BMW X3 xDrive20i Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X3 xDrive20i Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Eindelijk...
- 790 km
Vorige week vrijdag was het zover.
Eindelijk mocht ik mijn in november bestelde X3 ophalen. Het was echt afwachten hoe de auto zou rijden, omdat ik niet in de gekochte configuratie had kunnen rijden. Dat is de X3 Xdrive20i met automaat. Ik heb direct na elkaar in de 5 serie automaat met dezelfde motor en in de X3 Xdrive20D automaat gereden.
Mijn keuze was voor de kleur mineral grey met nog een aantal opties.
Dat blijft voor iederen persoonlijk, maar dit is hoe ik de auto zelf graag wilde.
- automaat, executive pakket, lichtpakket, xenon, x-line pakket, getinte achteruiten, electrisch inklapbare buitenspiegels, chroompakket interieur, spatlappen, standkachel, titanium nieren en een aparte set velgen met winterbanden.
De vorige review deed me een beetje huiveren voor de X3.
Ik heb nu een rit van Heerenveen via Rotterdam naar Maastricht gemaakt. Daarnaast rij ik er dagelijks mee in de stad en op de snelweg.
De auto rijdt heerlijk comfortabel en dat had ik niet verwacht.
Het veercomfort is dus prima, misschien dat door mijn velgen bepaalde richels wat harder doorkomen. Maar het is absoluut niet oncomfortabel.
De automaat schakelt schokloos en vlot.
Net als op mijn vorige 320DA kan ik hiermee eventueel ook handmatig schakelen.
De joystick is wel even wennen met het inschakelen van de achteruit versnelling. Minpuntje vindt ik dat de stop/go bij het inschakelen van de achteruit versnelling en als je daarna even wacht om te rond te kijken de motor laat afslaan.
Wat zijn nog meer de minpunten?
Het verbruik misschien ? Dat is rond de 9-10 liter per 100km. Voor zo'n auto van dit formaat/gewicht met automaat en Xdrive is dit niet verkeerd denk ik.
Sommige stijlen van de auto zijn vrij breed, dus soms is het even goed uitkijken. Er is een kraakje bij het openen van één achterportier, maar dat komt door de rubbers. Gaat de dealer oplossen.
De wegligging is zoals van een BMW, strak en goed uitgebalanceerd. Maar ik rij liever comfortabel dan hard door de bocht...
De motor bij sommige heuvels in Limburg wat tekort te komen, maar als je het gaspedaal voldoende intrapt gaat dat toch goed. Als je echt vlot wilt rijden gaat dat heel goed :)
Ik moest wat sterren geven, voor betrouwbaarheid heb ik nog te weinig gereden, maar ik denk dat wel goed zit.
Hetzelfde geldt voor de gebruikskosten.
De auto voelt goed aan en de bouwkwaliteit is gewoon goed.
Als ik meer kilometers heb gereden, zal ik proberen een update te plaatsen.
De tussenstand...
- 6.000 km
Imiddels heb ik 6000km met de X3 achter de rug. De auto bevalt nog heel goed.
Ik ben wel een keer naar de garage geweest om wat zaakjes op te laten lossen:
- de bluetooth verbinding "bromde" tijdens het bellen. Is op gelost door de dealer, er waren wat stekkers niet goed aangesloten.
- de standkachel ontwasemde niet goed en gaf ook een waarschuwing voor de accu af. Dat is verholpen en de standkachel werkt nu echt goed. Ik had geen idee dat het de auto zo snel en zo goed zou verwarmen
- het kraakje tijdens het openen van de deur is ook opgelost
In het gebruik vallen wel een paar zaken op:
- de parkeersensoren reageren soms een tikje traag lijkt het. Daarnaast blijft het beeld van sensoren lang op het display staan. Ook als je de automaat al in parkeerstand hebt gezet, blijft het beeld nog staan.
- het volume van de TP onderbreking, moet ik steeds opnieuw instellen. Wat in het boekje staat werkt niet. Dat is wel vervelend
- de auto lijkt niet zo groot, totdat je gaat parkeren. Maar goed tegenwoordig lijken alle parkeerplaatsen krapper te worden.
- de navigatie werkt goed. Het is alleen lastiger aan te geven dat je een specifiek deel van de route wilt veranderen. Dat moet je doen door het aantal kilometers op te geven die je wil wijzigen, vanaf het punt waar je je bevindt.
- als je de achterruit wisser gebruikt, moet je bij het terughalen van de hendel voorzichtig zijn. Anders zet je al gauw de voorruitsproeiers in werking.
In de stad rijden gaat goed, alleen is het overzicht op stoepranden tijdens bochten minder goed.
Drempels nemen met de auto is geen probleem.
Je wordt niet alle kanten opgeschud, zoals soms wel eens gebeurt.
Ik heb de standaard stoelen en ze bevallen prima. Ze zitten niet zo krap als de sportstoelen, maar geven wel voldoende steun.
Op de snelweg is de auto echt in zijn element. De motor is soepel, stil en heeft voldoende vermogen voor vlotte inhaalmanoeuvres. Veel bijgeluiden hoor je niet.
Het verbruik zit rond de 11-12,5 kilometer per liter benzine. Niet slecht volgens mij.
Op het verbruik van motorolie heb ik niet gelet. Althans ik heb nog geen meldingen gehad...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.