BMW X3 3.0d (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X3 3.0d |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 68 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na ruim 3 maanden wachten is mijn BMW X3 afgeleverd. Ik heb me van te voren uitgebreid georienteerd op verschillende merken en modellen en ik moet toegeven een SUV/SAV zat in eerste instantie niet bij mijn lijstje. Ik heb altijd Volvo en Saab gereden en moest verleden jaar ’noodgedwongen’ overstappen op een BMW 320d en ik moet toegeven dat ik nooit echt een BMW fan was, maar wat een heerlijke auto is die BMW 320d. De wegligging is superieur aan iedere auto die ik tot nog toe gereden heb. Ik ben wel al tijden een diesel-fan en deze bmw was echt heerlijk om in te rijden. Na een jaar ging deze auto echter uit de lease en ’moest’ (tussen aanhalingstekens inderdaad, ik vind het rijden van een lease auto namelijk nog steeds een erg prettige arbeidsvoorwaarde) een andere auto uitzoeken. Ik heb proefritten gemaakt in een Saab 93 Aero en een BMW 330d. Beiden heerlijke auto’s alhoewel de Saab het onderspit delft voor wat betreft wegligging, comfort en snelheid tegen de BMW 330d. Ike heb ook gekeken naar een Lexus 250 maar die komt mij toch iets te Oosters over (alhoewel een qualitatief zeer goede auto).
Bij het bezoeken van de BMW dealer viel mijn oog op de nieuwe X3 (de gefacelifte X3) en ik moet zeggen dat de auto stukken is verbeterd voor wat betreft uiterlijk. De bumpers zijn nu niet meer van goedkoop plastic maar meegespoten in de kleur van de bumpers. Ook van binnen oogt de auto op ’BMW-niveau’, dat wil zeggen, kwalitatief hoogwaardige materialen en een heerlijke zit positie. De zit is minder hoog dan van bijvoorbeeld een Volkswagen Touareg mar toch hoog genoeg om een prima zicht op de weg te hebben.
Alhoewel ik in eerste instantie naar andere modellen heb gekeken heb ik toch een proefrit gemaakt in een X3 3.0 sd. Dit is het topmodel van de X3 voor wat betreft de motor en ik had liever een proefrit gemaakt in een X3 3.0d maar een andere auto was niet voorradig op dat moment. Voor dit model zouden ze eigenlijk moeten waarschuwen want deze uitvoering benadert het sportwagen niveau. Van 0-100 in 6,5 seconden en een top van 240 km p/u. Ietwat aan de rappe kant voor een auto van 1800 kg en je laat dan ook met gemak 95% van het wagenpark achter je. Redelijk apart voor een SUV waar niet het embleem Porsche op prijkt. Alhoewel een heerlijk stuk speelgoed heb ik toch maar gekozen voor de ’normale’ 3.0d variant. ’Slechts’ 220 pk en een top van 218km p/u leek me wel voldoende.
Ik heb nu 1000 kilometer gereden en dit is een auto waar je met een glimlach instapt en er met een glimlach weer uitkomt. De wegligging is subliem en de (tussen) acceleratie is indrukwekkend. De 3.0d motor in deze uitvoering is dezelfde als die in de 330d maar ookal is de X3 een stuk zwaarder is de trekkracht en acceleratie fenomenaal. De motor hoor je bijna niet, afgezien van een prettig gebrom boven de 2,5 duizend toeren.
Als opties heb ik gekozen voor een navigatiesysteem, dakdragers, een panoramadak (bijna 1m2 en met het dak open verdwint het halve dak, erg prettig als het eindelijk ophoudt met regenen) en 19 inch velgen (die er overigens onder de auto niet zo groot uitzien als ze doen vermoeden vanwege het formaat van de auto). Al met al loopt de totaal prijs dan snel op want de uitvoering die ik nu heb komt op 74,000 Euro (instap model met deze motor is 61,000 Euro) en dat is gelijk het grootste minpunt van deze auto.
Voor dit bedrag koop je ook andere (hele mooie) auto’s. Je kunt dan de vraag stellen: waarom een SAV en geen 3 serie of 5 serie? Goede vraag. Ik kom nooit op het strand met mijn auto of in het oerwoud, laat staan een overhard bergpad en zeker niet in Nederland. Ik vind de auto gewoon mooi en ik vind hem een sportieve uitstraling hebben (mits je er een paar mooie velgen onder zet want met de standaard velgen heeft hij snel de neiging om er wat ’kaal’ uit te zien...bij een mooi pak draag je tenslotte ook geen slippers....:-)...). Ik vind hem mooier en eleganter dan een X5 of Discovery die in mijn ogen echt te groot zijn.
De X3 is niet veel langer dan een 3 serie en ook niet (veel) breder. Toch is het een ruime auto met een zeer goed overzicht op de weg. Maar......de bijtelling van deze auto is obsceen en ik heb dan ook besloten om hem puur zakelijk te gebruiken en de bijtelling te vermijden. Voor het geld wat je uitspaart kun je een zeer redelijke tweede(hands) auto kopen. Ook is het verbuik niet erg zuinig maar bij normaal gebruik zeer acceptabel.
Al met al ben ik er na 1000 km zeer content mee.
Foto = exacte uitvoering van het model wat ik nu rij (inclusief, kleur, velgen en panoramadak)
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.