.
SLK viel af vanwege te weinig "beleving". De Z370, een heerlijk lomp beest, vanwege lelijke en rumoerige softtop (en m'n vrouw die 'em erg lelijk vond). Dus de Z4 was de roadster to get.
En dan wilde ik geen zwarte, geen blauwe en geen grijze. Ik wilde een witte met rood leer. Yes! In 't echt veel mooier dan op plaatjes.
Gevonden!
- 123.000 km
Een wit/rode die z'n carrière heeft begonnen in Noord Italië. Brescia om precies te zijn. 1e eigenaar. Dealer onderhouden. 123.000km op de klok. Timmelsjoch en Stelvio nog in het navi geheugen!
Telefoontje met de Italiaanse BMW dealer en de verkoper die deze Z4 heeft geleverd geven de doorslag.
Kostbaar puntje voor de aflevering: injectoren en (omdat het dan toch open ligt) bobines, want het blok loopt wat rukkerig. Maar we komen eruit en de Z4 is van ons.
En dan begint het wachten op de lente. Of een paar mooie winterdagen. Helaas in deze tijd van global warming heeft deze winter nog behoorlijk wat sneeuw en ijs ellende in petto. De Z4 staat to april nagenoeg stil.
Eerste trip: dagje Eifel / Luxemburg
- 125.000 km
Uiteraard wel wat gereden in Nederland. Maar zeg nou eerlijk.....weinig bochten en dan vaak max 60km/u. Om te janken, toch?
Dus een tripje naar de Eifel met overnachting in stad Luxemburg.
Snelweg naar Aachen, waarbij de Z4 gewoon comforabel is.... en dan......bochten....!
De Z4 kan z'n lange benen strekken. En ook op de kleine weggetjes is de maximum snelheid veelal hoger dan ik kan/durf te rijden.
Ook het ontdekken van de verschillende standen van motor en onderstel.
Gewoon "drive" en "comfort" maken van de Z4 een bullige cruiser. Comfortabel en het gaspedaal diep intrappen om vaart te maken. Schakelen gaat smooth. Toerental komt nauwelijks boven de 2500 uit.
Maar je kunt ook naar de sportstand qua motor. Dan wordt alles wat vlotter. Iets directere gasrespons. Iets meer toeren. Comfy veer/demping.
En dan de sportstand. De bak schakelt direct 2 versnelling terug. Het onderstel wordt "hard". Gas intrappen geeft direct een schop onder je kont. De overboost geeft 500NM en de Z4 krijst naar de 7000tpm, rammend door de versnellingen, terwijl de 255/30R19 achterwielen naarstig naar tractie zoeken. Wat een beest....
Zo volgen nog wat meer trips naar Eifel en Luxemburg.
Wat opvalt is dat de Z4 niet erg dorstig is. Op de snelweg bij 130/140 is het 1 op 12. Met bochtjes 1 op 10.......
tot RFT or not RFT?
- 141.000 km
Met zoveel PK's en koppel worden de achterbandjes opgevroten alsof het niks is. Nu zijn er vele discussie of RFT (run flat tyres). Wel of niet. Wegligging. Comfort. Noodzaak. Etc.
Ik heb gekozen voor de originele RFT banden van Bridgestone. De reden hiervoor is erg simpel: ik heb al 2x een schroef/bout mogen vangen. En dan is het fijn dat je gewoon door kunt rijden naar huis (of ergens anders veilig) om de band te pluggen of te vervangen.
Alpen!
- 152.000 km
Afgelopen jaar is er niks gekomen van Alpien rijden. Nu dus wel.
Met de oudste zoon een trip gepland via de Vogezen en de Franse Alpen.
Helaas slaat het "noodlot" toe al in de Vogezen. Een stuk rotswand valt vlak voor ons op de weg en de rechterachtervelg is kapot (dankzij de RFT band toch noch naar Colmar kunnen rijden). Nieuwe velg besteld en gemonteerd (kostte wel 3 dagen...) en verder. Een groot stuk van de RGDA gereden. En dat is een genot met de Z4. Maar wel in de "sport stand". Anders is het te gezapig (maar nog steeds vlotter dan de leasebak vloot).
Er is heerlijk te rijden met temperaturen onder de 10 graden.
En op pad zijn met je oudste zoon is natuurlijk altijd geweldig.
In de loop van de trip ontwikkelde zich een tik in het linkervoorwiel. Inspectie leverde niks op, maar geen fijn geluid. De dealer kon later ook niks ontdekken.
Alpen! (Zwitzerland,,,,)
- 156.000 km
De Z4 heeft een beurt gehad en z'n APK. Niks aan de hand en niet te prijzig.
De weersverwachting is "lastig"....Zowel in het zuiden als in het oosten is het hommeles. Alleen Zwitserland lijk redelijk. Daarom dat mooie land een aantal keren doorkruist. Ik heb er 4 jaar gewoond en weet wel wat leuke plekjes. o.a. Sustenpas 3x wat geen straf is overigens.
Ook hier toont de Z4 z'n reiskwaliteit. Heen via Rintall (bij Kaiserlautern) en dan door naar Luzern. 1 op 12. En bij zo'n 13 graden. Gaat prima.
De ruitensproeier heeft kuren. Even wat doen en dan niks. Contact uit en weer aan: prima functioneren. Lastig.
Ook het getik bij de voorwielen speelt weer op. Wat is dat toch?
Heel erg laat in 't seizoen,,,.
- 158.000 km
Ik had tijd en het weer was fris, maar stabiel.
De Z4 opgestart en dit gereden: Silvretta, Timmelsjoch, Grödner, Pordoi, Sella, Fedaia, Giau, Staller Sattel, Grossglockner (2x) en Hahntennjoch.
De Z4 was wederom de goede reisgezel.
Op de GG had ik een schroef in m'n rechter achterband. Een veilige plek opgezocht, met een veter geplugd en lekker verder gereden.
Begin November weer thuis. Wat een genot!
tiktiktiktik
- 163.000 km
Het getik wordt erger. Via mijn "bandenboer" en 2 BMW dealers, is het euvel gevonden èn verholpen. Het waren ondeugdelijke/versleten wielbouten. Vervangen en klaar....
De Z4 is klaar voor het volgende avontuur. Motor, bandjes, service...alles is klaar.
Corona gooit mogelijk roet in 't eten. We gaan het meemaken.
conclusies toch nog toe,,,.
- 164.000 km
De Z435is is nu bijna twee en een half jaar bij ons.
De kilometerstand gaat richting 165k, waarvan wij ruim 40k zelf hebben gereden.
Het is een buitengewoon onpraktisch apparaat. Geen ruimte in de kofferbak. Belachelijk onoverzichtelijk. Lomp qua rijgedrag. Niet echt comfortabel. Prijzig in reparaties. Hoog (achter)banden verbruik
Maar onweerstaanbaar voor roadtrips. Op de snelweg behoorlijk comfortabel. In de bergen enorm veel fun. De looks zijn super met de lange motorkap en kort kontje. Bulten koppel. Bulten vermogen. Geweldige sound.
Deze Z4 is een cruiser. Geen racer. Kan heel erg hard. Maar is geen bochtentijger. Alle Porsches laten de Z4 in 't stof bijten. Dus....cruisen is het motto.
Wat mij betreft een blijvertje. Ga er met plezier 25k per jaar bij zetten!
Relaxed Provence met vrouwlief
- 181.000 km
Heerlijk weekje cruisen met de missus.
Via de snelweg naar Dijon en dan oostelijk van de A7, binnendoor naar het zuiden. Supermooi. Via de Mont Ventoux verder naar de Provence, waar we heerlijk een paar dagen hebben rondgereden: lavendelvelden, Gorges dus Verdon, Éze, Nice. Via de Ardeche weer naar het noorden en naar husis.
En doorrrrrrrr!
- 175.000 km
Weer een trip met zoonlief door de Franse Alpen.
Eerst de RDGA en dan Gorges des Daluis en Gorges des Cian.
Geweldig. Terug omhoof via Lac de Serre Poncon en Colle de la Croix Fer.
Doorsteker naar Zwitserland en (helaas) weer naar huis.
De eerder genoemde "tik" is simpel opgelost: een frictieschijf (minder dan een mm dik) tussen velg en flens. Schijnt bij de M3 gebruikelijk te zijn. Maar Z4's met deze kilometerstanden zijn vrij zeldzaam en dus niet aan gedacht. Heerlijk om dat niet meer te horen en geen zorgen over te hebben.
Ander kosten:
Schokdemper rechtsvoor lekte. Dus vervangen van beide voordempers. Doordat dit de actieve dempers zijn was dat vrij kostbaar (1400€).
De klepdekselpakking was gaan zweten. Niet duur om te vervangen maar ook het blok heb ik laten schoonmaken. Dat kostte meerder uren.
Eindschakelaar van de kap. Af en toe haperen tijdens sluiten. Dat wil je niet. Laten vervangen (35€ met 150€ uurloon).
Laat in het jaar
- 183.000 km
Eind oktober nog weer op pad met zoonlief.
Fris maar helder.
Eerst naar de Grossglockner. Volop sneeuw maar met schone droge weg. Wat wil je nog meer? Perfect!
Dan door naar de Dolomieten.
Giau, Fedaia, Pordoi, Sella, etc.
Wat een genot.
Stelvio, via Albula door naar Sankt Moritz (slapen).
Door naar Oberalp, Susten, Grimsel, naar Bern (slapen) en via Zwarte Woud weer naar huis.
Teller staat nu op 187.000km.
En weer door!
- 193.854 km
Vandaag ruitensproeierpomp vervangen. Diepte investering van €52. Dat is te overzien.
Planning dit jaar is nog 2 trips.
Met de missus naar Toscane. in 3 dagen heen en idem terug. Daar komen vast onderweg nog wat leuks tegen. En dan ter plekke lekker flaneren.
En met zoonlief via het Massif Central naar de Pyreneeën (west - oost) en dan via de RDGA met afsteker naar Turijn - Colle del Nivolet en Milaan weer naar huis.
So far so good. Op naar de andere kant van de 2ton.
To be continued!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.