BMW Z4 Roadster sDrive23i (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive23i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 29.300 km |
KM-stand laatst | 34.500 km |
...en nu de E89
- 30.500 km
Na twee jaar met veel plezier gereden te hebben in mijn Z4 E85 2.2i begon het toch weer te kriebelen.
Ik ben inmiddels pensionado en had toch behoefte aan iets meer comfort dan de "hard core" E85. Dus op zoek naar een E89, want het moest natuurlijk weer een Beemer worden. Ik wilde de Z ook wat meer gaan inzetten als dagelijkse auto (bij mooi weer!), het alu dak geeft de wagen een wat meer coupé achtige uitstraling.
Verlanglijstje was;
- E89 met zescilinder;
- vermogen niet zo relevant, de 35is is een fantastische uitvoering, maar ik zoek het meer in lekker rustig toeren;
- sportstoelen;
- navigatie i.c.m. I Drive;
- cruise control;
- minder dan 50.000 kilometers en
- onderhoudshistorie.
Aangezien ik vrij dicht bij de Duitse grens woon, en al eerder een BMW 3 E91 als daily geïmporteerd heb, was het doorzoeken van Autoscout en Mobile.de een eerste zet om een juiste configuratie te vinden.
Het viel me op dat onze oosterburen nogal eens de cruise control als optie laten vallen (kost als optie maar iets van 200 euro). Later inbouwen is een dure grap, zeker als je de OEM uitvoering wil inclusief de ring om de kilometerteller!
Na een paar maanden was het raak: op minder dan een uur rijden, in Düsseldorf, stond bij een handelaar precies de door mij gewenste configuratie. Deze handelaar had een kleine 100 BMW's staan, in allerlei uitvoeringen. Fungeert als een soort outlet voor BMW dealerbedrijven die niet "lastig gevallen" lijken te willen worden met de verkoop van iets oudere BMW's.
Meteen afspraak gemaakt, ervaring met twee andere Z4's die voor mijn neus weggingen, zorgde ervoor dat ik, wellicht iets te snel om goed een prijs uit te onderhandelen, me op maandag in Düsseldorf meldde.
Tja daar stond ie dan: tiefseeblau met walnuss leder, een plaatje, iets meer dan 29.000 kilometers, boekje plus nota's erbij. Auto had bij 27.000 kilometer een volledige beurt gehad van ruim 800 euro. Bouwjaar 06/2010, handgeschakeld.
De Z was ook nog voorzien van het optionele M pakket: agressievere voor bumper, diffusor, verlaagd onderstel, stuur en pook voorzien van M emblemen, instaplijsten, 19 inch lichtmetaal, kortom zaken die de auto "af" maken in mijn optiek. Stond niet op mijn verlanglijstje, maar mooi meegenomen.
O ja, deze heeft ook nog stuurverwarming, weet dat nu te waarderen: vlak voor Kerst bij 5 graden open gereden, stoel - en stuurverwarming plus uitgekiende luchtstroom over je hoofd heen maken het nog comfortabel bij dit soort temperaturen.
Proefrit gemaakt, koop gesloten, niet zeuren over een paar euro's, het is mijn hobby en die kost nu eenmaal geld....
O ja vooraf nog een check gedaan op de handelaar, via een vriend van me die me ook geholpen heeft met de import afhandeling. Aangezien hij een autobedrijf heeft gehad, heeft hij de nodige contacten in het wereldje.
Hoe bevalt dat nu?
Nou, je kunt merken dat van de Z3 naar de Z4 E85 en nu E89 er sprake is van een doorontwikkeling.
Ik heb voor de Z4 E85 ook gekeken naar een Z3 en proefgereden: ik vond het een leuke roadster, maar geen "wauw" gevoel. Dat kreeg ik wel bij de E85: die lange neus, dat kontje, de zit op de achteras, het "gevoel" was er meteen.
Als je in de Z4 E89 stapt zie je dat de tijd niet heeft stilgestaan: het voelt allemaal nog meer "goed", de kwaliteit van het interieur, de gebruikte materialen, allemaal sprongen vooruit. Ook de iDrive, de navi professional i.c.m. negen speakers, laten zien dat het nog beter kon.
Misschien een detail: ik ergerde me in de E85 aan het blikkerig geluid als het het portier sloot, dit is nu in de E89 een soort van kluis.
Ook nog een leuk detail: de portier vakken in de E85 zijn smal / krap, je kunt er sowieso weinig in kwijt en even je zonnebril eruit halen is een crime. In de E89 zijn de vakken ook niet overbemeten, maar je kan ze wel kantelen zodat je de spulletjes die je nodig hebt er makkelijk uithaalt.
Hoe rijdt dat nu?
Er ligt een zeer ervaren zes-in-lijn in, deze motor type N52B25 is volledig doorontwikkeld in de loop der jaren. Het is dan wel de lichtste motorisering met "maar" 204 pk maar voor mij ruim voldoende. Vanaf 2500 tpm pakt ie goed op, en je kunt doortrekken tot 6500 toeren.
Al even Duitsland weer in geweest, hij loopt heel vlot over de 200, toen vond ik het wel genoeg. Wind en motor geluid (motorklep is geïsoleerd i.t.t. E85) zijn wel aanwezig maar veel minder dan ik gewend was.
Trekt op papier van 0 naar 100 km in 6.3 seconde, daarmee rij je altijd vooraan in de file!
Het alu klapdak is een klein wondertje: het klapt in drie delen weg in de kofferbak: het kofferdeksel opent naar voren en vervolgens schuift / kantelt het dak binnen 20 seconden naar binnen en staat er een strakke cabrio in plaats van een coupé.
Alle verhoudingen zijn perfect in balans, dat is bij de diverse CC's van bijvoorbeeld Peugeot / Renault wel anders.
Ik had het al over hobby's die iets mogen kosten: uiteraard kan ik nog niets zeggen over de onderhoudskosten, de eerstvolgende beurt is nog ruim 20.000 km weg. Het benzine verbruik ligt op dit moment op iets minder dan 10 liter per 100 km, netjes. Wel is de tank met 50 liter al vol, dat valt een beetje tegen qua actieradius. Ach maar na 400 kilometer de benen even strekken is ook niet verkeerd.
Ik volg / ben lid van de Z fora in NL/D/UK en volg op die manier ook de (on)hebbelijkheden van dit type.
Er zijn wel wat zaken die ik in de gaten ga houden, o.m. lekkage achterlamp units (nieuwe kosten bijna 500 euro), maar echt veel problemen zijn er niet na de introductie in 2009.
Model is inmiddels in augustus uit productie. Er zijn er wereldwijd 113.000 verkocht, blijft dus een redelijk exclusief model voor de liefhebber / genieter van open rijden.
En dat ga ik dan ook doen: genieten!
...en verder
- 34.500 km
Even een update, een paar kleine aanpassingen gedaan, w.o. nieuwe knippers aan de zijkanten de meest zichtbare.
Ook de achterbanden waren "op", toch maar de originele Potenza's eronder laten zetten, mede omdat ik voor en achter zelfde band wil houden.
Met deze maat (19 inch, 255) wel een duur grapje.
Ik gebruik de Z vooral voor "fun", dus echt veel kilometers zijn er nog niet bijgekomen.
Wel nog een terugroepactie: massa kabel bij accu kan probleem veroorzaken, onder garantie BMW aangepast.
Nog steeds erg tevreden, fantastische cruiser die je ook af en toe lekker op zijn staart kan trappen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster sDrive23i Introduction * Design Pure White * Stoelverwarming * PDC * Navigatie Professional *
- 2010
- 129.725 km

BMW Z4 Roadster SDrive35is M-Sport|340pk|Keyless|HiFi|Volle Onderhouden
- 2010
- 130.000 km

BMW Z4 Roadster sDrive35is | HiFi Professional | Adaptief M Onderstel
- 2011
- 103.000 km