BMW X5 4.4i Executive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X5 4.4i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 196.500 km |
KM-stand laatst | 223.500 km |
Eerste ervaringen met de X5
- 198.500 km
Daar ik mijn huidige lease auto, de Subaru, uit de bijtelling heb gehaald omdat ik regelmatig in het buitenland vertoef voor mijn werk moest, nou ja moest, ik toch een auto hebben voor de prive ritjes en vakanties. Veel rijd ik niet maar als ik rijd wil ik dat wel in een lekkere auto doen. Niets mis met de Subaru hoor maar het is geen BMW.
BMW is altijd al mijn favourite geweest en een beetje hoger zitten met een automaat was ook een must. Dan blijft er niet veel meer over dan de X5.
Na enig zoeken op het internet deze tegen gekomen, een 4.4i met werkelijk bijna alle opties die er te krijgen waren. Het is een in Nederland geleverde auto met de hele onderhouds historie erbij. Zaten net nieuwe schijven en achterbanden op.
Wat een heerlijke auto. Je zit als een vorst, wat hoger dan normaal en al dat leer en hout om je heen maakt het compleet. Relatief klein sport stuur wat wel iets dikker had mogen zijn. Alle bedieningsknoppen makkelijk binnen handbereik. Dubbelglas, optie, maakt het binnen heel erg stil bij normaal rijden.
De kleur had ik niet voor het uitkiezen maar deze kleur groen is toch wel apart en chique. In 2000 had deze auto al de veiligheidsvoorzieningen die nu op de goedkopere modellen zitten, zoals ABS, TCS, ESP en de vele airbags. Was dacht ik ook de eerste SUV (of SAV zoals BMW dat noemt) met 5 sterren voor de crash test.
De auto rijdt als een echte BMW, wat harder geveerd (luchtvering achter) ,als verwacht maar niet oncomfortabel.
De besturing is direct en de wagen plakt aan de weg mede door de vierwielaandrijving en brede banden. Ja en dan die motor, wat een juweeltje is dat, soepel, krachtig en met een geluid, heeeeerlijk. Een V8 met 286pk en 440Nm dat wil wel ondanks het gewicht van 2070kg.
De acceleratie is voor dit formaat auto heel behoorlijk, zo,n 7 sec (gemeten) naar de 100km/u. Topsnelheid is boven de 200km/u maar dat is minder belangrijk. De eerste meters spuit hij er echt vandoor niet normaal, gewoon ongelooflijk. Boven de 160 wordt het rap minder maar wat wil je ook met een frontoppervlak van een garagedeur. Ben benieuwd wat hij doet met de caravan erachter. Zal wel geen probleem zijn.
De automaat schakelt fluweel zacht ondanks de hoge kilometerstand. Vaak heb in auto's met een automaat het idee om maar zelf te schakelen maar bij deze is dat niet nodig. Heel direct reageert de bak op bewegingen van de rechtervoet.
De sportstoelen zijn prima en natuurlijk in alle mogelijke standen electrisch te verstellen. Achterin een zee van ruimte. De kofferruimte valt voor dit formaat auto wat tegen maar zeker acceptabel. Wel handig is dat de achterklep in twee delen open kan.
Wat ik echt niet snap is de kwaliteit van bv de knopjes van het aircobedieningspaneel. Wat een rommel is dat, ziet er mooi uit maar niet teveel aanzitten anders vliegen ze eraf. Jammer dat BMW op dit soort zaken bespaart heeft. Ook bv de haakjes voor de standaard zonneschermen vliegen er zo af als je de deur te hard dicht doet.
Maar goed, de auto is ook al 9 jaar oud, mag niet te veel zeuren en dat doe ik ook niet want even de motor starten en wat gasgeven, dat maakt alles weer goed totdat je natuurlijk bij de pomp staat. Als ik heel heel heel rustig rijd, dus max 90 en in de stad max 50 dan red ik net 1 op 10. Bij gewoon rijden is dat ongeveer 1 op 6. De tank heeft een inhoud van 92 liter dus je kan wel even vooruit. Maar goed dat wist ik en zolang je geen 100000 km per jaar rijd is dat, in mijn ogen, geen probleem.
Ik weet dat ik pas 2000km gereden heb maar dit is ook mijn eerste indruk van een, tot nu toe, geweldige auto. Bij de waarderingen kan ik natuurlijk eigenlijk nog weinig zeggen over de kosten en betrouwbaarheid maar ik probeer deze review goed bij te houden.
1ste update
- 199.899 km
Ja ik weet het nog niet zoveel kilometers maar toch even een update.
De radiator lekte een heel klein beetje dus toch maar en nieuwe in laten zetten. kostte me 400 Euro inclusief materiaal, niet bij de dealer natuurlijk, maar bij een lokale garage. Prima werk en ik kan nu met een gerust hart gas geven. Olieverbruik niet meetbaar, nog steeds boven aan de peilstok.
Nog niet echt uitgeprobeerd maar even de 200km/u aangetikt. Geen probleem natuurlijk, ligt als een blok op de weg. Moet volgens de dealer , omdat dit een onbegrensde uitvoering is 230km/u halen, staat ook daadwerkelijk op de toenmalige optielijst, topsnelheidsverhoging en carroserieverlaging.
Voor de rest is het starten lopen. Ik had het al eerder gemeld maar wat loopt die V8 toch lekker. Heerlijk koppel dat altijd beschikbaar is. Elke keer dat ik erin kan rijden is het een feest, je hoeft niet snel, rustig rijden is heerlijk, even inhalen gewoon je rechtervoet 1 cm indrukken en je vliegt ervandoor.
Ja en dan het verbruik, tot nu toe gemiddeld 1 op 6.5, veel stadsverkeer dat wel. Laatst nog even rustig naar Nijmegen op en neer, 1 op 9 maar dan niet harder dan de toegestane snelheden. Het maakt trouwens qua verbruik niet zoveel uit of je nu continue 80 of 120 rijd.
Die continue vierwielaandrijving is met al die sneeuw wel ideaal. Tractie zat allen oppassen met remmen, het hoge gewicht duwt de auto gewoon rechtuit.
Wat ook een groot voordeel van z'n grote, eigenlijk hoge auto is is dat niemand maar dan ook niemand je op loopt te duwen. Ik heb nog geen een keer iemand gehad die op mijn bumper hangt. Dat rijd heel erg relaxed heerlijk. Al die scheve petjes in die met ledverlichting volgehangen golfjes of A4 tjes laten deze BMW gewoon met rust.
Oh ja ik heb de CD wisselaar vervangen door een MP3 kastje, de CP600BMW. Prima apparaat waar je al naar gelang de geïnstalleerde SD kart duizenden nummers op kan zetten. Kat gewoon via het stuur bediend worden. Ook in het display onder de tellers kun je de artiest en de titel duidelijk lezen. De DSP geluidsinstallatie is voor mij goed genoeg, 300W in totaal dacht ik met een subwoofer in de achterbak.
Ook heb ik twee hoofdsteun DVD spelers gemonteerd voor de kids tijdens de vakantie. Even rommelen om de stoelen uit elkaar te halen voor de bedrading maar alles werkt prima.
2de update
- 208.100 km
Net terug van vakantie met de X5. Een aantal weken geleden met de boot erachter naar Kroatie. De eerste 700km perfect toen ineens helse geluiden en rook in de auto. Ik dacht gelijk de versnellingsbak naar de kl..... Eigenlijk kon dat bijna niet want net een maand geleden in Dortmund bij ZF de bak laten spoelen en na laten kijken. Helemaal top zeiden ze nog daar. Uiteindelijk bleek het de dynamo te zijn die vastgelopen was. Nooit van gehoord, de duitse BMW dealer ook niet trouwens. Maar goed 1000 Euro armer konden we weer op weg met een nieuwe dynamo. (het is een watergekoelde trouwens bij deze BMW). Wat eens ongelooflijke service bij de Duitsers, kunnen ze hier nog eens wat van leren.
Voor de rest heeft de auto prima gereden, wat een power heeft deze auto. Lijkt net of de boot er niet achter hangt. Hij zuipt natuurlijk wel als een temperlier, gemiddeld 1 op 6 met de boot erachter en continue rond de 120 km/iu gereden.
Nogmaals geen goedkope auto om te hebben maar elke keer weer een feest om in te rijden. Wordt ook totaal niet moe in deze auto. geen probleem om 1500km achter elkaar te rijden. (je stopt automatisch toch genoeg door het tanken, haha)
Dus weer een 10000km gereden met de volgende reparatie kosten.
400 Euro nieuwe radiator
200 Euro nieuwe reactie stangen (auto trilde in het stuur bij remmen)
380 Euro reinigen en spoelen van automatische bak en olie verversen differentieel (was niet kapot maar prefentief)
1000 Euro nieuwe dynamo.
Wel veel geld voor 10000 km maar hopen dat alles goed blijft.
Still going strong
- 223.500 km
Ben nu weer een tijdje verder en de X5 rijdt nog steeds perfect. Geen verdere kosten gehad behalve een lekker waterslang die ik zelf vervangen heb, losten 39 Euro. Geen olie verbruik etc. Ben met de boot/trailer erachter van 1700kg naar Portugal gereden en geen centje pijn. Wat een kracht heeft deze auto. Je merkt er niets van. Ook de meest stijle hellingen beklimt hij als een berggeit. Hoop noog vele kilometers met dit beest te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.