Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • Z4 Roadster

BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)

autoreview

10
BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)
Bobbie7
  • Bobbie77
  • Gebruikersreview
11 januari 2017 om 21:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive23i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf29.300 km
KM-stand laatst34.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

...en nu de E89

  • 30.500 km
  • 11 januari 2017

Na twee jaar met veel plezier gereden te hebben in mijn Z4 E85 2.2i begon het toch weer te kriebelen.

Ik ben inmiddels pensionado en had toch behoefte aan iets meer comfort dan de "hard core" E85. Dus op zoek naar een E89, want het moest natuurlijk weer een Beemer worden. Ik wilde de Z ook wat meer gaan inzetten als dagelijkse auto (bij mooi weer!), het alu dak geeft de wagen een wat meer coupé achtige uitstraling.

Verlanglijstje was;
- E89 met zescilinder;
- vermogen niet zo relevant, de 35is is een fantastische uitvoering, maar ik zoek het meer in lekker rustig toeren;
- sportstoelen;
- navigatie i.c.m. I Drive;
- cruise control;
- minder dan 50.000 kilometers en
- onderhoudshistorie.

Aangezien ik vrij dicht bij de Duitse grens woon, en al eerder een BMW 3 E91 als daily geïmporteerd heb, was het doorzoeken van Autoscout en Mobile.de een eerste zet om een juiste configuratie te vinden.
Het viel me op dat onze oosterburen nogal eens de cruise control als optie laten vallen (kost als optie maar iets van 200 euro). Later inbouwen is een dure grap, zeker als je de OEM uitvoering wil inclusief de ring om de kilometerteller!

Na een paar maanden was het raak: op minder dan een uur rijden, in Düsseldorf, stond bij een handelaar precies de door mij gewenste configuratie. Deze handelaar had een kleine 100 BMW's staan, in allerlei uitvoeringen. Fungeert als een soort outlet voor BMW dealerbedrijven die niet "lastig gevallen" lijken te willen worden met de verkoop van iets oudere BMW's.

Meteen afspraak gemaakt, ervaring met twee andere Z4's die voor mijn neus weggingen, zorgde ervoor dat ik, wellicht iets te snel om goed een prijs uit te onderhandelen, me op maandag in Düsseldorf meldde.

Tja daar stond ie dan: tiefseeblau met walnuss leder, een plaatje, iets meer dan 29.000 kilometers, boekje plus nota's erbij. Auto had bij 27.000 kilometer een volledige beurt gehad van ruim 800 euro. Bouwjaar 06/2010, handgeschakeld.
De Z was ook nog voorzien van het optionele M pakket: agressievere voor bumper, diffusor, verlaagd onderstel, stuur en pook voorzien van M emblemen, instaplijsten, 19 inch lichtmetaal, kortom zaken die de auto "af" maken in mijn optiek. Stond niet op mijn verlanglijstje, maar mooi meegenomen.
O ja, deze heeft ook nog stuurverwarming, weet dat nu te waarderen: vlak voor Kerst bij 5 graden open gereden, stoel - en stuurverwarming plus uitgekiende luchtstroom over je hoofd heen maken het nog comfortabel bij dit soort temperaturen.

Proefrit gemaakt, koop gesloten, niet zeuren over een paar euro's, het is mijn hobby en die kost nu eenmaal geld....

O ja vooraf nog een check gedaan op de handelaar, via een vriend van me die me ook geholpen heeft met de import afhandeling. Aangezien hij een autobedrijf heeft gehad, heeft hij de nodige contacten in het wereldje.

Hoe bevalt dat nu?

Nou, je kunt merken dat van de Z3 naar de Z4 E85 en nu E89 er sprake is van een doorontwikkeling.

Ik heb voor de Z4 E85 ook gekeken naar een Z3 en proefgereden: ik vond het een leuke roadster, maar geen "wauw" gevoel. Dat kreeg ik wel bij de E85: die lange neus, dat kontje, de zit op de achteras, het "gevoel" was er meteen.

Als je in de Z4 E89 stapt zie je dat de tijd niet heeft stilgestaan: het voelt allemaal nog meer "goed", de kwaliteit van het interieur, de gebruikte materialen, allemaal sprongen vooruit. Ook de iDrive, de navi professional i.c.m. negen speakers, laten zien dat het nog beter kon.
Misschien een detail: ik ergerde me in de E85 aan het blikkerig geluid als het het portier sloot, dit is nu in de E89 een soort van kluis.
Ook nog een leuk detail: de portier vakken in de E85 zijn smal / krap, je kunt er sowieso weinig in kwijt en even je zonnebril eruit halen is een crime. In de E89 zijn de vakken ook niet overbemeten, maar je kan ze wel kantelen zodat je de spulletjes die je nodig hebt er makkelijk uithaalt.

Hoe rijdt dat nu?

Er ligt een zeer ervaren zes-in-lijn in, deze motor type N52B25 is volledig doorontwikkeld in de loop der jaren. Het is dan wel de lichtste motorisering met "maar" 204 pk maar voor mij ruim voldoende. Vanaf 2500 tpm pakt ie goed op, en je kunt doortrekken tot 6500 toeren.
Al even Duitsland weer in geweest, hij loopt heel vlot over de 200, toen vond ik het wel genoeg. Wind en motor geluid (motorklep is geïsoleerd i.t.t. E85) zijn wel aanwezig maar veel minder dan ik gewend was.
Trekt op papier van 0 naar 100 km in 6.3 seconde, daarmee rij je altijd vooraan in de file!

Het alu klapdak is een klein wondertje: het klapt in drie delen weg in de kofferbak: het kofferdeksel opent naar voren en vervolgens schuift / kantelt het dak binnen 20 seconden naar binnen en staat er een strakke cabrio in plaats van een coupé.
Alle verhoudingen zijn perfect in balans, dat is bij de diverse CC's van bijvoorbeeld Peugeot / Renault wel anders.

Ik had het al over hobby's die iets mogen kosten: uiteraard kan ik nog niets zeggen over de onderhoudskosten, de eerstvolgende beurt is nog ruim 20.000 km weg. Het benzine verbruik ligt op dit moment op iets minder dan 10 liter per 100 km, netjes. Wel is de tank met 50 liter al vol, dat valt een beetje tegen qua actieradius. Ach maar na 400 kilometer de benen even strekken is ook niet verkeerd.

Ik volg / ben lid van de Z fora in NL/D/UK en volg op die manier ook de (on)hebbelijkheden van dit type.
Er zijn wel wat zaken die ik in de gaten ga houden, o.m. lekkage achterlamp units (nieuwe kosten bijna 500 euro), maar echt veel problemen zijn er niet na de introductie in 2009.
Model is inmiddels in augustus uit productie. Er zijn er wereldwijd 113.000 verkocht, blijft dus een redelijk exclusief model voor de liefhebber / genieter van open rijden.

En dat ga ik dan ook doen: genieten!




...en verder

  • 34.500 km
  • 8 juni 2017

Even een update, een paar kleine aanpassingen gedaan, w.o. nieuwe knippers aan de zijkanten de meest zichtbare.
Ook de achterbanden waren "op", toch maar de originele Potenza's eronder laten zetten, mede omdat ik voor en achter zelfde band wil houden.
Met deze maat (19 inch, 255) wel een duur grapje.

Ik gebruik de Z vooral voor "fun", dus echt veel kilometers zijn er nog niet bijgekomen.
Wel nog een terugroepactie: massa kabel bij accu kan probleem veroorzaken, onder garantie BMW aangepast.
Nog steeds erg tevreden, fantastische cruiser die je ook af en toe lekker op zijn staart kan trappen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW Z4? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW Z4
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW Z4 Roadster S-Drive 2.3i orig. NL auto in zeer mooie staat

    BMW Z4 Roadster S-Drive 2.3i orig. NL auto in zeer mooie staat

    • 2010
    • 98.160 km

    € 22.500

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive M Pakket 6-bak! NIEUW MODEL!

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive M Pakket 6-bak! NIEUW MODEL!

    • 2009
    • 144.000 km

    € 18.900

    BMW Z4 Roadster 2.0i EXECUTIVE*LEDER*AIRCO*2e EIG*

    BMW Z4 Roadster 2.0i EXECUTIVE*LEDER*AIRCO*2e EIG*

    • 2009
    • 101.218 km

    € 13.950

Meer BMW Z4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW Z4 (normale uitv. @ pag. 2)

    62
    • 30 mei 2019

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW Z4 specificaties
  • BMW Z4 occasions
  • BMW Z4 video's
Advies en informatie
  • BMW Z4 tests
  • BMW Z4 gebruikersreviews
  • BMW Z4 index
PREMIUM
Porsche Boxster S - BMW Z4 sDrive35is

Porsche Boxster S - BMW Z4 sDrive35is

Wat krijg je zodra je de letter 'S' toevoegt aan zowel de BMW Z4 sDrive35i als de nieuwe Porsche...

Lees meer
 

BMW Z4 reviews

  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

    14
    • 28 mei 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)

    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)

    8
    • 18 april 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)

    9
    • 24 juni 2019
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2010)

    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2010)

    5
    • 10 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2010)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2010)

    3
    • 8 juni 2018
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i (2009)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i (2009)

    4
    • 8 mei 2017
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)

    10
    • 11 januari 2017
meer reviews
Roadster multitest: SLK vs Z4 vs TTS vs 370Z

Roadster multitest: SLK vs Z4 vs TTS vs 370Z

85

Autorijden is soms puur plezier. Zo koop je een dure roadster omdat je weet dat je iemand bent...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Coupé 3.0si (2006)

    BMW Z4 Coupé 3.0si (2006)

    27
    • 17 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)

    BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)

    3
    • 12 oktober 2021
  • Nieuws
    Smit Oletha: 'Z8 Coupé' op Z4-basis

    Smit Oletha: 'Z8 Coupé' op Z4-basis

    17
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    Boldmen CR4: BMW Z4 met Wiesmann-dna

    Boldmen CR4: BMW Z4 met Wiesmann-dna

    10
    • 12 juli 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

    14
    • 28 mei 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive20i High Executive (2014)

    BMW Z4 Roadster sDrive20i High Executive...

    6
    • 16 maart 2021
  • Weblogs
    Vers blauw bloed

    Vers blauw bloed

    39
    • 14 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    12
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden