BMW X3 2.0d Executive (2005)

autoreview

BMW X3
BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3 - interieurBMW X3 - interieur

Signalement

UitvoeringX3 2.0d Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na verandering van werkgever moest ik mijn 3-serie BMW achterlaten en omzien naar iets anders. Met opgroeiende kinderen bleek die 3-serie toch ook wel wat krapjes en ik had eigenlijk mijn oog laten vallen op een mooie gebruikte X5 3.0d. Ik had helemaal geen idee in de X3, gewoon omdat ik die niet mooi vond. Maar via een kennis kon een een zeer uitgebreide proefrit - een lang weekend naar Zwitserland - maken met een X3. En wel met de nieuwste, die met de tweeliter-dieselmotor en zesbak.

Het werd een openbaring. Aanvankelijk had ik mijn bedenkingen tegen de ’kleine’ motor, maar die voldoet met zijn 150 pk echt prima. Wel moet de motor warm zijn, als hij koud is (bij temperaturen rond min tien) trekt hij slecht en slaat hij zelfs af bij het wegrijden.
Maar eenmaal op temperatuur heb je niet het gevoel nog tekort te komen. De auto weegt met de vierpitter natuurlijk ook wat minder en tot ca. 160 km/uur zijn de prestaties bovenmodaal. Daarboven wordt het wel een beetje sprokkelen, dat merk je vooral op de Duitse snelweg. Dan is er van echt accelereren geen sprake meer, maar ja, je kan ook niet alles hebben.

De zesbak werkt perfect en zelfs de zes is nog een echte rij-versnelling. Hij zal zeker bijdragen aan het vriendelijke verbruik, want ook bij extreem gebruik (800 km NL-CH in zeven uurtjes, dus gewoon zo hard mogelijk) kwam ik gemiddeld bijna op 1 op 11. In de dagelijkse Nederlandse praktijk zal 1 op 14 of zelfs 15 zeker mogelijk zijn.
Ook perfect is de X-drive vierwielaandrijving. Zelfs in de sneeuw merk je dat er niet één wiel is dat ook maar een halve slag doorslipt! De X3 rijdt gewoon weg, waar andere 2wd-auto"s met man en macht geduwd moesten worden. Zeker in de bergen is 4wd bijna een must en als het dan ook nog zo goed werkt als op de X3, is het helemaal super. Je merkt er absoluut niets van, het lijkt een gewone achterwielaandrijver, maar hij loods je overal doorheen.

Het grootste verschil met de X5, waarmee ik ook al uitgebreid reed, zit hem in de wegligging en het sturen. De X5 is niet slecht, maar de X3 is veel moderner en staat in zijn geheel op een hoger nivo.De auto is lichtvoetiger, stuurt beter en veert veel comfortabeler. Nog steeds erg strak, maar in zijn geheel gewoon beter. Wel erg jammer dat je voor de verfijnde servotronic-stuurbekrachtiging weer moet bijbetalen.

Het ruimteaanbod viel echt mee, het grootste verschil met de X5 zit hem in de breedte. De kofferruimte is prima (en netjes beveiligd en afgewerkt met het rolnet en rol-afdekking) en ook achterin kunnen langere personen ook prima zitten.
Het dashboard is wel erg eenvoudig, waarbij het optionele navigatiesysteem wel geweldig werkt (met name het TMC is een uitkomst), maar vreselijk duur is. En dat in een tijd dat je volgens mij zelfs bij een Punto al navigatie meegeleverd krijgt. Foei BMW! Tja, voor de luxe hoef je nu eenmaal geen BMW te kopen, maar wel om geweldig lekker te kunnen autorijden.

Kortom: na mijn testrit heb ik er direct eentje besteld. Nu ik hem wat langer en beter heb bekeken, begin ik hem zelfs mooi te vinden en wordt de X5 in mijn ogen steeds meer een vette lompe kar, die er gedateerd uitziet. Nee, ik ben helemaal om!

PROBLEMEN

Ik had in mijn 3000 km-testrit geen problemen. Of het moest zijn dat de ruitensproeiervloeistof wel heel snel op raakt. De auto had Xenon-verlichting met sproeiers en die gebruiken naar mijn mening héél véél sproeivloeistof.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.