BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009) #2

autoreview

BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive23i Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Z4 23i introduction

  • 14.887 km

Ik veel auto’s gehad, waaronder veel Saab’s, de laatste 3 cabrio. Toen mijn laatste 9-3 cabrio aero hirsch de 150.000km passeerde, vond ik dat het tijd was voor iets nieuws. Maar wat? Weer een nieuw(re) 9-3? Nieuwe neus, nieuw dashboard, mooie tune-bare V6 Aero motor, maar toch dezelfde auto, plus de onzekerheid van (toen) Saab’s toekomst.

Na het maken van een keuze uit vele kandidaten zag mijn short-list er als volgt uit:

Alfa Romeo Spider: Prachtige auto, design en geluid, maar restwaarde en betrouwbaarheid op termijn niet zeker. Wel een exclusieve auto die je niet veel ziet.
SLK: minimaal V6 kiezen, strak design, maar ik worstel met het imago. Bovendien ben ben ik eerder bij inruil op een gebruikte SLK niet teruggebeld door de MB dealer R’dam, dus waarom zou ik weer in de showroom komen voor een nieuwe? Sorry Mercedes, jullie hebben het verbruikt bij mij.
Eos: wel een V6 maar niet spannend genoeg.
Mini, Audi A3 en BMW 1 cabrio: mooie auto’s voor dames boven de 40 in het Gooi en omstreken…
Ford Mustang convertible: ja, en dan de V8! Als ik puur emotioneel zou kiezen zou het deze worden. Dit geluid is fan-tas-tisch toch? Afwerking dash en eenvoudige dak zijn een min, evenals maandelijke lasten en restwaarde.
Audi A4: mooi maar gedateerd, nieuwe A5 erg mooi maar de V6 met veel opties onbetaalbaar. TT is een goede 2e keuze voor mij, erg mooie lijnen en goede afwerking.
Volvo C70: model kan ik niet aan wennen, slanke neus en dikke kont. Ik vond (toen) het oude model mooier. De kunststof bagageklep voelt niet zo degelijk aan en de kofferbak sluit niet elektronisch, waardoor je deze dicht moet “gooien”. Jammer dat het interieur zich niet onderscheidt van een S40/V50. wel een fijne vijfcilnder T5, maar iets te incognito naar mijn smaak.
Chrysler Crossfire cabrio: mercedes techniek, dik geluid, plastic dash en groot stuur. Imago, restwaarde en de uitspraak van Jeremy Clarkson blijven in mijn hoofd hangen: “it look’s like a shitting dog...”
Nissan 350/370Z: over het model van de 370Z ben ik heel enthousiast, stukken mooier dan zijn voorganger, maar heeft nog geen cabrio. Super geluid, sportief ingesteld.
Honda S2000: zeer gave auto, sportief en dito geluid, ver doortrekken in toeren (9000rpm!) als ik niet 40.000 per jaar zou rijden was dit een serieuze optie!
Mazda mx5: een auto die steeds beter wordt, mooiere neus, hardtop slim geconstrueerd en veel rijplezier voor je geld. De auto is alleen wel krap en ietwat spartaans.
Porsche boxter cabrio: laatste model, en dan wel de “S” sportief, misschien wel even geschikt als de nieuwe Z4 om dagelijks mee te rijden, maar duurder in beheer. Misschien net iets teveel om voor te rijden bij je relaties…bij de volgende autokeuze staat deze zeer waarschijnlijk hoog in mijn shortlist…

Dan nu de uiverkorene: de nieuwe BMW Z4 roadster (E89).
Ik was bij mijn vorige zoektocht al naar een Z4 E85 gaan kijken, maar de cabrio vind ik niet zo mooi uitkomen met het (korte) dakje dicht. Nog steeds ben ik verliefd op de Z4 coupe, wat een mooie auto!! Alleen: hij kan niet open…en daar zou ik spijt van hebben gekregen, want als ik iets fijn vind, dan is het wel alles achter je laten en genieten van het sturen, de buitenlucht, geluiden van de natuur of stad, en het roffelen van de uilaat en het snerpen van de motor…al vanaf een graad of 12 en zon zie je mij openrijden. Of in een zomernacht…
Toen ik op Autorai de concept roadster zag staan, was ik om, wat een mooi gelijnde auto, wat een neus! De acherkant is precies goed, beetje zoals de 6 serie, maar dan ingetogener.
Het geluid van de 6-cilinder in lijn is heerlijk, zwaar bij lage toeren, hoog en snerpend in hogere regionen. De elektronische normaal en sport(plus) stand geeft een mooie keuze tussen comfortabel rijden en sportief strak sturen. Het standaard lederen sportstuur is klin en dik en in de sportstand stuurt de Z4 directer en reageert de auto zeer fel op het gaspedaal, jihaaaa! Het verbruik is gemiddeld 1 op 10,1 over de laatste paar duizend km, en ik rijd afwisselend 110/130 op cruise en sportief op klaverbladen en in de polder. Ik ben hierover heel positief!

Omdat ik veel kilometers maak, en helaas ook vaak in de file sta, heb ik gekozen voor de sportautomaat met flippers aan het stuur. Ik heb ook proefgereden in de handgeschakelde versie; deze past overigens ook prima bij deze auto. Leuk detail is dat als je in Sport-modus rijdt een korte roffel bij het reugschakelen is te horen. Het schakelen met de flippers gaat razendsnel, maar ze hadden van mij zoals in een Aston Martin mogen zijn; wat langer van vorm. In de nieuwe Z4 35iS is dat volgens mij wel het geval.
De auto levert heel veel complimenten op, zowel open als dicht. Zoals gezegd rijd ik veel open, en dat kan ook prima in deze auto, niet alleen door de stoel en stuurverwarming, maar ook door de lage zit en stroomlijn.

De auto is subliem afgewerkt, er rammelt niets en alles voelt degelijk aan. Ik heb gekozen voor de 18” veelspaakswielen, die je niet met de hand wil schoonmaken, maar de auto wel een chique en sportief uiterlijk geven. Verder is de nieuwe spraakbediening erg goed evenals de i-Drive met klapscherm, ipod aanluiting en 3D navi. Ook PDC voor en achter worden visueel zichtbaar op het scherm. De optionele aluminium sierlijsten zijn echt van aluminium in tegestelling tot veel plastic bij andere auto’s. ik heb bewust gekozen voor sportstoelen, omdat deze veel mooier zijn en meer zijdelingse steun geven dan de standaard vlakke stoelen.
De kapconstructie is snel (20sec) en met de juiste opties/paketten kan hij open en dicht met de afstandbediening. Nadeel is dat bij het afzetten van het contact of openen van een deur de actie stopt en je volledig stil moet staan voor openen/sluiten. Ik begrijp alleen niet waarom de –optionele- inklapbare spiegels alleen met een knopje kunnen klappen, en niet gewoon met de afstandsbediening als je de auto sluit/opent. Gelukkig zijn er aftermarket modules leverbaar die dit allemaal oplossen…
Slim is ook de kunststof bagageklep en elektronisch sluitende kofferklep, zoals ik deze al had gezien in de 3 serie cabrio. Kofferbak is best ruim, een grote Samsonite past er in, en er zijn nu ook koffersets op maat te koop.

De auto bevalt mij uitstekend en heeft wat mij betreft een mooie balans tussen sportief en comfort, zodat elke kilometer genieten is!

kleine aanpassing in mijn tekst: BMW 3 serie had moeten zijn 1 serie.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.