BMW Z4 Roadster M40i (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster M40i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
BMW Z4 M40i 1e zomer
- 15.000 km
Sinds mei in bezit van deze BMW Z4 M40i en superblij mee.
Heb de afgelopen 20 jaar, naast dagelijkse auto's, verschillende cabrio's gereden (Triumph TR3, BMW Z3, Audi A4, BMW 1-serie), maar dat was allemaal al weer een tijdje geleden. Toch bleef het cabrio-virus kriebelen en na lang dromen en surfen over allerlei websites uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de Black Beauty aangeschaft.
Eerste vraag voor velen zal vermoedelijk zijn: "waarom een Z4 en niet bijv een Boxter?"
Simpel gezegd, ik vind de klassieke lijnen van de Z4 mooi en gelukkg heeft deze niet de grote grill van veel BMW's de laatste jaren. Een ideale roadster heeft wat mij betreft verder een lange motorkap en korte achterkant. Daarnaast heeft de M40i de B58 zes in lijn, wat een briljante motor is, terwijl ik voor een Boxster zou uitkomen bij een 4-cilinder in mijn budget. En waarschijnlijk zal de Boxster de betere pure rijdersauto zijn en zou ik daarmee ongetwijfeld minimaal net zo blij geweest zijn, maar heeft de Z4 G29 mij altijd aangetrokken, mede omdat ik deze niet heel veel tegenkom. Maar een foute keuze is er niet tussen deze 2, naar mijn mening.
Omdat ik al lang had lopen oriënteren was voor mij duidelijk dat ik de voorkeur had voor een zwart/zwarte uitvoering. Voor sommigen miscchien de saaie keuze en ergens klopt dat ook. Maar dit is deels ook deels ingegeven praktisch in het kader van beschikbaarheid en ik met de frozenkleuren (Grey vind ik bijv fantastisch) bang ben voor onderhoudsgevoeligheid. Overwegend is zwart/zwart goed voor restwaarde (hoop ik dan als ik ooit zou verkopen en heeft mijn vrouw ook nog wat te vertellen :-)). Echte extreme kleuren zijn er eigenlijk ook niet. Maar alles zwart geeft wel een stoere uitstraling en dat heeft wel wat vind ik.
De M40i komt standaard geloof ik al met veel opties. Voor mij was belangrijk dat iig volgende zaken aanwezig zouden zijn (in willekeurige volgorde):
- HUD
- Electrische M-sportstoelen
- Uitgebreide Hoogglans Showline voor zwarte gril ed.
- 19" wielen (helaas uiteindelijk 18', maar twijfel nu of ik nog naar 19" wil)
- Adaptief onderstel
Idealiter hand ik de handgeschakelde versie gewild, maar die valt echt buiten budget.
Uiteindelijk mijn auto gevonden bij Ekris Maastricht. Na proefrit en wat onderhandelen de koop gesloten. Er stonden letterlijk al andere mensen klaar voor een proefrit, dus heb geluk gehad (denk ik) dat ik er snel bij was en direct kon besluiten.
Hoe bevalt de auto
Allereerst waar het om gaat: het Rijden.
Wat mij betreft in 1 woord fantastisch en zeker BMW waardig. De auto ligt als een blok op de weg, tot op hoge snelheden (200+) heel stabiel (beter dan mijn 330e bijv), maar is tegelijk heel wendbaar en voelt niet zwaar aan. Wel heel vertrouwenwekkend. De grip van de banden is enorm en uitbreken gebeurt niet snel. en hoewel ik denk (zoals iedere man) dat ik best kan autorijden, denk ik helaas ook dat ik nu ook niet zo goed ben dat ik een uitbrekende achterkant zo maar zou kunnen opvangen, dus de grenzen zoek ik niet op en hou marge aan (je moet je beperkingen kennen zullen wij maar zeggen). Een cursus verdere autobeheersing lijkt mij nog wel een keer leuk en goed idee. De motor is een juweel. klinkt goed en heeft altijd kracht met de 340pk en al vanaf een laag toerental. De verschillende rijmodi hebben ook echt effect. Ecopro maakt het een heel rustige auto, Comfort is top voor rustig toeren. Op de snelweg rij ik met name in Sport voor de strakkere wegligging. En als je echt gaat sturen is er SportPlus. Super in de bergen en bij terugschakelen mooie plofjes in de uitlaat, zonder ordinair te worden. Van de zomer hebben wij een trip naar Italie gemaakt, via de Furkapass en Grimselpass in Zwitserland. Daar weet je precies waarom je een dergelijke auto koopt en kan ik eenieder aanbevelen. Wat een feest om daar te rijden, Genoten van elk moment. De hele tijd opschakelen, versnellen, remmen, terigschakelen etc. De auto is dan in zijn element en ik ook. Dat hoop ik zeker vaker te kunnen doen,
Comfort
Het is een auto waarmee je makkelijk 1000km op een dag rijdt. Heerlijke stoelen die je stevig vastgrijpen en een goede zit achter het stuur. (maar zie ook minpunten) Ik ben blij met het OS7 ipv het nieuwe brede scherm dat tegenwoordig in elke BMW zit. Dit heeft meer karakter wat mij betreft en alles is blindelings te bedienen, De auto is relatief hard geveerd. Is fijn, maar doet mij ook twijfelen of 19" de auto niet te hard maakt. Als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.
Verbruik
Wat mij betreft niet een heel belangrijk ding omdat het geen dagelijks vervoermiddel is. Maar op een lang rit naar Italie (met in Duitsland hogere snelheden 7,4lt/100km. Maar als je wat meer binnenwegen rijdt en de vaart daar erin brengt stijgt dit vrij makkelijk naar 9,0 ltr/100km. Maar voor deze motor wat mij betreft geen slechte waarden.
Zijn er dan minpunten?
- de voorkant heeft een behoorlijke overhang dus met alle drempels in Nederland moet je echt uitkijken. Je raakt sneller de grond dan ik had verwacht
- ik zou het stuur liever iets verder naar mij toe kunnen trekken. Dit heb ik bij vrijwel alle autos, ondanks dat ik vrij rechtop zit. Misschien zijn mijn benen te lang :-)
- Op een auto in deze prijsklasse zou ik stoelkoeling en airscarf wel verwachten, maar die zijn beiden niet leverbaar.
- Zoals in de meeste cabrio's is het zicht over je schouder zowel naar links als naar rechts belabberd. Dat was wel weer even wennen, waarbij BLIS in dit geval echt toegevoegde waarde heeft.
- Keyless Entry: als de auto op de oprit staat en je loopt er geregeld langs wordt de batterij snel leeg getrokken. en dat heeft al tot een nieuwe batterij geleid. Dus dat staat nu uit en is dan een vrij zinloze optie
Harman Kardon: Heb ik in andere BMW's gehad en klonk daarin super. In deze auto vind ik het tegenvallen, met nae de bastonen. Gelukkig luister ik toch liever naar de motor.
Tot op heden ben ik, na 6.000km, ondanks de minpunten, helemaal blij met deze auto. Ik zou het liefst iedere dag rijden, maar de bedoeling is deze Black Beauty lang in de familie te houden. Ik ben er dan ook zuinig op, sta geregeld te poetsen op binnen- en buitenkant en komende maanden staat ze binnen in winterslaap. Volgend jaar wellicht de voorkant met XPEL bekleden, maar dat is nog wel weer een flinke kostenpost, dus daar ga ik nog even een winter over nadenken.
Helaas dus de komende maanden niet rijden, maar dat ga ik de volgende zomer weer helemaal inhalen. Kijk er nu al naar uit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.