BMW Z4 Roadster M40i (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster M40i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Waarom en wanneer koop je een z4 m40i? Bij mij ging er heel wat aan vooraf.
- 3.000 km
Wat geschiedenis.
Als pater familias heb ik de laatste 2 decennia steeds met eerder praktische overwegingen naar wagens gekeken. Een Lancia Phaedra, een VW Sharan. Ideaal voor opgroeiende kinderen, ‘meer dan genoeg ruimte’ zoals je zou zeggen, en je ‘kan best vlot met het verkeer mee’. Praktisch, maar mijn autohart ging er nooit sneller van kloppen. Mijn broer heeft een oude MX-5 die ik eens voor enkele zomerweken kon lenen, dat had mijn interesse gewekt voor een roadster. Fast forward een jaartje of 2, en het idee van een roadster begon steeds luider te klinken in mijn hoofd. Welke koop je dan? Enkele criteria voor mij : schakelpeddels voor de fun, voldoende inzetbaar voor weekendjes weg, en zelfs voor de wekelijkse boodschappen voor een gezin van 5 - daar heb je de praktische kant weer. Daarop viel de MX-5 wel af voor mij. Zonder te vergeten - dit mocht eindelijk wel een auto worden waar emotie ook een grote rol mocht spelen voor de beslissing, dus hij moest er ook wel goed uit zien. Audi TT en Porsche Boxster spreken me niet zo aan, de z4 vind ik - en da’s natuurlijk persoonlijk - wel erg geslaagd. Tijdens de video van Marco Gorter bij de introductie van de z4 spatte zijn enthousiasme van het scherm. Een z4 dus. Aangeschaft in 2021, de 20i sdrive, 4-cylinder 197 pk. De M40i lonkte toen al wel, maar na jaren voorwielaandrijving in MPVs leek 340 pk op de achterwielen wat van het goede te veel. Een tuner die ik belde met de vraag om een m40i wat terug te tunen wist niet goed waar hij het had.
In die 20i sdrive heb ik 2 jaar met veel plezier gereden. De eerste ritten met power op de autobaan, bochtige wegjes in de Ardennen en de Alpen, open rijden en genieten van waar de wagen voor bedoeld is. De wielbasis is kort, de auto is speels zonder onhandelbaar te zijn, de zetels geven veel steun in de bochten. De cockpit is naar je toe gebouwd, je trekt de auto aan zonder dat hij claustrofobisch aanvoelt - zelfs gesloten. Wel handig is de standaard dode hoek waarschuwing, want bij gesloten rijden is die dode hoek echt wel gigantisch. Ik heb weinig ervaring met andere cabrio’s, toch iets om op te letten als je ook een cabrio overweegt. Een achteruitrijcamera om dezelfde redenen ook trouwens.
Waarom dan toch de M40i na 2 jaar?
De eerste kiemen werden gelegd tijdens een trackday op Francorchamps met een M240i. De kracht, de sound, dat liet een stevige indruk na. Wat ook een indruk naliet, is dat het wel meevalt met overstuur en die 340 pk op de achterwielen, zelfs op nat wegdek, zolang je maar alle elektronica aan laat.
Een verder bepalend event : in 2022 komt er een volvo XC90 recharge van het werk. 455 pk, 700+ Nm, 0-100 in 5.4 seconden, hernemingen op de autobaan vanaf eender welke snelheid zijn overweldigend. Wat een totaal bizar apparaat - en tegelijk een heerlijke reiswagen - maar dat is voer voor een andere review. In eerdere auto’s kon ik plank gas geven zonder dat er al te veel spannends gebeurde, dat is nu niet meer het geval… Ik ben van mezelf te weten gekomen dat ik niet als een hooligan rij in een wagen met veel power, en dat de rechtervoet zich nog laat doseren. Dus veel van de eerdere barrieres tegen de m40i vielen weg. Verder voelde de z4 20i sdrive intussen duidelijk niet snel meer.
Gooi daarbij nog de Europese plannen voor 2035 in de weegschaal, en ik kwam tot de conclusie dat het nu of nooit was om zo’n heerlijke 6 in lijn te rijden.
Zoek de verschillen.
De vorige was vrij goed aangekleed, digitale cockpit, verwarmde zetels en stuur, harmann kardan stereo, draadloos je telefoon laden, 19 inch velgen, lichtpakket, maar ik miste toch enkele zaken die ik er nu heb bijgenomen:
- Elektrische stoelen met geheugenfunctie. Mijn vrouw rijdt ook erg graag met de wagen, maar is een stuk kleiner dan ik, waardoor ik niet kan instappen alvorens eerst de stoel naar achter te zetten als zij heeft gereden.
- M-sport remmen
Enkele zaken die standaard zijn op de M40i en die niet op de 20i zaten :
- M-sport differentieel
- Adaptief onderstel
- Sport uitlaat
Optisch is er een minimale facelift gebeurd dit jaar, enkel het patroon van de grille en van de ventilatie opening langszij.
Je moet al erg opletten om optisch de verschillen te vinden - dat was ook mijn bedoeling.
De eerste 3000 km zitten erop, met een weekendje zwarte woud als feestelijk hoogtepunt. Was de upgrade de moeite waard? Daar kan ik volmondig ja op antwoorden. Prestaties en wegligging zijn zo veel scherper, en het geluid… Regelmatig gaat de stereo uit om daar nog meer van te genieten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.