AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW X3 xDrive28i Executive (2013)

autoreview

BMW X3 xDrive28i Executive (2013)

Signalement

UitvoeringX3 xDrive28i Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf90.500 km
KM-stand laatst132.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassende Duitser

  • 92.000 km

Onze XC90 bleek onverwacht ernstig ziek. De turbo had serieuze kuren en de automatische versnellingsbak hield er een zeer eigenaardige manier van schakelen op na. Onze vaste monteur adviseerde daarom naar een opvolger uit te kijken.

Uiteindelijk viel onze keus op een X3 xDrive 28i uit 2013. Hiervoor moest het budget nog wel iets verder worden opgerekt maar de proefrit overtuigde en de inruilwaarde voor onze terminale Volvo viel ook niet tegen.

Vanaf het eerste moment waren we door een aantal zaken enorm positief verrast:
- De binnenruimte is zeer goed. Ik ben zelf bijna twee meter, op de achterbank staan twee kinderzitjes, maar zowel ik als de kinderen hebben meer dan voldoende ruimte. Ook wanneer ikzelf op de achterbank zit dan is dat prima uit te houden. De XC90 was natuurlijk ook niet krap, maar effectief doet de X3 het zeker niet minder goed. Als ik de auto desondanks op een parkeerplaats zie staan, tussen allerlei Yankee geweld, dan vind ik hem heel compact en klein ogen. Ook in onze garage is ineens een stuk meer ruimte.
- De afwerking van het interieur is prachtig. Mooie materialen, overzichtelijk en strak dashboard, enorm panorama dak, mooie kleur combinatie (beige leer met donker bruine hout accenten in het dashboard). Veel leuke opties (groot navi scherm, rondom camera's, elektrische achterklep, DVD speler, prima audio, etc) Er wordt op deze site regelmatig gesteggeld over 'premium of niet'. Ik heb in m'n leven in heel wat auto's gereden: van zeer budget tot zeer exclusief. En naar mijn smaak is het interieur van deze X3 zeker premium te noemen.
- De automaat is briljant. Het is een enorme verbetering ten opzichte van de automaat in de XC90 of van de Jeep Commander waarmee de X3 de garage deelt. In de sportstand is het helemaal een feest, al zijn vrouw en kinderen dan vaak iets minder enthousiast. Dus dat bewaar ik wel voor de momenten dat ik alleen in de auto zit.

Na de eerste dagen rijden vielen er echter ook wat minpunten op:
- Deze X3 heeft de standaard stoelen. De zitting hiervan is naar onze smaak aan de korte kant. Het is nog niet echt hinderlijk, en misschien ook een kwestie van wennen, maar het is minder comfortabel dan de Volvo of de Jeep.
- Af en toe komt er een 'kloenk' geluid uit het achterruim. Dit lijkt vooral te gebeuren op momenten dat de carrosserie licht tordeert. Dus bijvoorbeeld bij een hobbel in de weg in een scherpe bocht, of een verkeersdrempel op een kruising.
- Na het afzetten van de motor, en het openen van de bestuurdersportier, ontgrendelen de achterdeuren niet automatisch. Hiervoor moet je of op de sleutel drukken, of op een knop op het dashboard. Niet onoverkomelijk maar wel irritant.
- Bij het afzetten van de motor klinkt er een schrapend geluid uit de uitlaat aan de achterzijde van de auto. Het duurt maar heel kort, maar het klinkt niet goed.
- Geen 'Angel Eyes' (xenon). Ok, ik geef toe, het is een nice to have, maar ik vind het er wel mooi uitzien. Ik had nog even de hoop dat mijn halogeen units makkelijk zijn om te wisselen voor een paar Angel Eyes. Dat blijkt een illusie. Het schijnt nog al een (kostbare) ingreep te zijn om dit achteraf in je auto te laten bouwen.

Na de eerste week heb ik contact opgenomen met de dealer over het 'kloenk' geluid uit de kofferbak en het geluid uit de uitlaat. Het 'kloenk' geluid bleek eenvoudig te verhelpen met een dot vaseline/vet op het slot van de achterklep. Het schrapend geluid uit de uitlaat wordt veroorzaakt door een vlinderklep in de uitlaat. Om dit op te lossen zijn er twee mogelijkheden: 1.) de uitlaat vervangen, 2.) de vacuumslang van de klep los trekken zodat hij altijd open blijft staan. Ik heb voor de laatste oplossing gekozen.

Tijdens een zoektocht op internet kwam ik ook iemand tegen die een aantal opties in de software van de auto kon aanpassen. In ruil voor een paar kwartjes was deze meneer zo vriendelijk om de auto volledig aan te passen aan mijn wensen. Hij heeft er ook voor gezorgd dat alle deuren automatische ontgrendelen zodra de motor wordt afgezet.

Inmiddels hebben we ruim een maand rondgereden in deze auto. Het comfort is meer dan prima. De auto is stil, ruim en van alle gemakken voorzien. Zelfs de kortere zitting vallen ons nu niet meer op.

De prestaties zijn overweldigend: automaat in sportstand, rechtervoet naar beneden, en binnen 6,5 seconde zit je op 100km p/u.

De betrouwbaarheid valt door mij nog niet echt te beoordelen. Al moet ik zeggen dat ik verrast ben over de technische staat van deze auto na bijna 100.000km. Binnenkort breng ik de auto voor een check naar een BMW dealer. Ben benieuwd wat hij er van zegt.

De gebruikskosten vallen mij tot nu toe mee. Hij is niet superzuinig ( 1 : 9,7), maar hij doet het beter dan de Volvo. (Om over de Jeep met 1 : 4 maar te zwijgen....) Daarbij: Benzine is hier zeer betaalbaar. Wegenbelasting kennen we hier niet, dus daar maak ik me ook geen zorgen over. Voor de rest ben ik alleen nog maar geld kwijt geweest aan autoshampoo.

Het eerste onderhoud

  • 96.000 km

Inmiddels is de auto een aantal weken in bezit, en er staan ca 5.000 extra kilometers op de teller.

Bij de aanschaf van deze auto (bij een niet-BMW dealer) was mij al bekend dat er een terugroepactie van BMW kwam voor de Isofix beugel. Ook waren de banden zo'n beetje aan vervanging toe.

Zodra ik de uitnodiging van BMW kreeg voor de recall heb ik gelijk ook de banden laten vervangen. Ook heb ik gevraagd om de auto te controleren op de staat van essentiële zaken als remmen, vloeistoffen, etc.

De BMW is standaard geleverd met run flat banden. Er is dan ook geen plek voor een reservewiel. Vooraf heb ik veel discussies gelezen over de voor- en nadelen van run flats. Uiteindelijk heb ik toch weer gekozen voor dit type band (Pirelli Cinturato P7 All Season). De wegen in Amerika zijn erg slecht en er ontbreekt vaak een vluchtstrook. Ik vind het een prettig idee dat mijn vrouw, bij een lekke band, niet met twee kleine kinderen op de achterbank, een lange tijd hoeft te wachten op een sleepdienst. De extra kosten + de mindere rij eigenschappen neem ik op de koop toe. Voor wat betreft de rij-eigenschappen van de band: het valt me niet tegen. Voor wat betreft de extra kosten van de band: die vallen wel tegen...

Tijdens de controle door de dealer kwam 1 belangrijk punt naar voren. Het blok lekte olie in de turbo. Dit verklaarde ook het witte rookpluimpje dat soms, bij een koude start, zichtbaar was. De begroting voor de reparatie liep richting de 1500 euro. Omdat de auto pas een paar duizend kilometer over de fabrieksgarantie is heeft de dealer contact opgenomen met de importeur. Na enig bakkeleien waren zij bereid om de helft van de kosten voor hun rekening te nemen. Dit is een vriendelijk gebaar waar we graag gebruik van maakten. Desondanks gaat er een sterretje af voor de betrouwbaarheid.

Naast de dure banden is er nog een onderdeel dat meer kost dan verwacht: brandstof. Voor dit type blok (N20) schrijft BMW in de USA premium brandstof voor. (Brandstoftypes zijn niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. Het gaat in elk geval om een hoger octaangetal). Deze brandstof is echter fors duurder dan de reguliere benzine. (Regular kost hier $2.20 per gallon, Premium $3.50). Ik ken de Nederlandse prijzen voor benzine, en ik weet dat ik niet mag zeuren met een prijs van ca 60 eurocent per liter. Desondanks trek ik een sterretje van de gebruikskosten af. (Mede door de banden)

Voor de rest bevalt de auto ons uitstekend. Snel, ruim, mooi afgewerkt, veel opties, we zijn er erg blij mee. Ik mis echter 1 klein dingetje: in mijn Audi A4 had ik, naast de grote draaiknop van het multimediasysteem een klein draaiknopje voor het volume. Dit was ideaal. Met je arm op armsteun kon je met je hand direct alles bedienen.
BMW heeft op ongeveer dezelfde plek de draaiknop voor het multimediasysteem. De bediening voor het volume ontbreekt echter. Hiervoor moet je naar het dashboard of het stuur. Wat mij betreft is dit een gemiste kans voor een auto die verder zeer doordacht in elkaar steekt.

Over de oceaan

  • 132.000 km

Inmiddels is het 2,5 jaar en 40.000km geleden dat we de auto aanschaften. In die tijd zijn we verhuisd van de USA naar de UK en BMW mocht mee. Ja, volgens de Britten zit het stuur aan de verkeerde kant maar het bevalt me prima.

Behalve het reguliere onderhoud is er slechts 1 mankement naar voren gekomen. Tijdens de laatste beurt ontdekte de onderhoudsmonteur dat er een kleine lekkage was aan het differentieel. Een lek rubbertje bleek de oorzaak. Voor de reparatie werd ik doorverwezen naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in reparatie/revisie van BMW (sport) aandrijfsystemen. Zij bleken veel kennis van ZF automaten te hebben en ze hebben voor mij ook direct de bak gespoeld. Uiteindelijk was het bij elkaar een behoorlijk prijzige reparatie/onderhoud (ca 800 euro) maar ik beschouw het als een investering in het behoud van de auto. Hij bevalt ons immers nog steeds erg goed en we hopen er nog een tijd mee te rijden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren