BMW X7 xDrive40i (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X7 xDrive40i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 130.519 km |
2 jaar onderweg
- 87.372 km
Door gezinsuitbreiding waren wij op zoek naar een degelijke Duitse SUV met voldoende ruimte voor 4 kinderen. Na eindeloos speuren op de bekende autoverkoop sites en het lezen van reviews, zijn wij overgegaan tot de aanschaf van een BMW X7. Met recht een mastodont, maar qua rijcomfort een zeer plezierige en wendbare auto. Vorenstaande komt mede door de meesturende achteras.
De BMW hebben wij aangekocht bij de merkdealer, waarbij de kilometerstand circa 18.000 was en de auto bijna 1 jaar op kenteken was gezet. Het aanbod van dergelijke auto's was toen (en nu) relatief beperkt, waardoor het vrij lastig was om e.e.a. te vergelijken. Ook de eindeloze optielijst zorgt ervoor dat geen enkele auto gelijk is. Al met al hebben wij het aardig getroffen met de aankleding, waarbij weinig is bespaard op de optielijst. Dit blijkt onder andere uit (niet uitputtend):
- Captain chairs (6 persoons)
- Bowers en wilkins
- M-pakket
- 22 inch velgen
- Schermen op 2de zitrij
- Stuurwielverwarming, en alle 6 de stoelen stoelverwarming
- LaserLight
- Swarovski pook
De optie die op onze vorige auto wel zat en op dit exemplaar ontbrak, was de stoelverkoeling.
Na de proefrit waren wij eerlijk gezegd verkocht en hebben wij direct de aankoop afgehandeld. De aflevering duurt voor je gevoel altijd lang, maar binnen 1,5 week was de auto gereed.
In de eerste periode hebben wij vrij veel storingen gehad met de 3de zitrij. Deze zitrij wordt volledig elektronisch bediend en kan worden ingeklapt. Echter, een van de stoelen weigerde geregeld in te klappen. In de eerste 2 maanden is de auto dan ook 3x teruggegaan om de storing op te lossen. Uiteindelijk is dit gelukt, maar het opvallende is dat de dealers elke keer "iets" proberen en dan hopen dat het goed is. Deze trial en error wijze, zeker bij een auto van ruim 154K, vind ik persoonlijk bijzonder te benoemen. Immers je wil topklasse aanbieden en daar hoort ook een bepaalde service bij.
Een ander fenomeen was dat bij een hevige regenbui via een ventilatie gat, vlakbij het dakraam, water begon te druppelen. De hemel is van alcantara en was rond dit gat zeiknat. Ook hiervoor hebben wij de auto terug moeten brengen naar de dealer in de eerste 2 maanden, waarbij uiteindelijk de lekkage is verholpen. Toen na 3 maanden ook het bandensysteem steeds begon te piepen omtrent de druk in de achterbanden, werd ik minder vrolijk. Het bleek dat een stuk metaal in de band zat en de 315/35/22 banden zijn hartstikke leuk, maar zeer gevoelig is mij opgevallen voor steentjes, schroeven en andersoortige objecten op de weg. Ook is deze bandenmaat vrij bijzonder gebleken, want de keuze is beperkt en sommige garages kunnen deze banden niet eens wisselen. In een later stadium (na een jaar) heb ik een schroef in mijn achterband gehad, waardoor ik wederom een lekkage had.
Ondanks het feit dat de auto fenomenaal rijdt (zeker voor de omvang), was mijn plezier na het zoveelste bezoek aan de dealer zeer afgenomen. Stiekem keek ik al naar een Mercedes GLS als alternatief, immers eerder was onze Mercedes een fijne en degelijke wagen. Een inruil binnen 3-6 maanden zou natuurlijk vrij veel geld kosten én de BMW vind ik zelf een mooiere uitstraling hebben. Gelukkig kwam het plezier weer ruimschoots terug door de vakantierit naar het zonnige Frankrijk, waarbij de kracht van de auto en het comfort geweldig is. Na de vervelende opstart in de eerste 3 maanden heeft de auto zich keurig gedragen en nimmer storingen gegevens. Kortom het rijplezier is volledig terug.
Ondertussen hebben we bijna 70.000 gereden in bijna 2 jaar. Best behoorlijk en toch altijd meer dan verwacht. De onderhoudskosten van dergelijke auto's zijn, ondanks dat de auto natuurlijk vrij nieuw is, best fors. Alle onderdelen (remblokken etc.) zijn 2x de prijs van een 5-serie en dit blijkt ook uit het onderhoudscontract dat ik heb afgesloten voor 5 jaar of 100.000 km. De bandjes gaan ongeveer 30.000 - 35.000 km mee en een volledige wissel kost je 2.000 euro. Al met al hebben wij nog geen noemenswaardige andere kosten gehad. De hoeveelheid elektronica betekent wel dat als er een storing is, je waarschijnlijk een serieus probleem hebt. Voorlopig blijven rij nog lekker rollen in deze bolide. Enerzijds doordat deze bevalt en anderzijds omdat er weinig alternatieven zijn in dit segment (begrijpelijk). Door uitbreiding van het wagenpark met een Porsche Taycan Sport Turismo (juni), zullen hopelijk de kilometers iets afnemen.
Lekkage retour?
- 87.428 km
Na het delen van mijn ervaring, kwam ik er vandaag achter dat blijkbaar de lekkage niet helemaal is opgelost. De hemel op de 3de zitrij is beschimmeld. Gelukkig nog een paar dagen garantie, dus we kunnen (weer) terug naar de dealer.
Lekkage
- 90.000 km
Na het bezoek aan de dealer blijkt dat inderdaad sprake is van lekkage. Helaas zijn niet alle onderdelen op voorraad bij BMW, waardoor we waarschijnlijk 1-2maanden moeten wachten. Wat moet er worden gerepareerd?
- Nieuwe motor
- Nieuwe draadboom
- Nieuw glas
- Nieuw rubber
Kortom een schadepost die weer vrij fors is. We zijn benieuwd of dan de ellende eens gaat ophouden.
Daarnaast een kleine parkeerschade opgelopen door iemand ie bij het uit parkeren tegen de auto heeft aangezeten.....het geluk met deze auto is niet aan onze zijde.
Verder rijdt de auto geweldig, maar het "gedoe" geeft je een negatieve bijsmaak.
Voorbereiding vakantie
- 92.554 km
In de afgelopen drie weken de BMW substantieel minder gereden dan voorheen, doordat de Taycan veel werd ingezet. Dit scheelt toch fors in de uitgaven, want kleine stukjes rijden zijn echt duur (hoog verbruik). Op de lange ritten valt het mij altijd erg mee, dus zetten we de BMW meer hiervoor in.
Ondertussen heeft de BMW dealer zich netjes gemeld dat de spullen eerder binnen zijn gekomen dan verwacht. In verband met vakantie zal de hemel pas eind juli worden gemaakt. Begin augustus zal vervolgens de (lak)schade worden gespoten bij de schadehersteller, waarna we hopelijk kunnen rijden zonder "gedoe".
Aanstaande 3 weken gaan we met de BMW op vakantie naar Zuid-Frankrijk, waarbij naar verwachting circa 4.000 km wordt gereden. Ondanks dat het comfort geweldig is en ik persoonlijk wel fan ben van de auto, zorgt het gedoe van de afgelopen 2 jaar toch wel soms voor enige onrust. Het gebrek aan alternatieven heeft gelukkig gezorgd dat we de auto niet snel hebben omgewisseld. Immers het aanbod is beperkt en het valt mij op dat veel auto's vrij sober zijn aangekleed. Anders gezegd: minder opties dan wij hebben en al bijna nooit de geweldige 6 captain chairs i.p.v. een bank. Ook de schermen voor de passagiers op de 2de zitrij zie je maar zeer beperkt. Tenslotte vind ik het jammer dat geen echte hybride model bestaat (zoals de X5). Naast het feit dat het verbruik veel aangenamer is voor kleine stukken, scheelt het waarschijnlijk minimaal 35K BPM. Range Rover heeft het volgens mij wel, maar de binnenkant vind ik helaas niet zo mooi.....
Het verbruik is overigens gemiddeld genomen rond de 1:9 - 1:10.
Dak gemaakt
- 96.549 km
Na de geweldige vakantierit, waarbij ik echt heb genoten van deze auto. Geweldige wegligging, motor, ruimte en comfort. Deze “instap”motor met 340pk is geweldig en nergens mis je wat. Heb in verband met het gedoe overwogen om een x7m te kopen met 8 cilinder, maar eigenlijk is dat veel te gek. Cruisend met de huidige voiture maakt je al gelukkig en je mist niets. In de stad is het verbruik hoog, maar op de snelweg valt het mee.
Ondertussen is eindelijk het dak ook gerepareerd. Na wat gedoe (3 dagen werk!) en kleine problemen bij het vervangen, is hij nu weer als nieuw. Een nieuwe hemel zorgt weer voor een super strak plafond. Dan zie je toch dat in 2-3 jaar een en ander minder strak wordt. Ook zijn er weer 2 nieiwe voorbanden gemonteerd, want om de 30-35k km ben je wel aan de beurt. Viel me wel op dat het aanbod veel groter wordt in deze maat (275-40-22 en 325-35-22) en een stukje goedkoper. Krimpflatie? Kortom; we genieten weer.
Rustiger vaarwater
- 99.178 km
Na de update van de Taycan, ook maar een update van de X7.
In de ruim 2 maanden is er "maar" 2.500 km gereden. Dit is voor onze en (vooral de X7) begrip zeer weinig. Niet bewust, maar zoals in de andere review opgemerkt, pakken we de Taycan veel meer. Met de familie met de X7, maar anders de Taycan. Eigenlijk heeft dit als redenen dat de X7 toch wel vaak (te) groot is voor in de stad en het daarbij behorende gigantische verbruik. De X7 is geweldig voor de 80km/h wegen en op de snelweg, waarbij het comfort, de kracht en bovendien het dan redelijke verbruik prima is. De comfortstoelen zijn geweldig en de luchtvering waardeer ik steeds meer (mede na het overstappen van het "harde" onderstel en de stoelen in de Taycan).
De nieuwe banden, zonder runflat, aan de voorkant geven gevoelsmatig meer comfort dan de keiharde runflat banden. Vorenstaande zij de lokale bandenboer al, waardoor sommige mensen overstappen naar niet runflat. Persoonlijk had ik wel graag runflat gehad i.v.m. praktische aspecten bij lekkage, maar de voorraad was er gewoonweg niet. De exemplaren zonder runflat bevallen erg goed.
Deze maand komen er weer circa 3.000 km aan vakantiekilometers bij naar Frankrijk, waar ik nu al naar uitkijk. Verder zijn er geen noemenswaardige opmerkingen te maken.
Vakantierit
- 102.933 km
Zoals reeds benoemd in de vorige post, stond een prachtige rit naar Zuid-Frankrijk op het programma. Volgepakt en een dakkoffer (Thule XXL) brengt het gewicht naar een fors niveau. Gelukkig is de luchtvering fenomenaal en heb je nooit vermogenstekort. Het verbruik lag gemiddeld op circa 1:9, waarbij 100 tot 140 km per uur is gereden. Op de snelwegen valt het verbruik mijns inziens dan ook uiteindelijk wel mee.
De terugweg en de afgelopen 3 weken meer regen op de auto gekomen dan de gemiddelde peage snelweg kan afvoeren. Wat ben ik toch blij met 4x4 en (eindelijk!) een waterdicht dak.
Klein detail: de peage poortjes in het zuiden, bij de kleinere opgangen veelal, denken geregeld dat ik met een vrachtwagen rijd. Niet vanwege het tarief, maar het kaartje komt metershoog uit het poortje. Eerste keer kijk je wel wat vreemd, maar ach.....de franse slag!
Update
- 107.590 km
Een kleine update zonder bijzonderheden.
De BMW is lekker in bedrijf binnen de familie, maar rijst behoorlijk minder kilometers dan de beginfase. Ongeveer 25.000km per jaar zullen we gemiddeld rijden ipv circa 40.000km.
Op het programma staan 2 nieuwe verse banden achter en een mooie vakantierit naar Frankrijk. Heerlijke rit voor de boeg met veel comfort en als pakezel. Daarvoor is hij echt gemaakt en als vis in het water.
In april staat een onderhoudsbeurt en eerste apk gepland. Het doel is om de BMW voorlopig te behouden, want de auto bevalt erg goed en nieuwprijzen zijn echt ontploft. De keuze is erg beperkt, maar naast een X7 is een GLS of een RR vergelijkbaar. Een beetje leuk aangekleed gaan de prijzen de 200k over en dat is mij toch echt te gortig.
Tot de volgende update
Nieuwe banden
- 111.551 km
Zoals in februari vermeld, zijn voor de vakantierit de achterbanden vervangen. Deze waren, volgens de bandenfitter, er ook echt aan toe. Een bevestiging dat profieldiepte van 1,6mm echt te weinig, want daar waren we nog (lang) niet. Het blijft een mastodont en dat drukt klaarblijkelijk nogal op 4 forse wielen (22''). Ik vraag me dan ook of, bij het nieuwe exemplaar, de 23''velgen niet te heftig zijn. Het valt mij op dat de banden veel gevoeliger zijn dan "reguliere" maten en door een nog kleinere wang is er gewoonweg weinig ruimte voor oneffenheden (en hierdoor schade).
De prachtige rit door de Belgische Ardennen naar Frankrijk heeft weer een grote glimlach op het gezicht bezorgd. Wederom een volgepakte dakkoffer (Thule XXL), waardoor het gewicht naar een fors niveau wordt gebracht (en nog minder aerodynamisch). Het verbruik lag wederom gemiddeld op circa 1:9, waarbij hoofdzakelijk 120 tot 140 km per uur is gereden. Voor de helling na Luik heb ik maar eens uit gemakt de cruise control aangezet op 130. Naast een tot twee keer terugschakelen, blaast hij gewoon omhoog! Hoezo is naast de basismotor á 340pk nog iets anders leverbaar? (overigens wel leuk). Het verbruik is dan natuurlijk wel schoftig, zijnde circa 1:3), maar dat kan natuurlijk ook bijna niet anders.
Opvallend detail: in Luxemburg binnen 10 minuten circa 4 andere X7 "ontmoet" bij het tankstation.
Afgelopen jaar hebben wij circa 25K km probleemloos gereden. Dit is fors minder dan voorheen. We blijven genieten van de auto (ruimte, gemakt, comfort etc.) en er is weinig "beters" beschikbaar. Veel nieuwe exemplaren zijn vergelijkbaar, maar geen 6 seats met schermen etc. Door het gebrek aan een hybride variant is de BPM-heffing vreselijk en is de vervangings(nieuw)waarde bizar. Waar mijn exemplaar een nieuwprijs had van circa 154K is een vergelijkbaar object nu 190K-200K. Het aanbod wordt dan ook gevoelsmatig steeds kleiner en wat er te koop. Het aanbod van een alternatief, Mercedes GLS, daalt hard en bestaat bijna alleen nog uit nieuwe AMG exemplaren á 250-300K nieuwprijs.
Kortom; we blijven lekker rijden in ons exemplaar. Voor het eerst APK en een grote onderhoudsbeurt staat voor volgende week gepland. Daarna een vakantierit naar Zuid Duitsland. Wederom genieten.
Schade
- 116.990 km
Korte update:
Ruim een maand geleden een "klein" verkeerspaaltje gemist in een veel te krap opgezette woonwijk. Vanuit de bestuurdersstoel helaas niet gezien (erg laag) en in zo'n veel te krappe jaren '90 woonwijk is zo'n mastodont dan toch wel onhandig. Helaas moeten laten afslepen, want niet meer mee te rijden.
De schade; 2 nieuwe portieren, 2 nieuwe achterbanden, links achter nieuwe ophanging en veel "spuiten".
In verband met de vakantieperiode gelukkig een autoschadebedrijf gevonden die direct de X7 wilde opnemen en in de planning er tussen probeerde te zetten. Al met al was de aanlevering van nieuwe onderdelen geen probleem (fijn, dat was afgelopen jaren wel anders!). Vandaag weer kunnen ophalen, zodat de Route du Soleil weer kan worden bereden.
De vervangende auto was een Mini en dan stap je na ruim een maand toch echt wel in een grote comfortabele en sterke auto. Wat fijn zeg! Afgelopen tijd natuurlijk nagedacht voor een waardige vervanger, maar eigenlijk kom ik niet op een (veel) beter exemplaar uit. Ook de prijsstelling, mede door BPM en nauwelijks hybride, is bizar te benoemen. Kortom; de auto erg gemist en voorlopig lekker doorrijden en genieten.
De grote onderhoudsbeurt had ik gepland, maar door de schade moeten verzetten voor na de vakantie. Toch wel een nadeel het servicecontract, want dan mag je amper afwijken van de kilometerstand voor noodzakelijk onderhoud. Ik wilde, ivm vakantie, circa 4.000km van tevoren een onderhoudsbeurt doorvoeren. Dit mocht niet binnen het contract. Ergens begrijpelijk, maar nu moest ik ik apart voor de APK, in juli apart voor de remvloeistof en in augustus voor een grote beurt. Ik heb meer te doen...
Onderhoud
- 119.906 km
Zoals aangekondigd was de BMW toe aan de onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden te benoemen anders dan dat de bmw dealer volgens mij een lesje bijverkoop heeft gekregen. Naast het actief bellen voor dakdragers (hoezo wil ik deze plotseling?! Die heb ik al
Lang!) werd nu het advies gegeven om de gasveren onder mijn motorkap te vervangen, want ze waren nu circa 4 jaar oud). Ze werkte nog prima, maar advies BMW. Ik kon mijn lachen net inhouden, maar dot gaat natuurlijk nergens over! Je kan zelf al helemaal niets doen aan dergelijke auto’s (anders dan olie en sproeivloeistof bijvullen), dus waarom is dot een issue?!
Kortom; weer lekker doorrollen aankomend jaar!
Genot
- 125.110 km
Eigenlijk bizar om te melden; de auto doet het zoals hij het zou moeten doen! Bij moderne duurdere auto’s steeds vaker een uitzondering is mij opgevallen.
Lekker rijden en genieten van het comfort en voldoende pk. Wanneer de X7 het zo blijft doen, ruil ik deze voorlopig niet in!
Comfort en kleine defecte
- 28.883 km
Het was Gelukkig weer eens tijd om met de BMW op avontuur te gaan. Een mooie vakantierit door de Ardenne naar Frankrijk levert de ideale omstandigheden op voor het gezin. De beestachtige trekkracht ia ruimschoots voldoende en de zetels met een film op de schermen levert meer dan genoeg comfort op. Gelukkig kun je nog enigszins betaalbaar de tank vullen in Luxemburg, want het geklim met gepaste snelheid en dakkoffer levert toch wel een verbruik op. Niet geheel vreemd met zo’n tank en dakkoffer.
De bmw bevalt nog erg goed, maar een paar kleine puntjes. Een elektrische zonnescherm weigerde even, maar na een herstart van de auto deed deze het weer. De bediening van de achterklep lijkt op de achterklep defect te zijn. Met de sleutel en de bediening in de deur doet deze het nog wel. Ik gebruik meestal de sleutel, maar dit is wel vrij vervelend. Bij een beurt maar eens laten vervangen. Ten slotte doet de (bediening?) stoelverwarming van een stoel (3de rij) niet meer. Wellicht een stekkertje, maar eigenlijk best wel bedenkelijk van de betrouwbaarheid.
Zoals eerder gemeld, (te) veel elektronica in auto’s waardoor de kans op storingen en/of defecten op termijn het kostbaar maken.
Het aanbod van een iets jongere X7 is zeer beperkt. De vreselijke BPM zal daar mede debet aan zijn. Ook zijn er bijzonder genoeg nagenoeg geen 6 persoons edities meer en al helemaal geen schermen op de 2de zitrij. Jammer, maakt het ook makkelijker om geen wissel te doen. Het onderhoudscontract loopt nog tot circa 150k km. Voorlopig rijd ik lekker door.
Remblokken vervangen
- 130.519 km
Een korte update.
De BMW gaf aan aan dat de remblokken achter aan vervanging toe waren. Dit is de eerste keer, dus best netje vind ik persoonlijk.
Daarnaast de jaarlijkse keuring van het alarm (klasse 5) laten uitvoeren en “wegenwacht” verlengd. Verder was er geen onderhoud benodigd, maar de voorbanden komen eraan (vermoed eind van het voorjaar/begin van de zomer).
Het onderhoudscontract dat ik heb afgesloten (100k km of 5 jaar) bevalt mij wel. Geen grote verrassingen en de kosten blijven te overzien. De bandjes vallen daar natuurlijk buiten en die kosten genoeg (per 2 circa 800-1100 euro).
Verder bevalt de X7 nog erg goed, dus we gaan weer verder rollen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X7 XDrive40i High Executive | Bowers&Wilkins | 7 Zits | Trekhaak | Skylounge | Head up | Drive Assistant | 360 cam | M-pakket
- 2019
- 168.513 km

BMW X7 xDrive40i High Executive | M-SPORT | SKY LOUNGE | CRAFTED CLARITY | CAPTAIN CHAIRS | 6-PERSOONS | ALCANTARA DAKHEMEL | INTEGRAL ACTIVE STEERING | 22 INCH | LUCHTVERING | HARMAN KARDON | LUCHTVERING | SOFTCLOSE |
- 2019
- 94.874 km

BMW X7 M50d High Executive | M-PAKKET | PANO | ACC | H&K | LASER | 360 CAM |
- 2019
- 136.983 km