BMW X5 4.4i Executive (2000)

Terreinsportwagen

BMW X5 4.4i Executive
Met de X5 gaat BMW op de ruige toer. Dat is althans de eerste indruk die de Beierse boreling achterlaat. Maar onder het macho-uiterlijk gaat vooral een decente rijdersmachine schuil. Iets waar ze patent op lijken te hebben, daar in München.

Voor deze test rijden we een X5 met de dikste motor en in de duurste Executive-uitvoering. Stap in en... je komt ogen te kort. Toch zit ook deze SUV (Sport Utility Vehicle) als een 'gewone' BMW. En dat is direct één van de sterke punten van de auto. Bij het starten hoor je die indrukwekkende roffel die zo past bij een achtpitter. Je trekt een X5 aan en hij past als een maatkostuum. Dat houdt in dat er geen overdaad aan ruimte voorin is. Je zit behoorlijk ingekapseld tussen de airbags (in ruste), een prominente middenarmsteun op rechts, een batterij schakelaars links, beneden, boven, onder, op het stuur, in het midden... Kies je voor een niet-Executive-uitvoering, dan lever je in. Vanaf de bestuurderspositie is het overigens wel tobben met het uitzicht naar achteren. Maar de BMW helpt mee met parkeersensoren rondom (Executive!). De bediening van de Beier is geraffineerd direct. De X5 stuurt als een sedan, met veel gevoel en best zwaar. Schakelen, daar doen we niet aan in dit monster: we hebben een vijftraps automaat tot onze beschikking, die overigens ook sequentieel is te schakelen. Je kunt ook nog kiezen voor een sportstand.
De nieuwe X5 zit echt propvol geavanceerde (veiligheids)techniek. Dat maakt hem ook een technisch geraffineerde auto. Natuurlijk heeft 'ie ABS, maar daarnaast ook het Automatische Stabiliteits Controle-systeem (dat vermogen van het wiel afhaalt dat tractie dreigt te verliezen en zelfs bijremt indien nodig), het allesomvattende Dynamische Stabiliteits Controle-systeem (voor een stabielere auto in bochten), Cornering Brake Control (systeem dat hard remmen in bochten begeleidt) en Dynamic Brake Control (dit helpt om een noodstop te maken). Het Dynamische Stabiliteits Controle-systeem integreert al die systemen voor het beste overall-resultaat. Verder is de BMW voorzien van automatische sperdifferentiëlen, permanente vierwielaandrijving (62% op de achterwielen, 38% op de voorwielen) en het Hill Descent Control-systeem. Een druk op de knop en je BMW rolt gecontroleerd met vaste snelheid een steile helling af. Hoef je niets meer aan te doen, alleen bijsturen.
De X5 heeft een heel stevig verbruik, maar je krijgt er gelukkig wat voor terug. De meeste GTI's rijd je namelijk suf met je SUV. En ook in bochtenwerk kan zo'n hete hatch gewoon klop krijgen van zo'n giga-SUV. De X5 is gewoon een superieure SUV. Tot op hoge snelheid is dit een stabiele, neutrale auto in bochten. Terwijl je huizenhoog boven iedereen uittorent, haal je ze ook nog eens in een bocht buitenom in! Dat levert dan weer wat extra bekijks op... Je moet echt oppassen dat je met de X5 niet verschrikkelijk asociaal tekeergaat, want de auto kan het zo goed en het is zo ontzettend leuk om met een auto die daar niet specifiek voor is bedoeld, verschrikkelijk sportief te rijden. Hoewel, BMW heeft er nooit een geheim van gemaakt een echte rijders-SUV te willen bouwen. Dat is ze gelukt. En die motor? Die is zowel stil als bijterig en lijkt de auto nog sneller te maken.

Praktisch?

Niet dat het er iets toe doet, maar het zou natuurlijk prettig zijn als er nog iets (golftas, creditcard) of iemand (de oppas, de secretaresse) mee kon in onze macho-machine. Goed nieuws: daar hoeft u deze gave auto's niet voor te laten staan. Op de achterbank is er meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Ook de kofferruimte is op niveau. De portieren zijn als kluisdeuren. Dan blijkt het erg makkelijk in het dagelijks gebruik dat de X5-achterklep in twee delen te openen is: een staand en een liggend deel.
Wat maakt deze auto uniek? Hij biedt extra gebruiksmogelijkheden dankzij allrad ofwel vierwielaandrijving. Jazeker, je zou het zomaar vergeten maar een auto als de X5 is niet alleen luxe, snel, ruim en comfortabel genoeg, hij is ook nog eens inzetbaar op onverhard. Hij kan dus alles. Hoewel... mogen we de vreugde een beetje temperen? Het ontbreken van een lage gearing beperkt wel de mogelijkheden in het terrein. 't Is zo klaar als een klontje: BMW vertikt het om een SUV te bouwen en daarbij ook maar iets in te leveren qua rijdynamiek. Je moet maar durven. Dus is die X5 een machtige auto om te rijden, juist omdat 'ie zo gigantisch is, imposant en zich toch zo scherp laat sturen. De BMW X5 is mooi, strak en geraffineerd. Een auto die ook eigenlijk gruwt van blubberlaarzen. Wij zijn onder de indruk van deze auto. En dat wil wat zeggen.

Signalement

Merk Bmw
Model X5 4.4i Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 89.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.398 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.667 mm / 1.872 mm / 1.707 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 2.080 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden235/65HR17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 13,9 l/100km
CO2-uitstoot 335 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum